Nekromanti Sly vs. Arnold

walium

Ganska töntig, faktiskt
Såg D-Tox på Kanal 5 igår och den var verkligen usel. Särskilt förvånad är jag över att så pass många hyfsat kända skådespelare (Kris Kristofferson, Tom Berenger, Stephen Lang med flera) ställde upp på eländet. Men detta leder mig osökt vidare till min fråga, vem är coolast av vår (min i alla fall) barndoms actionhjältar Sylvester Stallone och Arnold eh African-american? Det är mycket chockerande att båda två närmar sig 60 med stormfart och börjar se alltmer skitnödiga ut men så har det förstås inte alltid varit.

Jag tycker nog att Arnold vinner matchen lätt. Han har självdistans och humor och har deltagit i höjdarfilmer som "Conan", "The Last Action Hero" (självdistans som sagt), "Terminator 1", "Terminator 2" (och "Terminator 3" som det är svårt att förlåta honom för) och "Predator". Visst en massa filmer med 15-25 år på nacken, men det är ändå bättre än att i princip leva på meriterna ifrån en gammal boxningsfilm och Rambo. Arnold är mitt val, inte minst för att han är en så osannolik person med sin massiva brytning och sina politiska ambitioner.

En tilläggsfråga kan vara vem som blir nästa generations actionhjälte? Eller kommer det aldrig mer att finnas någon som når upp till Arnold eller Slys nivå?

Gordeg

Hero
Jag lägger också min röst på Arnold.
Fast till Sly´s fördel måste jag säga att jag tyckte att han var klockren som Judge Dredd.

Gordeg

Gordeg

Hero
da Judge!

"Mega City Municiple Code, 213: Willfull destruction of property, that's two years.
Code 310: Illegal possession of assault weapons, five years.
Code 457: Resisting arrest, TWENTY years!
And code 3613: The first degree murder of a street judge..."
"Let me guess: Life."
BLAM!
"Death. Court's adjourned."

Arfert

Facit
Klockren? Tja smaken är som baken... Jag tyckte den filmen var en katastrof som hade mycket lite med originalet att göra. Saknade nästan helt den torra stiff upper lip-humorn som finns i serien.

Och Judge Dredd är ju en BRITTISK figur.. så att en italian-amercian är helt fel som jag ser det...

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Sly vs. Arnold (ANT)

Ja, ha han är en "äkta" actionhjälte...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
tomasarfert said:
Och Judge Dredd är ju en BRITTISK figur.. så att en italian-amercian är helt fel som jag ser det...
Fast Mega City 1 ligger ju faktiskt i Amerikat, så helt vansinnigt är det ju inte.

Organ

Out of time, out of mind
Arne spöar Sylvester alla dagar i veckan! Av de Stallonefilmer jag sett (och jag har väl sett de flesta han i alla fall har en hyfsat stor roll i) är det bara en fyra-fem stycken som jag med gott samvete kan säga att jag tycker är bra. Det som i mina ögon diskvalificerar honom är det faktum att de bästa filmerna han gjort inte direkt är äkta actionfilmer.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Well, måste lägga min röst på Arne Svårstavad...
Fins få repliker som är coolare än just I´l be back !

Hursomhelslt, så är jag inte på PAX linje om kommande hjältar. Tror att de komemr att vara lika coola när man ser tillbaka på det hela.

G

Guest

Guest
Omjag måste välja så måste jag dela upp mitt val i 2 kategorier:

Bästa filmer: Arnold [Conan och Terminator, alltså INTE Terminator 2 eller 3]

Bästa skådis: Sylvester, helt klart. Han kan spela bara han vill och får möjlighet till det...

Rising

Vila i frid
Men detta leder mig osökt vidare till min fråga, vem är coolast av vår (min i alla fall) barndoms actionhjältar Sylvester Stallone och Arnold eh African-american?
Stallone är förstås den bästa skådisen. (First Blood, Rocky, Copland) men jag håller med om att han är usel som actionhjälte (Förutom i Demolition Man!). Han saknar liksom glimten i ögat. (Fast Arnold har det sällan, han också. Vem tycker att han är bra i Predator, exempelvis?)

Kan vi inte alla hålla med om att Kurt Russel är sämst?

