Jag har under sommaren jobbat med att skapa ett samberättarspel. Det hämtar inspiration från diverse superfilmer, olika oneshot-seriealbum, tv-spel typ Max Payne och diverse rollspel. Det är tänkt att vara ett spel som kan tilltala både dem som tycker om episka strider och dramatiska slutscener.
I korthet ser flödet i spelet ut så här:
* Varje spelare skapar en karaktär och fyra biroller. Det finns schabloner i spelet eller också skapar man dem helt fritt.
* Spelarna slår sig ned och kommer överens om de tre karaktärernas relation och en gemensam fiende. Fienden kan med fördel vara okänd, det är mest dennes agerande/modus som är intressant.
* För varje karaktär spelas en scen upp som syftar till att ge karaktären ett bagage. Scenen involverar karaktärens biroller och om så önskas den gemensamma fienden och/eller de andra spelarnas karaktärer. Spelaren vars scen det är agerar sin karaktär, etablerar scenen och bestämmer när den tar slut. När scenen är slut så har den aktiva spelarens karaktär en stor fråga som skall besvaras i slutstriden.
* När alla förberedande scener spelats så går man över till slutstriden där karaktärerna går i den slutliga konfrontationen med fienden. Där skall allas frågor besvaras, alla spöken uppenbaras och först därefter kan slutstriden mot fienden genomföras.
Slutstriden är designad för att vara taktisk och känslosam. Bra taktiskt agerande belönas och ger en del av framgången. Den största delen av framgången kommer dock att bero på hur hanteringen av varje karaktärs frågor löses upp. Det finns inga fysiska skador i spelet annat än som kosmetika eller för att beskriva hur karaktären mår dåligt på ett mer generellt plan. De större faktorerna är förtvivlan, raseri, uppgivenhet och sorg. Saker som svek, kärlek och bedrövelse är större faktorer än kaliber på vapen.
Så, givet ovanstående ungefärliga tänk, både ni som i normalfallet har på er en taktikerhatt och ni som har på er en dramahatt, vilka typer av ageranden uttryckt i någon sorts pseudoregeltermer eller i fri text skulle ni tycka att de skulle vara kul om de fanns med. Vad skulle ni vilja göra i en slutstrid där en ond boss på något sätt har drivit din dotter att begå självmord, mördat din far bara för att göra en markering respektive vänt din älskade emot dig till den grad att kärlek blivit till hat?
I korthet ser flödet i spelet ut så här:
* Varje spelare skapar en karaktär och fyra biroller. Det finns schabloner i spelet eller också skapar man dem helt fritt.
* Spelarna slår sig ned och kommer överens om de tre karaktärernas relation och en gemensam fiende. Fienden kan med fördel vara okänd, det är mest dennes agerande/modus som är intressant.
* För varje karaktär spelas en scen upp som syftar till att ge karaktären ett bagage. Scenen involverar karaktärens biroller och om så önskas den gemensamma fienden och/eller de andra spelarnas karaktärer. Spelaren vars scen det är agerar sin karaktär, etablerar scenen och bestämmer när den tar slut. När scenen är slut så har den aktiva spelarens karaktär en stor fråga som skall besvaras i slutstriden.
* När alla förberedande scener spelats så går man över till slutstriden där karaktärerna går i den slutliga konfrontationen med fienden. Där skall allas frågor besvaras, alla spöken uppenbaras och först därefter kan slutstriden mot fienden genomföras.
Slutstriden är designad för att vara taktisk och känslosam. Bra taktiskt agerande belönas och ger en del av framgången. Den största delen av framgången kommer dock att bero på hur hanteringen av varje karaktärs frågor löses upp. Det finns inga fysiska skador i spelet annat än som kosmetika eller för att beskriva hur karaktären mår dåligt på ett mer generellt plan. De större faktorerna är förtvivlan, raseri, uppgivenhet och sorg. Saker som svek, kärlek och bedrövelse är större faktorer än kaliber på vapen.
Så, givet ovanstående ungefärliga tänk, både ni som i normalfallet har på er en taktikerhatt och ni som har på er en dramahatt, vilka typer av ageranden uttryckt i någon sorts pseudoregeltermer eller i fri text skulle ni tycka att de skulle vara kul om de fanns med. Vad skulle ni vilja göra i en slutstrid där en ond boss på något sätt har drivit din dotter att begå självmord, mördat din far bara för att göra en markering respektive vänt din älskade emot dig till den grad att kärlek blivit till hat?