Nekromanti Slutet på Lost - diskussion

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja, nu är det slut.

Om du inte fattat att det här är en fetspoilertråd förtjänar du att få den i nyllet.

Nå; jag tyckte att på det emotionella karaktärsplanet kändes allt mycket... avslutat. Inte mycket till lösa trådar. Efter sista avsnittet kände jag mig... tja, "färdig" kan vi väl kalla det.

Samtidigt vet jag andra som tyckte att det var oerhört frustrerande, att det fanns en massa obesvarade saker kvar. Det enda jag spontant kan komma på är själva öns historia; vilka var de som reste statyn, hur kommer det sig att ön är son den är och gör som den gör? Men; alla andra grejer, som Dharma och hur det hängde ihop, tidsresor, isbjörnar och gudvetvad, det tyckte jag vi fått rätt bra svar på.

(OK, jag undrade vart Penny var i slutet också; var hon inte rätt viktig för Desmond?)

Nå; delvis kanske det bara är jag som är alldeles lycklig över att ha gissat rätt om vem som skulle bli "number one" till slut.

Vad tycker och tänker ni?

Åh, en sak till: Sawyer!

Lindenius

Swashbuckler
Re: Slutet på Lost - diskussion [spjoller]

För mig var det ett helt underbart slut. Jag kan faktiskt inte vara mer nöjd. Vad gäller de obesvarade sakerna som vem som reste statyn etc, tycker jag blev ganska irrelevant. Jag ser dessa inslag mer som olika gruppers livsöden som inte behöver besvaras i denna saga.

Dvs LOST handlade om passagerarna på Oceanic 815 och deras öden och äventyr. Dharma var samma typ av grupp (om än större) som gjorde samma typ av "kampanj" på 70-talet, precis om romarna (?) som var där samtidigt med Jacob och bror eller Egypterna som reste statyn.

När nästa "äventyrargrupp" söker sig till ön i framtiden kommer de hitta rester av statyn, rester av templet, rester av fyren och… rester av Cockpiten till Oceanic 815. De kommer hitta resterna av Jacks kropp och de kommer fundera över vad allt detta betyder. De kommer träffa Hurley/Ben och fråga "vad är planet för något" och de kommer bara le och säga något kryptiskt i stil med "det fördes hit av numren för att rätta till ett misstag" och alla andra funderingar kommer mötas med "varje fråga leder bara till nya frågor".

//erik. lyrisk

Gardener

Champion
Penny var ju med i slutscenen.

Det var väl ett värdigt slut, även om serien gått på tomgång på sistone och det mest kändes skönt att det äntligen är över.

Sen tycker jag inte slutet levde upp till förväntningarna från första och andra säsongen. Men sen har ju inte serien varit riktigt lika bra sen dess heller. Det hade ju gärna fått varit ett mer kreativt slut än det som varit huvudteorin sen start.

Tycker betoningen var lite väl mycket på att knyta ihop det för karaktärerna också. Även om det förstås tar upp en del med så sjukt många karaktärer, speciellt när dom plockar tillbaka folk som varit döda sen länge.

Fast man ska väl vara glad att dom faktiskt avslutar den öht, mtp hur många serier som läggs ner utan vettiga slut. Och att den inte drogs ut i all evighet bara för att vaska ut dom allra sista slantarna ur det.

krank

Gardener said:
Det hade ju gärna fått varit ett mer kreativt slut än det som varit huvudteorin sen start.
Huvudteorierna sen start har varit "de är döda", "det är utomjordingar" och nåt mer. OK, de var döda i sideflasharna, men resten? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

krank

Lindenius said:
För mig var det ett helt underbart slut. Jag kan faktiskt inte vara mer nöjd. Vad gäller de obesvarade sakerna som vem som reste statyn etc, tycker jag blev ganska irrelevant. Jag ser dessa inslag mer som olika gruppers livsöden som inte behöver besvaras i denna saga.
Tja, för mig har Lost alltid varit 20% karaktärers livsöden och80% häftiga konspirationer och mysterier, vad gäller vad jag kollat på serien för, vad jag gillat. Mot slutet har det närmat sig 50/50, men mysterierna har alltid varit skitviktiga.

