Rickard
Urverk speldesign
Det här är en liten fortsättning på min Demonologitråd.. Jag ber om ursäkt för att jag startar en ny tråd, men jag tänkte vilja bredda det hela lite.. Kanske blir ämnet lite för brett?
Som vanligt fick jag inspiration av tråderna som jag startade.. Jag tänkte mig äventyr som den taniga, nördiga bokmalsmagikern med mindervärdeskomplex som ingen lägger märke till och som frammanar demoner för att bevisa sin duglighet för sig själv och sedan, när han blivit mäktigt, visa för andra att han verkligen är något.. Denne är alltså inte ond ifrån början, utan förtryckt.. Helst skulle jag vilja göra så att RP:na tycker synd om demonologen.. Jag tänkte mig också en demonolog som frammanar demoner och transformerar de till människor för att kunna, med deras speciella förmågor, användas som spioner.. Utmärkt för att konspirera i hovet.. Detta kommer nog dröja 1-2 år innan jag spelar dessa två scenarion, då demoner inte precis är något vanligt förekommande i min DoD-värld..
Jag fick också ett nytt synsätt på demonologer.. De frammanar inte demoner för omedelbara effekter, utan för att kunna ta del av deras förmågor senare.. Demonologerna samlar på sig olika förmågor och kan jämföras lite med artefaktmagiker med alla sina specialprylar.. Mäster Charovan nämnde något intressant i den förra tråden, nämligen att sluta pakter med intelligenta element (det var i alla fall så jag uppfattade det).. Jag har alltid tänkt mig elementen som man kan frammana som ointelligenta, viljelösa och allmänt menlösa då de bara har ett antal förmågor i besvärjelsen.. "Styra pil, omsluta varelse, tända eld på föremål" et c.. Om man istället tänker sig att elementarmagiker sluter pakter med elementarer? När jag tänker på det så är det inte såå dumt.. I multiversum så finns det, enligt beskrivningen (vad jag kommer ihåg utav den), olika världar "längst ut" där just en enda elementar finns.. Ereb Altor är en blandning av alla dessa element.. Varför skulle inte elementen kunna vara "levande", intelligenta väsen?
Just detta är något jag vill få fram.. Det finns faktiskt inga riktlinjer till hur man sluter pakter i DoD.. Det finns så mycket mer än bara element och demoner som man kan sluta pakter med.. I min värld finns det även andar.. Man kan ju även sammanlänka sitt sinne ("pakta") med en drake och få en del av dennes förmågor.. Spiritus familariis? Är det en form av pakt eller är det "bara" en andeframmaning med av en död kroppsbesättning som följd? Hmm.. Kan detta enbart användas till spritus famirariis? Jag skulle vilja sträcka mig lite längre och kunna tänka mig en nekromantiker som agerar som en Frankenstein... En varelse med brutet hjärta som vill få tillbaka sin käresta från dödsriket.. Oj, jag kom från ämnet lite..
Så.. Jag ställer lite frågor att enklare besvara om varje område för pakten.. Givetvis är det upp till dig om du vill använda dig av dem eller inte.. Jag vill mest ge lite förslag om vilka funderar jag vill ha med..
<HR NOSHADE SIZE=1>
Hur fungerar paktandet?
Ingen aning.. Hur skulle man beskriva det i en regelmodul, generellt sett?
Vad ska man sätta upp för riktlinjer?
Just för elementarer, demoner och andar så kan jag tänka mig specifika besvärjelser för olika typer av väsen.. En besvärjelse för värmeelementet, en för lägre demoner från Gehenna och en besvärjelse för förfädersandar (jag tog här exempel från varje "grupp").. Just pakter med drakar känns så främmande att jag skulle vilja ha det mer speciellt.. Det är ju inget man gör flera gånger, såsom besvärjelserna, utan endast en gång.. Jag får se.. Kanske gör jag inget åt det alls utan nöjer mig med reglerna som finns i modulen "Drakar"?
Vad kan man få för fördelar?
Jag skulle vilja ha en lista på förmågor som man kan välja och vraka ifrån och med ett snack med spelledaren kunna välja ut lämpliga förmågor..
Vad vill motparten ha? Ska det finnas unika regler för varje pakt?