Jag tycker att Bruce Willis är den största actionstjärnan. Die Hard är tveklöst den bästa actionfilmen någonsin (det enda jag ogillar med den filmen är att skurkarna inte skjuter när de har chansen, samt att det verkar jättedumt att rikta ett skjutvapen mot någon, för de lyckas alltid ta tag i en och börja brottas när man gör det).

kommer det aldrig mer att finnas någon som når upp till Arnold eller Slys nivå?
Ice Cube. Wing Rhames. De två, det skulle kunna bli århundradets actionrulle, det.

Storuggla

Champion
Jackie fucking Chan! Men okej då, eftersom han inte gills så säger jag väl Chuck Norris.

Storuggla, en apa i en fez

Rickard

Urverk speldesign
"vem är coolast av vår (min i alla fall) barndoms actionhjältar Sylvester Stallone och Arnold eh African-american?"
Räknas inte Clintan eller Harrison Ford? Nåja.

"En tilläggsfråga kan vara vem som blir nästa generations actionhjälte?"
Keanu Reeves? (kommer aldrig ihåg hur hans efternamn stavas)
Will Smith?
Wesley Snipes?

Men jag vet inte. Det här känns som amerikanska marknaden. Svenska biograferna har börjat bredda sig rätt rejält. Vi har Jean Reno, Yun-Fat Chow, Tony Leung och en massa andra. Gamla snubbar förvisso. Vi har ju annars killen i Ong-Bak som vissa trodde skulle bli nästa kampsportsfilmsmästare.

Men min poäng är väl att vi kommer att få se fler asiatiska actionhjältar i framtiden.

/Han tycker det är lite kvinns, för när de får actionhjälteroller så är det i regel en man i skepnad av kvinna

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Räknas inte Clintan eller Harrison Ford? Nåja."

Jag tror inte att jag skulle räkna Harrison Ford som en actionskådis, men det kanske han är. Clintan däremot är förstås cool, men det känns ändå som han håller en nivå skyhögt över både Arnold och Sly även i sina sämsta filmer. Patetiskt blir han först när han försöker vara trovärdig som familjefar och hårding i filmer där det syns att han är 70 år.

Big Marco

Läskig
Arrrgh!

D-Tox var ju asbra! Herregud, liksom. Dissa D-Tox...

Arnold får charmpoängen och att ingen kan bröla som han när han får spö. Sly får poängen för trovärdigheten och skådespeleriet. Sly känns också hårdare än Arnold.

Framtiden tror jag ligger för Christian Bale (om han är intresserad), Hugh Jackman, Colin Farrell, Vincent Cassel, givetvis Vin "I prefer the Half-Orc in D and D" Diesel, och slutligen den coolaste av dem alla - Jason Statham!

På tjejsidan tänker jag på Maggie Q, Angelina och Kate Beckinsale - dock står alla i skuggan av Milla J.

Storuggla

Champion
Kommande actionstjärnor? Paul Leva... Paul Leves... Triple H! Det har redan gårr löa rykten bland wrestlingfans om att han kanske, kanske, kaaaaanske skulle spela Conan. Det är väl skitsnack, men tanken var god.
Stor snubbe som har glimten i ögat och kan vara kul.

Storuggla, discodansen rockade

Organ

Out of time, out of mind
Var e brudarna?

/Han tycker det är lite kvinns, för när de får actionhjälteroller så är det i regel en man i skepnad av kvinna
Det stämmer det du säger. Jag antar att det beror på att det vi förknippar med en klassisk actionhjälte (styrka, vilja, dådkraft osv) är sådant som traditionellt ansetts som manliga attribut. Det är ett välkänt faktum att Sigourney Weavers karaktär i Alien ursprungligen skrevs för en man. Att sedan Sigge fick rollen berodde nog till viss del att när de inte hittade någon passande man så tog de en kvinna istället för det finns ingenting som Ripley gör i första filmen som kan betraktas som könspecifikt. I uppföljaren Aliens däremot lägger man stor vikt vid det faktum att hon är kvinna och har skrivit in det som en stor del av handligen och använt det som motivation för karaktärens handlingar.

En annan grej som är ÄNNU ovanligare än kvinnliga rumpsparkare i actionfilmer, är actionfilmer gjorda AV kvinnor. Mig veterligen finns bara Kathryn Bigelow (Hennes film Strange Days håller jag förövrigt för att vara en av de bästa SF-rullarna nånsin. Sådeså!) och i viss mån Mimi Leder (hon som gjorde Deep Impact och The Peacemaker).

/Anders

--------------------