Sluta strömma skiten...

Christoffer

It's all pig.
Vi har bestämt här hemma att släppa detta med att strömma musik, eller ialf försöka oss på en detox, så ett behov kom upp som jag inte riktigt vet om det finns en lösning för. Vi har en rätt stor samling av musik redan i digital form som man skulle vilja tillgängliggöra till alla med en telefon tex, vi är fast i apples klor här hemma så något för osx och ios är vad som söks. Och det jag skulle drömma om är: Kunna dela ut en drös digital musik på lokalt nätverk hemma och att man kan komma åt den via app på telefon och synka ner till sin telefon för att välja vad man vill ta med sig för lyssning. Förr kunde man hålla på och dela iTunes-bibliotek på nätverk och trams, men minns det som extremt klumpigt och aldrig riktigt tillfredställande, men kanske fungerar bättre nu när Musik synkar med icloud? Har inget problem att sätta upp någon liten pi-server för detta tex om det skulle finnas någon sådan lösning.

Tant Ragnar

Gamle usling
Apple music + iTunes Match: om du vill betala pengar till Apple.
Plex media server +plexamp: om du vill betala pengar till plex.
Navidrome/jellyfish + subsonicklient: om du vill sätta upp allt själv (inklusive en server)

Christoffer

It's all pig.
Apple music + iTunes Match: om du vill betala pengar till Apple.
Plex media server +plexamp: om du vill betala pengar till plex.
Navidrome/jellyfish + subsonicklient: om du vill sätta upp allt själv (inklusive en server)
Bara läser snabbt om navidrome och verkar ju mer var att strömma sitt eget bibliotek? Jag tänker mer old school nu, men gammaldags sync på hemmaplan och lokal uppspelning när man är på g utanför hemmet. :) inget sådant? Apple Music har jag ju redan idag och är precis vad jag kommer avsluta pga att jag inte vill strömma saker. :)

Tant Ragnar

Gamle usling
Aaah, ok. Så behovet är alltså: ”synka egna mp3or till enheter lokalt för att kunna spela musik på dem helt utan att gå via internet”, inte bara ”slippa tjänster för strömmad musik”?

Tant Ragnar

Gamle usling
Bara läser snabbt om navidrome och verkar ju mer var att strömma sitt eget bibliotek? Jag tänker mer old school nu, men gammaldags sync på hemmaplan och lokal uppspelning när man är på g utanför hemmet. :) inget sådant? Apple Music har jag ju redan idag och är precis vad jag kommer avsluta pga att jag inte vill strömma saker. :)
Navidrome är servern du kör (exv på en RPI). I applikationen på mobilen (exv finamp eller flo) kan du ställa in så att musiken laddas ned lokalt till mobilen.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag *tror* att du kan göra i princip samma sak genom att synka ihop mobil + (mac) dator via vanliga Finder. Vilket (om det fungerar) kräver att du har en mac, och att den alltid är påslagen/tillgänglig för att synka till mobilerna när du vill göra det.

Christoffer

It's all pig.
Jag *tror* att du kan göra i princip samma sak genom att synka ihop mobil + (mac) dator via vanliga Finder. Vilket (om det fungerar) kräver att du har en mac, och att den alltid är påslagen/tillgänglig för att synka till mobilerna när du vill göra det.
Precis det vore ju ett hederligt gammalt skyffla filer alternativ, men vet du någon musikapp som fixar så old old school uppspelning så man bara säger åt den att ”i den här mappen finns musiken”?