Alltså, jag är en överdrivet aktiv person. Ibland sover jag bara vartannat dygn för att hinna med så mycket som möjligt. På grund av detta så är träningen mer terapi än något annat, förutom att jag är lite av en adrenalinjunkie, förstås, men det borde jag kanske inte erkänna högt
Hur som helst så tränar jag styrketräning så ofta jag hinner (brukar bli mellan tre och sex gånger i veckan) och kampsport däremellan. Just nu utan klubb.
Och vad kan jag ge för tips? Jo, träna thaiboxning. Och träna det med endast en enda sparringpolare av den ödmjukare och lugnare sorten. Det var så jag började träna. Bara jag och en enda polare som visade mig saker och ting i den takt jag själv önskade lära mig och helt skippade allt som inte hade med teknikerna och stilen i sig att göra - inga wai kru eller trummor, eller religion eller något annat fjask.
Men det är såklart inte säkert att detta passar dig. Det var så jag kom in i kampsportandet, och det var mer för att en klasskamrat råkade säga vad han sysslade med och jag frågade om jag fick pröva någon gång.
Det finns dock ett väldigt generellt tips. Bestäm dig för att pröva någonting, och sedan fortsätter du med det en tid tills du antingen prövar något nytt eller faktiskt inser att det ger resultat. Träning är inte alltid kul, och det tar längre tid att få resultat ju äldre man blir, så ju längre man väntar desto svårare blir det att komma igång. Så har jag förstått det, i alla fall, utan att låtsas vara någon fysterapeut...
Men, men. Bestäm dig för något och bit sedan ihop om det inte är helt kul eller råkar vara rejält jobbigt till en början. Det mesta handlar om motivation.