Nekromanti Slumptabell för Hexcrawl i Davokar

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Davokar verkar som gjort för OSR-Hexcrawls, så jag satte samman ett par tabeller av det som står i boken och spelledarskärmen samt några nya fenomen jag tyckte skulle passa i Mörka Davokar. Först är tanken en terrängtabell som man kan slå för ungefär settingen för mötet, sen vad det är för något. Mycket tacksam för hjälp med bättre terrängtabell, fler möten etc

Mötestabell – kan slås 1 eller fler gånger per dag, timme eller liknande i Davokar
1 på 1T6 i helt ofarliga delar, 1-2 i ljusa davokar, 1-4 i mörka davokar ger ett möte. Man kan slå flera slag ihop för att få ihop ett mer komplext möte.
Terräng (LD, 1T12, MD 2T6+2
1Gles skog med stora gläntor
2Gles skog
3Gles skog med tät undervegetation
4Gles skog med stenbumlingar
5Gles skog med en bäck
6Gles skog med en liten sjö
7Snårskog
8Tät skog med en glänta
9Tät skog med höga träd, dunkelt
10Tät skog, dunkelt, mycket undervegetation
11Tät skog, stenbumlingar
12Kärr, döda träd
13Dunkel skog med raviner och klyftor
14Tät skog med berg och vattenfall
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
1T20Ljusa Davokar, möte (sker på 1T100 meters håll, slå vak-diskr slag för att avgöra vem som ser)
1Jägarkårist (soldat/kapten+patrull)
2Skattletare (ensam/grupp)
3Stråtrövare
4Barbar
5Kultist
6Etterskara
7Mara
8Baiagorn
9Urorne
10Kanaran
11Rovtroll
12Våralv
13Sommaralv
14Ruin** (slå på separat tabell)
15Giftsnår
16Örtfynd (10% falskt)
17Giftmossa


Version:1.0 StartHTML:0000000155 EndHTML:0000006068 StartFragment:0000000475 EndFragment:0000006051
1T40Mörka Davokar, möte
1Våralv
2Sommaralv
3Höstalv
4-6Rovtroll
7Härskartroll
8Ärketroll
9Etterskara
10Drypargadd
11-12Mara
13Baiagorn
14Urorne
15Kanaran
16Lindorm
17Kränka
18Trollslända
19Styggelsefödd varelse
20Urstyggelse
21Dragoul (evt lik mot träd)
22Nekromag
23Griftegångare
24-25Ruin**
26Frätande mossa
27Giftsnår
28Örtfynd (50% örter, 50% falska örter)
29Blodssnår*
30Grönsken*
31Svartträd*

Ruin (LD=Ljusa davokar, MD=mörka davokar)
1Gravkullar – övervuxna, LD 75% redan plundrat, annars 50% skatt, 50% vandöd. MD 25% plund.
2Övervuxna stenbyggnader – (ruin av by). LD inget, MD 25% spöke, 25% fynd vid grävning.
3Vägstenar, gammalt brofäste etc – (gammal väg som kan följas en bit)
4Stor stenbyggnad – (borg, fort?) - LD 10% grävfynd, MD 25% fynd, grävfynd, 50% vandöda)
5Staty – (5-10m hög, evt trasig, troligtvis stått vid en väg by eller likn) – 50% kultplats av något slag
Nya fenomen
Flera av dessa bör man kunna få information om ifall man har Lärd, Monsterlärd eller Vildmarksvana och lyckas med ett slag i Vaksam begränsat av Listig (lägsta av de två).

Blodssnår – en diskret klängväxt har rötter som spänner långt under marken och kryper långsamt upp för att suga blod ur sovande. Ligger man och vilar vaken känner man när rötterna letar sig fram, men sover man känner man inget då de droppar bedövande medel innan de tränger sig in genom huden till oskyddade vener (Vak). De suger 1 tål första timmen, 2 tål nästa timme, 3 tål 3e timmen osv. När halva Tål är utsugen får man ett nytt Vak-slag men missar man detta suger trädet ur allt blod och man dör. En nattvakt vaken bredvid en får ett Vak-slag per timme då man kan ana att något rör sig, samt att den sovande vlir blekare och blekare.

Grönsken – I mörka Davokar kan man se ett grönt sken en bit inåt skogen. Det är mycket ovanligt och inte mycket finns beskrivet. Ofta kan man skymta någonting man vill ha i dess mitt, men det föreligger ingen speciell lockelse i övrigt, en enkel illusion. Går man in i grönskenet sugs 1 Tål ut per runda, vilket man dock inte upptäcker förrän man går ut igen (tål-förlusten kommer då med ens). Grönskenet växer också i takt med att tål sugs ut. Det förefaller leva på ointelligenta djur som lockas av vad de nu ser i skenet, samt även giriga äventyrare. Grönskenet håller sig ofta i ett lokaliserat område, men flammar endast upp och blir aktivt ett par timmar per dygn. Övrig tid varken syns det eller stör.

Svartträd – I mörka Davokar finns träd korrumperade. De kan endast röra sig med ca 1 dm per minut varför det blir svårt att följa rörelsen med ögat. De kan dock utnyttja vind, stötar mot grenarna eller liknande för att byta position snabbare. Deras enda mål är att döda levande varelser, av ren illvilja. Vanligtvis endast farligt om man går genom exempelvis tät snårskog då den formerar sig runt en tills man inte kan komma loss, varpå den går igång att växa igenom sitt fångade offer till en mycket plågsam död. Även sovande varelser kan fångas in av rötter och grenar. Regelbundna slag mot Stark kan krävas, först med +5 men successivt svårare ju längre in man kommer. Misslyckas man får man en chans till med -5 eller liknande, men sen är man fast. Har man hugghjärn och beskriver att man går loss på alla grenar som närmar sig orkar man håla sig fri i Träffsäker minuter innan man behöver börja slå för stark, om alls. All form av grönska kan vara drabbad, även om gräs och mossa sällan blir någon värre panik.

GassumpEn sankmark utsöndrar giftiga dunster. Blir värre ju längre in man kommer då mer pumpas upp då man klaffsar i det. 1 tål första minuten, 2 tål nästa etc. Skymd sikt och tårande ögon gör det svårt att hitta ut (Vak/Listig-slag)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Härligt! I nästkommande Fenix kommer en artikel om skattletande i Davokar, och den innehåller en hel del som påminner om det du gjort - sökande av fyndplats, utgrävning och eventuella fynd - samt möten av det bistrare slaget. Tror dina tabeller kommer att komplettera artikeln bra, och tvärt om!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Wow! grymt jobbat Fridigern! Detta är något jag saknat, då jag verkligen fick mersmak när jag läste den lilla tabellen i spelledarskärmen. Riktigt snyggt, hoppas du kommer med mer liknande skapelser :)

Härliga nyheter Lilja! kommer alla dessa äventyr, moduler, småkrafs etc som släpps på olika ställen att sammanfattas någonstans någon gång? eller kommer man behöva köpa in lösnummer av fenix för att få tag på materialet?
Lilja said:
Allt kommer förr eller senare att dyka upp i järnringens butik, gratis, men om du vill ha det förr snarare än senare så är det lösnummerköp av Fenix som gäller!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tackar! Någon som kan komma på mer terrängtyper eller ruiner eller så man kunde föra in? Tycker tabellerna är lite tunna som de är.
Lilja said:
Sjunkhål? Bränd skog? Stormfälld skog?
 
Top