Framför allt har jag haft så svårt, från dag 1, att tycka annat än hemskt illa om Kate och Jack att det varit svårt att riktigt följa just personspåren - eftersom de två liksom varit inflätade i det mesta.

Lindenius

Swashbuckler

Tja, för mig har Lost alltid varit 20% karaktärers livsöden och80% häftiga konspirationer och mysterier, vad gäller vad jag kollat på serien för, vad jag gillat. Mot slutet har det närmat sig 50/50, men mysterierna har alltid varit skitviktiga.
Konspirationer och mystik tycker jag också har varit minst lika viktigt, men jag tycker också att mycket av det har besvarats. Inte alltid "rakt ut", men åtminstone tillräckligt tydligt.

Som jag förstått att en del "mysterilösare" hakat upp sig på att allt måste hänga ihop som en sammanhängande maskin. De misstar miljö för mening och narrativt stöd för gåtor. Statyn är ett sådant exempel. Den står där för att några egypter vid något tillfälle kom dit och reste den. Antagligen till "ögudens" ära. I deras föreställningsvärld hade guden fyra tår. För de mest extrema problemlösarna måste bara de fyra tårna betyda någonting för serien, typ att Sawyer kommer fastna med foten i ett hål och förlora sin lilltå och sedan resa tvåtusen år tillbaka i tiden för att betraktas som en gud (jag så sådana teorier).

Så som jag ser det är mysterierna lika mycket att knäcka vad som är berättelse och vad som är gåtor: Statyn visade vara en del av berättelsen för att visa att ön funnits länge. Siffrorna visade sig ha en sorts djupare symbolisk innebörd etc. Däri ligger/låg utmaningen.

Det finurliga med varje säsong (jag håller alltså inte med Gardener) var också att de "flyttade ut" perspektivet, vilket ledde till att några av "mysterierna" blev ointressanta. Det är typ både en "mind fuck" och fantastiskt smart berättande.

Ta Dharma Initiative som exempel. I säsong 2-4 förefaller de vara jättemystiska och jättemånga frågor väcks kring dem. Vad gör de där, vad betyder kartan, varför isbjörnar etc. Under hela säsong 5 får vi sedan se dem och deras göromål och får lära oss att de är ett gäng hippies/forskare/tokbollar som har personliga problem som är elaka mot varandra och vill exploatera ön and what not. I säsongsfinalen (och sedermera säsong 6) får dock plötsligt reda på att det finns två riktigt gamla snubbar/"gudar" på ön, varav en har för (o)vana att kalla folk till ön. Perspektivet lyfts och plötsligt inser vi då att alla som kommer dit: Black rock, Dharma och Oceanic 815 alla "kallats" av samma anledning, för att testas. Därmed blir också Dharmas isbjörnar oväsentliga. Det viktiga blir istället: varför/under vilka förutsättningar blir Black rock/Dharma/Oceanic kallade.

//erik. for the record så var jag dock redan under säsong 1 inne på att LOST egentligen var en såpa eftersom den berättartekniskt hade så många likheter med sådana

krank

Lindenius said:
Som jag förstått att en del "mysterilösare" hakat upp sig på att allt måste hänga ihop som en sammanhängande maskin.
Det har nog att göra med att vi gillar sådant. Liksom, Lost är en serie som mycket duktigt givit oss intrycket av att äntligen vara en serie där "allt hänger ihop" till skillnad från många andra serier.

Det är som jag brukar säga: Om jag någonsin får reda på, i efterhand, att mytologin med Jacob och rökmonstret var nåt de hittade på efter hand, dvs att hela mytologin bara varit sånt de improviserat, så kommer serien att förlora mig som fan. Plötsligt kommer jag att tycka att serien är ett halvdassigt relationsdrama, eftersom 50-80% av det jag gillar plötsligt blivit meningslöst.

