1T20 | Ljusa Davokar, möte (sker på 1T100 meters håll, slå vak-diskr slag för att avgöra vem som ser) |
1 | Jägarkårist (soldat/kapten+patrull) |
2 | Skattletare (ensam/grupp) |
3 | Stråtrövare |
4 | Barbar |
5 | Kultist |
6 | Etterskara |
7 | Mara |
8 | Baiagorn |
9 | Urorne |
10 | Kanaran |
11 | Rovtroll |
12 | Våralv |
13 | Sommaralv |
14 | Ruin** (slå på separat tabell) |
15 | Giftsnår |
16 | Örtfynd (10% falskt) |
17 | Giftmossa |
Version:1.0 StartHTML:0000000155 EndHTML:0000006068 StartFragment:0000000475 EndFragment:0000006051
1T40 | Mörka Davokar, möte |
1 | Våralv |
2 | Sommaralv |
3 | Höstalv |
4-6 | Rovtroll |
7 | Härskartroll |
8 | Ärketroll |
9 | Etterskara |
10 | Drypargadd |
11-12 | Mara |
13 | Baiagorn |
14 | Urorne |
15 | Kanaran |
16 | Lindorm |
17 | Kränka |
18 | Trollslända |
19 | Styggelsefödd varelse |
20 | Urstyggelse |
21 | Dragoul (evt lik mot träd) |
22 | Nekromag |
23 | Griftegångare |
24-25 | Ruin** |
26 | Frätande mossa |
27 | Giftsnår |
28 | Örtfynd (50% örter, 50% falska örter) |
29 | Blodssnår* |
30 | Grönsken* |
31 | Svartträd* |
| | | | | |
| Ruin (LD=Ljusa davokar, MD=mörka davokar) | | | | |
1 | Gravkullar – övervuxna, LD 75% redan plundrat, annars 50% skatt, 50% vandöd. MD 25% plund. | | | | |
2 | Övervuxna stenbyggnader – (ruin av by). LD inget, MD 25% spöke, 25% fynd vid grävning. | | | | |
3 | Vägstenar, gammalt brofäste etc – (gammal väg som kan följas en bit) | | | | |
4 | Stor stenbyggnad – (borg, fort?) - LD 10% grävfynd, MD 25% fynd, grävfynd, 50% vandöda) | | | | |
5 | Staty – (5-10m hög, evt trasig, troligtvis stått vid en väg by eller likn) – 50% kultplats av något slag | | | | |
Nya fenomen
Flera av dessa bör man kunna få information om ifall man har Lärd, Monsterlärd eller Vildmarksvana och lyckas med ett slag i Vaksam begränsat av Listig (lägsta av de två).
Blodssnår – en diskret klängväxt har rötter som spänner långt under marken och kryper långsamt upp för att suga blod ur sovande. Ligger man och vilar vaken känner man när rötterna letar sig fram, men sover man känner man inget då de droppar bedövande medel innan de tränger sig in genom huden till oskyddade vener (Vak). De suger 1 tål första timmen, 2 tål nästa timme, 3 tål 3e timmen osv. När halva Tål är utsugen får man ett nytt Vak-slag men missar man detta suger trädet ur allt blod och man dör. En nattvakt vaken bredvid en får ett Vak-slag per timme då man kan ana att något rör sig, samt att den sovande vlir blekare och blekare.
Grönsken – I mörka Davokar kan man se ett grönt sken en bit inåt skogen. Det är mycket ovanligt och inte mycket finns beskrivet. Ofta kan man skymta någonting man vill ha i dess mitt, men det föreligger ingen speciell lockelse i övrigt, en enkel illusion. Går man in i grönskenet sugs 1 Tål ut per runda, vilket man dock inte upptäcker förrän man går ut igen (tål-förlusten kommer då med ens). Grönskenet växer också i takt med att tål sugs ut. Det förefaller leva på ointelligenta djur som lockas av vad de nu ser i skenet, samt även giriga äventyrare. Grönskenet håller sig ofta i ett lokaliserat område, men flammar endast upp och blir aktivt ett par timmar per dygn. Övrig tid varken syns det eller stör.
Svartträd – I mörka Davokar finns träd korrumperade. De kan endast röra sig med ca 1 dm per minut varför det blir svårt att följa rörelsen med ögat. De kan dock utnyttja vind, stötar mot grenarna eller liknande för att byta position snabbare. Deras enda mål är att döda levande varelser, av ren illvilja. Vanligtvis endast farligt om man går genom exempelvis tät snårskog då den formerar sig runt en tills man inte kan komma loss, varpå den går igång att växa igenom sitt fångade offer till en mycket plågsam död. Även sovande varelser kan fångas in av rötter och grenar. Regelbundna slag mot Stark kan krävas, först med +5 men successivt svårare ju längre in man kommer. Misslyckas man får man en chans till med -5 eller liknande, men sen är man fast. Har man hugghjärn och beskriver att man går loss på alla grenar som närmar sig orkar man håla sig fri i Träffsäker minuter innan man behöver börja slå för stark, om alls. All form av grönska kan vara drabbad, även om gräs och mossa sällan blir någon värre panik.
Gassump – En sankmark utsöndrar giftiga dunster. Blir värre ju längre in man kommer då mer pumpas upp då man klaffsar i det. 1 tål första minuten, 2 tål nästa etc. Skymd sikt och tårande ögon gör det svårt att hitta ut (Vak/Listig-slag)