Jag tycker tanken var god. Förutom att krossvapen får bli något annat än bara andra klassens huggvapen så är det också fint att kunna utdela blåmärken och småskador som inte inte nödvändigtvis handikappar den drabbade på samma sätt som skador på KP gör i 91:an. Jag gillar också att det gör FYS mer relevant, som annars är en av de mer åsidosatta egenskaperna. Det känns lite som att de imiterade MERP med sina Hits och Crits. Dock omintetgör det en av de bästa kvaliteterna hos DoD (och BRP) vilket är smidigheten, att man inte behöver så många led för att få fram ett resultat. Jag skulle nog aldrig använda det.crilloan;n345700 said:Jag gillar verkligen tanken på att krossvapen får den betydelse de hade i verkligheten, men det är ytterligare en faktor att hålla reda på frö spelare som inte brinner för crunch.
Vapen som tvåhandssvärd och treudd skär ju igenom helrustning som vore den våt wellpap redan nu.Bifur;n345720 said:Det testades men lades snabbt åt sidan. Bra idé som flera skriver men för tungrodd till slut. Lite som DS och OS i gamla Western. Möjligen skulle man kunna jobba ner modellen till något enklare men det hade nog inte varit värt det. (Nu spelade vi aldrig 91an utan försökte implementera dem till EDD , men det gör nog ingen skillnad.)
Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Hela abs-mekaniken är ett snedtänk, enligt mig. Det är bara ytterligare ett sätt att hantera Chans att lyckas. Ex. om du slår 1T8 i skada mot en läderrustning med abs 2 är det 25% chans att det inte blir någon skada. Med andra ord, effekten blir densamma som att slaget misslyckas, vilket innebar att slå mot färdighetsvärdet var meningslöst att börja med. Dungeons and Dragons rustningsmekanik var exempelvis mer öppna för detta, då rustningar höjer svårighetsgraden att bli träffad.Bifur;n345720 said:Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Jag har börjat med skador så som de ser ut i Mythras/RQ. Där är det inte dessa 2T10+2 för ett tvåhandssvärd, utan 2T8Bifur;n345720 said:Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Enkelhet och enkelhet... där var väl grejen att varje vapen hade olika skadetärning/mod mot varje typ av rustning? Jag vet inte om jag tycker det var så enkelt heller.obak
Yrkesfärdigheter är den styggelse i DoD91 som gjorde att lådan är nästan i "mint condition" hemma
Ivanhoe har ju ett system som i sin enkelhet visar på skillnad mellan vapen och olika rustningar.
C
I vår EDD-kampanj har vi gjort om stridsreglerna en hel del och en sådan sak är att alla vapen har exploderande tärningar (samt gjort om några vapen ifrån t.ex. 2t4 till 1t8 för att en spade inte skall bli helt vansinnig). Tillförde en helt ny dynamik. Orsaken till den ändringen är att jag vill ha den känslan jag alltid fått när jag spelat Rolemaster, rädslan inför varje strid att rollpersonen kan gå slås ut. Jag avskyr fenomenet "dolk mot ringbrynja", jag gillar när även den störste krigare tvekar en halv sekund innan denne anfaller ett gatubarn med kniv.Bifur;n345720 said:Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Du kan inte tänka dig att dela med dig av hur du hackat stridsreglerna?lupmet;n345941 said:I vår EDD-kampanj har vi gjort om stridsreglerna en hel del och en sådan sak är att alla vapen har exploderande tärningar (samt gjort om några vapen ifrån t.ex. 2t4 till 1t8 för att en spade inte skall bli helt vansinnig). Tillförde en helt ny dynamik. Orsaken till den ändringen är att jag vill ha den känslan jag alltid fått när jag spelat Rolemaster, rädslan inför varje strid att rollpersonen kan gå slås ut. Jag avskyr fenomenet "dolk mot ringbrynja", jag gillar när även den störste krigare tvekar en halv sekund innan denne anfaller ett gatubarn med kniv.
Vi funderade på att använda smärtpoäng men vi lade ned det för vi gissade att det skulle bli för mycket bokföring.
Visst, en nedbantad version finns temporärt på https://www.muorji.se/Temp/edd-regler-wrnu.pdf Jag har tagit bort en del premisser för kampanjen och bland annat några nya gudar som är specifika för kampanjen. Jag behöll dock mycket mer än bara stridsreglerna, hoppas det inspirerar till något. Notera att jag är inte klar med färdigheten Avla?sa besva?rjelser, kommentarer emottages glatt.crilloan;n346604 said:Du kan inte tänka dig att dela med dig av hur du hackat stridsreglerna?
Alltid kul o se hur andra har resonerat.