Nekromanti Smärta, skadetålighet och chockvärde ( version 2)

Peder

Veteran
Har funderat lite mer efter att ha läst inläggen på min förra tråd och kommit fram till någonting som jag tror fungerar.
För att göra det enklare har jag valt att kalla (STY+TÅL)/2 för STOrlek ( kroppshydda eller liknande passar bra det också).

Skadetåligheten, det vill säga antal kolumner i trauma, smärta och blodförlust, baseras på storleken ( nånstans kring STO / 2 verkar rimligt ). Chockslaget blir helt förändrat dock, och baseras istället helt på VIL eller (stridsvana + vilja / 2 ).

Min tanke med det hela är att jag tycker att det borde vara rimligt att varelser/ personer inte skall kunna stå upp med ob5t6 eller mer. Med sådana modifikationer så kan ingen göra någonting ändå.

Någon som har tankar kring detta?

Peder, mannen som tänker genom diskussion.

Phelan

Hero
Det låter ju som ett sätt att få lite balans. Vi har precis börjat i motsatt ända i vår grupp och kör istället med en regel där erfarna kämpar har möjlighet att ignorera en eller två tärningar svårighetsökning pga smärta under en begränsad tid. Regeln lyder:
Stridsvana 12+ så kan man, med ett normalt (Ob3T6) slag mot Stridsvana lyckas ignorera +Ob1T6 i svårighetsökning pga Smärta, i 15+effekten rundor.
Stridsvana 18+ så kan man, med ett svårt (Ob4T6) slag mot Stridsvana lyckas ignorera +O2T6 i svårighetsökning pga Smärta, i 15+effekten rundor.
Man har dock alltid svårighetsökningen av hög Smärta i rundan efter man tar skadan, tillfällig förblindning innan man biter ihop.

Ovanstående försöker som sagt lösa konstigheterna från andra hållet, på så vis att erfarna kämpar som får mycket stryk faktiskt kommer vara stridbara längre också och inte bara stå på benen länge utan att vara ett egentligt hot.

Mvh / Phelan

Peder

Veteran
Jag har tänkt i liknande banor, att erfarna och viljestarka personer borde kunna stålsätta sig mot smärtan.
Kanske skulle man behandla smärta och trauma olika?
Typ - trauma relaterat till styrka och tålighet ( eller storlek)
och smärta relaterat till vilja och stridsvana.

Får klura vidare :gremwink:

Helmgast
Tanken är god, se bara till att få det i balans. (Genom speltestning exempelvis)

Smärta borde väl vara mer VIL-baserat än blodförlust?

En framstående krigare får väl se till att han inte får stryk. Om han nu väl blir skadad så är han antagligen tillräckligt bra för att lyckas med saker trots +ob1T6.
Med stridsvana kan man kontrollera chocken från skadan, men inte den riktiga smärtan. Dock så finns det inget system för chock i eon. Har ni någonsin blivit slagna i ansiktet? Man blir alldeles förvirrad under en kort stund, kan inte göra mycket alls. Lite senare är man klar i huvudet igen, man blev chockad. I eon försvinner smärta på en halvtimme i vila. Att hämta sig från smällen i ansiktet tar 15 sekunder eller så. Jag har ett alternativt system med chock och smärta, där stridsvana används för att kontrollera svårigheten från chock. Fråga gärna.

Ilion

Veteran
Re: Smärta, skadetålighet och chockvärde ( version )

Jag har med en idee där, fast jag har inte speltestat den ännu. Ifall du har svårighetsökning i smärta kan du med ett viljeslag lyckas kontrollera smärtan, dock tar det på krafterna att göra detta så du får ett kryss i stridsutmattning varje runda så lände su koncentrera dig. Du har nämlöigen mer i utthållighet än i smärta så du kan klara dig några rundor längre.

Ifall du har två extra t6 i ökning ska du lyckas med Ob4T6 mot vil för att kontrollera smärtan men få 2 extra kryss i utmattnin.

Med denna principen kan du göra på förfullt i början av striden och ta stryk, men du skulle snabbt göra slut på din energi.

Phelan

Hero
Mja, vi har spelat tillräckligt länge för att veta hur mycket svårare det EGENTLIGEN blir med +Ob1T6, till trots vad den linjära lathunden påstår...

Men det vore kul att se hur ditt system funkar. När det gäller svårare att agera så tycker jag faktiskt Rolemaster har bäst system där man av allvarliga skador får ett visst minus på handlingar allmänt eller som kräver den kroppsdelen tills den läkt, alternativt minus under en viss tidsrymd (några rundor, oftast) eller blir bedövad och får kraftiga minus en eller flera rundor.

Mvh / Phelan

DAKRilla

Hero
Chock i Neotech

I Neotech Offensiv beskrivs ett system för chockartade effekter (som visserligen främst är anpassad för tårgas, pepparspray o.s.v.) och det fungerar på det sättet att man vid "chocken" helt enkelt erhåller ett antal vertikala sträck i smärtasektionen som avtar med flera sträck per runda. Det kan dock bli äckligt mycket att hålla reda på om man förutom vanlig smärta även får sådan smärta för varje träff man blir utsatt för. En annan effekt är att denna chock drastigt kommer att öka svårigheten på chockslagen så att folk, liksom i film, i princip alltid kommer att bli oskadliggjorda efter första träffen.