[Valfritt svar sökes]
<HR NOSHADE SIZE=1>
Försök inte att svara på allt, utan ta gärna bara en eller två saker som du direkt får inspiration om och svara på dem.. Själv vill jag ha det enkelt.. Visst ska det vara lite speciellt med att sluta pakter, men efter 3-5 gånger när spelarens rollperson har slutit några pakter så vill jag att spelaren ska ha kläm på det hela och att man kan "snabbspola" förbi hur själva frammanandet går till och bara gå direkt på diskuterandet om vilka förmågor som ska utbytas och reglerna för pakten..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu kommer att svara på sin egna trådstart och försöka på så sätt ge lite struktur till tråden
Som vanligt fick jag inspiration av tråderna som jag startade.. Jag tänkte mig äventyr som den taniga, nördiga bokmalsmagikern med mindervärdeskomplex som ingen lägger märke till och som frammanar demoner för att bevisa sin duglighet för sig själv och sedan, när han blivit mäktigt, visa för andra att han verkligen är något.. Denne är alltså inte ond ifrån början, utan förtryckt.. Helst skulle jag vilja göra så att RP:na tycker synd om demonologen.. Jag tänkte mig också en demonolog som frammanar demoner och transformerar de till människor för att kunna, med deras speciella förmågor, användas som spioner.. Utmärkt för att konspirera i hovet.. Detta kommer nog dröja 1-2 år innan jag spelar dessa två scenarion, då demoner inte precis är något vanligt förekommande i min DoD-värld..
Jag fick också ett nytt synsätt på demonologer.. De frammanar inte demoner för omedelbara effekter, utan för att kunna ta del av deras förmågor senare.. Demonologerna samlar på sig olika förmågor och kan jämföras lite med artefaktmagiker med alla sina specialprylar.. Mäster Charovan nämnde något intressant i den förra tråden, nämligen att sluta pakter med intelligenta element (det var i alla fall så jag uppfattade det).. Jag har alltid tänkt mig elementen som man kan frammana som ointelligenta, viljelösa och allmänt menlösa då de bara har ett antal förmågor i besvärjelsen.. "Styra pil, omsluta varelse, tända eld på föremål" et c.. Om man istället tänker sig att elementarmagiker sluter pakter med elementarer? När jag tänker på det så är det inte såå dumt.. I multiversum så finns det, enligt beskrivningen (vad jag kommer ihåg utav den), olika världar "längst ut" där just en enda elementar finns.. Ereb Altor är en blandning av alla dessa element.. Varför skulle inte elementen kunna vara "levande", intelligenta väsen?
Just detta är något jag vill få fram.. Det finns faktiskt inga riktlinjer till hur man sluter pakter i DoD.. Det finns så mycket mer än bara element och demoner som man kan sluta pakter med.. I min värld finns det även andar.. Man kan ju även sammanlänka sitt sinne ("pakta") med en drake och få en del av dennes förmågor.. Spiritus familariis? Är det en form av pakt eller är det "bara" en andeframmaning med av en död kroppsbesättning som följd? Hmm.. Kan detta enbart användas till spritus famirariis? Jag skulle vilja sträcka mig lite längre och kunna tänka mig en nekromantiker som agerar som en Frankenstein... En varelse med brutet hjärta som vill få tillbaka sin käresta från dödsriket.. Oj, jag kom från ämnet lite..
Så.. Jag ställer lite frågor att enklare besvara om varje område för pakten.. Givetvis är det upp till dig om du vill använda dig av dem eller inte.. Jag vill mest ge lite förslag om vilka funderar jag vill ha med..
<HR NOSHADE SIZE=1>
Hur fungerar paktandet?
Ingen aning.. Hur skulle man beskriva det i en regelmodul, generellt sett?
Vad ska man sätta upp för riktlinjer?
Just för elementarer, demoner och andar så kan jag tänka mig specifika besvärjelser för olika typer av väsen.. En besvärjelse för värmeelementet, en för lägre demoner från Gehenna och en besvärjelse för förfädersandar (jag tog här exempel från varje "grupp").. Just pakter med drakar känns så främmande att jag skulle vilja ha det mer speciellt.. Det är ju inget man gör flera gånger, såsom besvärjelserna, utan endast en gång.. Jag får se.. Kanske gör jag inget åt det alls utan nöjer mig med reglerna som finns i modulen "Drakar"?
Vad kan man få för fördelar?
Jag skulle vilja ha en lista på förmågor som man kan välja och vraka ifrån och med ett snack med spelledaren kunna välja ut lämpliga förmågor..
Vad vill motparten ha? Ska det finnas unika regler för varje pakt?
[Valfritt svar sökes]
<HR NOSHADE SIZE=1>
Försök inte att svara på allt, utan ta gärna bara en eller två saker som du direkt får inspiration om och svara på dem.. Själv vill jag ha det enkelt.. Visst ska det vara lite speciellt med att sluta pakter, men efter 3-5 gånger när spelarens rollperson har slutit några pakter så vill jag att spelaren ska ha kläm på det hela och att man kan "snabbspola" förbi hur själva frammanandet går till och bara gå direkt på diskuterandet om vilka förmågor som ska utbytas och reglerna för pakten..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu kommer att svara på sin egna trådstart och försöka på så sätt ge lite struktur till tråden