Lindenius

Swashbuckler

Det här tror jag de hade bestämt från början (d v s innan serien började produceras):

- Ön innehåller "the well of souls" och har därför vissa övernaturliga/extraordinära egenskaper.
– Ön innebos av två entiteter. En drar till sig folk för att testa dem för att ersätta honom. En vill bort från ön, men är fångad. De kan till och med ha bestämt att de var bröder. Entiteter spelar efter vissa regler som gör att de måste manövrera via folk som kommer till ön.
– Den fångade är ett svart själ-monster som flyger omkring på ön. Den svarta själen saknar kropp men kan manifestera sig som döda personer
– I grottan finns spår (kroppar) av några som tidigare vaktat ön.
- Serien kommer sluta med att Jacks (eller någon annans) öga sluts. Han kommer offra sitt liv för att rädda ön.
– Ön har funnits under lååång tid (sedan mänsklighetens begynnelse) har dragit till sig folk förut = det finns rester av tidigare grupper där
- Människorna som kommer till ön har alla haft sina problem som är olösta.

//erik. Jag tror inte kunde ha bestämt så mycket mer än så eftersom de inte visste om serien skulle få fortsätta eller inte.

krank

Lindenius said:
//erik. Jag tror inte kunde ha bestämt så mycket mer än så eftersom de inte visste om serien skulle få fortsätta eller inte.
Jag håller med, men tror att det åtminstone hade en tanke på Dharmatyperna, om än ingen jätteutvecklad...

Men, jag hoppas att du har rätt. Teoretiskt sett kan det ju bara vara "hey, vi gör ett rökmonster, och en lucka i skogen, och oj, nu måste vi börja förklara saker, äh det får bli såhär..."

Jag tycker t.ex att Jacobs inblandning i folks liv blev ganska dåligt planterad.

Lindenius

Swashbuckler

krank said:
Lindenius said:
Jag håller med, men tror att det åtminstone hade en tanke på Dharmatyperna, om än ingen jätteutvecklad...

Men, jag hoppas att du har rätt. Teoretiskt sett kan det ju bara vara "hey, vi gör ett rökmonster, och en lucka i skogen, och oj, nu måste vi börja förklara saker, äh det får bli såhär..."

Jag tycker t.ex att Jacobs inblandning i folks liv blev ganska dåligt planterad.
Författarna har vi flera tillfällen sagt att när de introducerat saker i serien så hade de bestämt dess funktion. Med sagt tror jag inte de nödvändigtvis arbetat ut detaljerna. Jag tror till exempel att du har rätt med luckan (glömde den förra inlägget).

Förmodligen visste hade de bestämt att det tidigare funnit forskare som gjorde ett uppfuckat expermient och att det nu fanns en snubbe där nere som förhindrade att jorden skulle gå under. Exakt vad som fanns är nere och att det var Desmond och bestämdes nog inför säsong 2 och att just Desmond var speciell bestämdes nog en bit in i säsong 2 när de såg att Henry Ian Cusak (Desmonds skådis) fungerade tillsammans med de andra.

Samma sak gäller till exempel Ben Linus. Jag tänker mig att manusförfattarna ganska tidigt visste att "the others" hade en ledare som lydde under "den goda" entiteten. Michael Emmerson var först inhyrd för att spela en slumpmässig spion/budbärare för de andra, men sedan var han så sjukt bra att han snabbt inkorporerades just som ledaren. Att Alex var hans dotter tror var en sak som de kom på ganska sent som ett resultat av "vore det inte häftigt om…"

Statyn tror jag de kom på strax innan avsnittet producerades som ett resultat av "vi måste visa att andra civilisationer/grupper (som Dharma) varit här förut, vad ska vi hitta på? Jag vet en stor staty av en gammal gud." Att bara ena benet fanns kvar tror jag var för att det skulle bli coolare och mer mystiskt och garanterat för att lura tittare att tro på utomjordingspåret (vilket det fortfarande kan vara förstås, men det är fortfarande inte relevant för sagan om Oceanic 815).

//Eriki. typ så

Lindenius

Swashbuckler

Ja, den kom lite plötsligt - åtminstone "peta på folk"-delen. Tyvärr tror jag det hade varit omöjligt att göra Jacob så mystisk om man introducerat honom tidigare. Planteringsmässigt hade det förstås varit coolare om han dykt upp under någon flashback i säsong 1 etc, men det hade genast knäckts att alla nitiskt granskande och spekulerande fans.

