Nekromanti små fina böcker

Chrono_UBBT

Veteran
Vad har hänt med dom små spelböckerna, dom som man fick i Mutant, gamla Star Wars och DoD 4?
Nu för tiden är det stora inbundna böcker som visserligen är väldigt fina men dom är så fruktansvärt osmidiga
och kommer dom små böckerna någonsin tillbaka, jag skulle inte tro att någon spelmakare skulle ta tillbaks dom men vi kan alltid hoppas.
Det var bättre förr.

-Chrono

Ace

Hasse

Hero
Små fina böcker, nej tack.

"Nu för tiden är det stora inbundna böcker som visserligen är väldigt fina men dom är så fruktansvärt osmidiga
och kommer dom små böckerna någonsin tillbaka, jag skulle inte tro att någon spelmakare skulle ta tillbaks dom men vi kan alltid hoppas."

Det hoppas inte jag då de små fina böcker jag har idag inte är så fina, omslag som lossnat, lösa sidor m.m. Nu har jag förvisso inte haft DoD6 i 17år men mina regelböcker gick sönder ganska omgående vill jag minnas och den nya känns det som iaf är bättre kvalité.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
Litet format = lösa sidor??

"Det hoppas inte jag då de små fina böcker jag har idag inte är så fina, omslag som lossnat, lösa sidor m.m. Nu har jag förvisso inte haft DoD6 i 17år men mina regelböcker gick sönder ganska omgående vill jag minnas och den nya känns det som iaf är bättre kvalité."

Har nog inte med formatet att göra om sidorna lossnar eller inte. Det beror mer på bindningen och hur väl använda de är. Jag kan hålla med om att kvaliteten på modulen Barbia t.ex. var mycket bristfällig, sidorna började lossna efter en liten snabb titt. Men det beror mer på tjockleken i kombination med att den var limmad. Andra moduler som Magilre m.m. håller förträffligt fortfarande. Som kuriosa kan nämnas att min modul om Mundana (som ju är A4) har sidor som lossnat, och den är inte lika gammal som Magilre och är ungefär lika tjock.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Johan K

Gammal & dryg
Nja...

För min del så tycker jag att de är mycket bättre nu. De inbunda böckerna håller helt klart bättre. Sen så tycker jag att de är mycket lättare att packa när man ska åka nån stans oh spela.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Johan K

Gammal & dryg
Nja...

För min del så tycker jag att de är mycket bättre nu. De inbunda böckerna håller helt klart bättre. Sen så tycker jag att de är mycket lättare att packa när man ska åka nån stans oh spela.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Hasse

Hero
Re: Litet format = lösa sidor??

"Har nog inte med formatet att göra om sidorna lossnar eller inte."

Det är sant, fast jag fattade det som att han ville at saker och ting dkulle återgå till sam det var förr och som jag skrev så har de böcker jag haft hållit dåligt, jag skall dock förtydliga mig och säga att jag refererar till DoD2- och EDD-regelböckerna.

Vad gäller formatet på böckerna/moduler till DoD så är det dock en fråga som kommer i andra hand jämfört med kvalitén på böckerna/modulerna både bindningsmässigt samt innehålls mässigt.

Hasse

Pink Floyd

Silke

Warrior
Tja det kan tyckas att de var ett bättre format förr men man kan väl hoppas att de "nyare" bökerna innehåller mer info vilket ger att man inte behöver släpa runt på 20 stycken (och då är inte alla med!!).
Den hårda "pärmen" är ett lyft om man jämnför med hur de gamla DoD bökerna ser ut.

Rosen

Myrmidon

<I>kvaliteten på modulen Barbia t.ex. var mycket bristfällig, sidorna började lossna efter en liten snabb titt.</I>

Jag fick en gång vantarna på ett ex av Barbia där sidor hade försvunnit innan den ens blev limmad; den började på sidan 15. (-:

--
Åke

Nerosuferoth

Swordsman
Stora fina böcker/fråga till RiotMinds

Nu för tiden är det stora inbundna böcker som visserligen är väldigt fina men dom är så fruktansvärt osmidiga

Nä, det håller jag inte riktigt med om. Visst var de små böckerna till exempelvis DoD 4 fina, men det beror till viss del på nostalgi. Men modern layout i det formatet... tveksamt. Jag tror inte heller att de var så värst smidiga i bokhyllan.

När nu ämnet dök upp tänker jag passa på att fråga RiotMinds vilket format Vildhjarta kommer få. Blir det en tunnare volym med regelbokens mått och limmad rygg á la DoD 5 och Eon eller det mindre formatet med häftad rygg som DoD 4?

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

theodåre

Veteran
Re: Stora fina böcker/fråga till RiotMinds

Vi kommer att försöka ha samma format på alla böcker. Däremot är det inte troligt att modulerna kommer i hårdpärm, utan i en softbackvariant med limmad rygg!

riotminds

Nightowl

Champion
Re: Små fina böcker, nej tack.

