På tal om stora skillnader i samhället även i väldigt nutida historia, så är attityden till barn och barns säkerhet något som förändrats extremt mycket de senaste 40-50 åren.
Jag kom att tänka på detta i samband med det här inlägget i en annan tråd:
Antalet barn som dör av olyckor har minskat något enormt sedan 70-talet. Detta för att det skett en kraftig attitydförändring i samhället. Om vi tidsreste tillbaka till, säg, 50-talet så skulle vi bli chockade.
Nästan alla boomers har ”roliga” historier från sin uppväxt som vittnar om ett samhälle där man inte bekymrade sig så mycket om säkerhet.
Tillgängligheten till byggarbetsplatser, fabriker, tak, banområden och andra farliga platser verkar ha varit en helt annan än idag. Avspärrningar? Pah! Typen av lekar som var ok var också annorlunda. Poddaren K Svensson har bla berättat om en äldre släkting som brukade ”jumpa” i Nybroviken i Stockholm, dvs hoppa mellan isflak.
Så nära som på 80-talet var det också en jäkla skillnad, vilket jag omdömeslöst försökte snacka om här:
På tal om det här inlägget så vill jag prata lite om ... barnkultur. Vet inte om det finns kvar men när jag var barn så kunde man på den lokala leksaksaffären köpa något som hette cowboy tändstickor som man inte behövde plån för utan som gick att antända mot alla skrovliga ytor. Vilka, med...
www.rollspel.nu