Så fort namneet Jacob introducerades började ju nämligen spekulationer kring vem han var. I princip blev väl alla på ön anklagade för att vara honom i mer eller mindre vansinniga teorier. INtroduktionsmässiogt tyckte jag dock det funkade utmärkt. Det jag tyckte var så häftigt med finalen på säsong 5 var att de visade honom direkt. Här är en snubbe som spinner och är osams med någon och är jättegammal. Det är Jacob. Helt oväntat.

//erik. Jag tycker också att just dessa överraskningar var en viktig del av LOST. Typ avslöjande i slutet av säsong 3.

Storuggla

Champion
Nu har jag inte sett ett enda avsnitt av Lost, men jag tycker det är intressant att se att ni gillar slutet medan andra totalsågar det. John Wick verkar inte allt för glad på det ur en författares perspektiv i alla fall, även om han säkert eldar på lite för dramatisk effekt, det verkar lite som han tog det hela på lite väl stort allvar annars...
Här tänker han lite efter att han tryckt på enter, men verkar fortfarande vara sur.
Fast han pratar ur arslet ganska ofta dock.

Storuggla, sen ser man olika saker

Lindenius

Swashbuckler
Storuggla said:
Fast han pratar ur arslet ganska ofta dock.
Vem är snubben? Jag orkade inte läsa allt han skrev, men allt det han påstod i andra länken är slutsatser han drar från (egna) tolkningar som är ganska snäva.

Ibland upplever jag den kritik som kommer på finalen just som att folk inte varit riktigt uppmärksamma (som typ "alla dog på ön samtidigt när planet kraschade" eller att i förväg bestämt sig för hur det som hände ska tolkas.* Det har jag svårt att smälta.

* John Wick undrar till exempel "And if the smoke monster can't leave the island, how can it visit Jack when he's off the island? You know, when Jack's father appears off the island?" Vilket är ganska enkelt att besvara (enligt min tolkning that is): När Christian syns på ön är det Smokie. När hans syns utanför (för Michael innan Michael sprängs och Jack på sjukhuset) så är han ett spöke. Jag tycker det blir särskilt tydligt eftersom Christian säger "You can let go now" till Michael, vilket också är det Christian upprepar i slutet av finalen.

Det är alltså enligt mitt tycke inte "sloppy writing" utan "sloppy viewing"

//erik. som däremot förstår om man känner sig besviken för att mysterier inte besvarades, att fel personer dog/överlevde eller att finalen blev för personorienterad.

Storuggla

Champion
"Vem är snubben?"

John Wick. Han skriver spel. Vissa väldigt bra, visa mer... mediokra. Han är även ett ego med en kropp som eftertanke.

Storuggla, men bra tips ibland

Wyldstorm

Swordsman
krank said:
Vad tycker och tänker ni?
Det gamla teoremet att 1000 apor vid skrivmaskiner i 1000 år skulle kunna återskapa shakespeare's verk vet vi ju nu inte är sant p.g.a. nätet...

Men 20 manusförfattare som slåss om en texteditor kan uppenbarligen skapa en hyfsad serie.

krank

Collegehumor har en mer eller mindre relevant lista, förresten. Jag kan tycka att flera av frågorna känns lite onödiga - till exempel har det väl etablerats att det finns spöken, vilket förklarar en del saker (som Christian Shepard utanför ön och att alla döda man sett inte varit rökmonstret) eller att Dharma väl använde isbjörnar för sina teleportationsexperiment, men ett par relevanta grejer som känns som oerhört lösa trådar - framför allt i området "saker de påstått var viktiga men som inte var det", vilket stör mig en smula.

Turligt nog lär det dyka upp förklaringar framöver. Om Star Trek-fans kan förklara varför besättningen på Enterprise kan se skeppet ifråga utifrån på sina monitorer, så kan nog Lostfans förklara varför statyn hade fyra tår...

(Btw, lovade inte Lindelof "No time travel? =)

Arfert

Facit
krankOm Star Trek-fans kan förklara varför besättningen på Enterprise kan se skeppet ifråga [I said:
utifrån[/I] på sina monitorer, så kan nog Lostfans förklara varför statyn hade fyra tår...
Den föreställde en TOON? :gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler
Lost - intressant tolkning

Den här tolkningen tycker jag känns intressant. Skribenten hävdar att hela serien egentligen handlar om ön, inte personerna på den.

//erik. emotser Blurejjen i augusti