Instämmer! Tacka vet jag stora, rejält inbundna böcker med hårda pärmar, som man kan ha stående i bokhyllan eller ha liggande framför sig när man spelar, och som verkligen SKADAR besvärliga spelare när man kastar dem!

Små häften kommer i boxar, och boxar GÅR SÖNDER!!! Jag avskyr boxar; de är en throwback till rollspel som sällskapsspel. Man börjar alltid lägga en massa lösa papper i dem, och så frestas man att använda lösa papper av den anledningen, som går sönder. Och tärningar kan man ha i skojsiga påsar istället.

Nightowl, numera rabiat hardbacksförespråkare

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."

Nerosuferoth

Swordsman
En liten fråga till

Däremot är det inte troligt att modulerna kommer i hårdpärm, utan i en softbackvariant med limmad rygg

Kommer mer eller mindre alla böcker att vara paperback i fortsättningen då? Jag har hittills trott att de större modulerna som Jorges Bestiarium skulle vara inbundna, medan tunnare volymer som äventyr blir paperback.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

theodåre

Veteran
Re: En liten fråga till

Näää..de stora kommer att vara hardback!...med stor sannolikhet, och de mindre paperback.

Riotminds..som redan nu vågar lova att jorges kommer att vara den bästa monsterbok som släppts till ett rollspel :Z

Sårias

Veteran
Låter oerhört trevligt.

Hur många monster kommer den innehålla och vem är det som kommer stå för ilustrationerna? Jag är oerhört intresserad av just den "lilla" boken ni talar om. Orkar snart inte vänta längre...(får väll försöka göra inbrott och kopiera alla monster om den inte kommer snart) så skynda!!! :)

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Aerid

Veteran
Re: En liten fråga till

och de mindre paperback"
Vad räknar du som mindre? Hur stor tjock kommer Jorges att vara?

Ser oerhört fram emot Jorges. Ni har inte lust att släppa
bestiariumet på DraCon? Och förresten, har ni satt något datum till konventet?

//Aerid

Sårias

Veteran
håller med...delvis.

Ska nog inte säga att jag håller med dig helt. Gillar 91:an böckerna den enda boken som är trasig av mina böcker är krigarens handbok. Svartfolk överlevde en natt utomhus utan tak så nog håller böckerna beroende på hur elaka spelarna är. Men däremot har du rätt i att dom stora böckerna gör mer ont när man slår någon med den. Mycket trevligt men vi tillämpar en annan metod. Med tanke på att vi även spelar neogames spel finns det ett stort antal T6:or som ligger och skräpar i mitt rum. Vilka är mycket trevliga bestraffningsverktyg. Efter en liten visit på tradition i stockholm har jag och en till införskaffat oss en riktigt elak bestraffningstärning. En enorm röd T6:a(används dock endast vid riktigt stora bestraffningar). Reglerna är följande SL får kasta på samtliga utom ägaren av rummet dvs:mig. Andra spelare får kasta med sl:s tillåtelse eller när man gör något som inte passar sig. DVS:fiser mitt under rollspelandet eller dyl. Används även om någon gör något obota dumt som t.ex: knatar ut i full magikerkostym och sätter eld på värdshuset med hjälp av en blixt mitt under ett barslagsmål i ett land där magi är förbjudet. Så snälla anväd inte boken den är helig använd tärningar, röda eller vita T6:or.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Hasse

Hero
Re: Låter oerhört trevligt.

"och vem är det som kommer stå för ilustrationerna?"

Det kommer Bergting plus en snubbe till som jag inte kommer på namnet på nu men på Bergtings hemsida står de med vem han illustrerar Bestariumet med. Kollegan är samma person som gjort omslagen på de svenska Harry Potter böckerna.

Hasse

Pink Floyd

Sindlast

Veteran

Jag håller med fullständigt!! Jag har gamla Expert böcker och alla DoD -91 böcker och endast Krigarens handbok och Barbia har börjat gå sönder... I krigarens handbok så rör det sig inte om bristfällig kvalité utan oansvarsfullt användande då jag har fyra oanvända Krigarens handböcker som aldrig har öppnats liggande... Däremot har mina Chronopia böcker samt mina Eon böcker gått sönder... Mina Mutant Chronicles böcker ligger helt i lössidor utan pärmarna kvar... En sak är jag säker på; de gamla häftena håller utan problem 10år minst, de är mycket bättre än de limmade...

Krille

Super Moderator

"En sak är jag säker på; de gamla häftena håller utan problem 10år minst, de är mycket bättre än de limmade..."

När jag sålde mina DoD-grejor så hade Experthäftena tejpats fast i sina pärmar för att hålla ihop. Lika illa var dem med Samuraj, och i Ivanhoe höll mitten av häftena på att ramla ut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion

Det hela är ju självklart! Friformarna hade sina böjelser redan då och har aldrig använt sina böcker, medan FMMSL-are sliter ut sina! ;-)

Nightowl, fördomsfull

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."