Nekromanti Småfel

Balderk

Swashbuckler
Jag hoppas bara inte detta tas för att jag klagar. :gremsmile:

Hur som helst, ibland när jag skriver inlägg så hoppar textmarkören upp till ämnesraden istället för i skriv inlägg rutan. Alltså jag kanske hinner skriva ett eller två ord innan den hoppar upp och fortsätter där, och eftersom jag inte är så säker på att skriva så jag kan titta på skärmen undertiden så tar det stopp efter bara några ord. Vad är det som händer? Nått jag råkar göra själv eller något fel? har hänt på minst tre olika datorer. Någon annan som varit med om det?

En sak till. När man ska skriva en text med spoiler i och använder funktionen 'spoiler' (Den här: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] här skriver jag en spoiler </font></td></tr></table> där skrev jag "här skriver jag en spoiler") så syns inte texten i inlägget. den är borta, och den går inte att få fram. lite märkligt tycker jag.
Något som går att fixa? inte världens sdtörsta sak iofs, går ju att skriva in texten efter spoilervarningen ändå, bara inte i den avsedda rutan. Men när det nu finns en sådan funktion borde den ju funka. Jaja, inget som är jätteviktigt.

/Balderk, gillar inte att påpeka fel eller klaga...

Gardener

Champion
Angående markören så är det en funktion som har efterfrågats som jag därför har lagt in. Jag vet att det var ett misstag att lägga in en funktion som jag själv tyckte var onödig, men nu är den där i alla fall. När sidan har laddats in helt så sätts markören i ämnesraden därför att man ska kunna börja skriva utan att behöva röra musen eller tabba en massa gånger. Har du börjat skriva i textrutan innan sidan är helt inladdad kommer därför detta uppstå. Lev med det.

För att visa en spoiler så markerar man bara texten i rutan så syns det. Kör du Opera kan det tänkas att den inte gör rätt, men det får du leva med, tracka Opera-folket istället. Eller hjälp till själv genom att leta upp en lösning som inte kräver en stor omskrivning av html-koden för spoiler-rutan så kan jag lägga in det. Om inte annat kan du själv klistra in texten någon annanstans efter att du har markerat den så kan du läsa den.

Krille

Super Moderator
"Har du börjat skriva i textrutan innan sidan är helt inladdad kommer därför detta uppstå. Lev med det."

Går det inte att göra en koll på fokus när sidan är fulladdad? Om fokus inte är stora textrutan, sätt den till ämnesraden. Om fokus sitter på textrutan, byt inte fokus.

"Kör du Opera kan det tänkas att den inte gör rätt, men det får du leva med, tracka Opera-folket istället."

Tryck Ctrl-G istället. Då byter Opera till sin standard-stylesheet, och då kan man läsa spoilersarna. Sedan trycker man Ctrl-G när man inte vill läsa spoilers något mer. Mycket enklare. :gremwink:

Gardener

Champion
Går det inte att göra en koll på fokus när sidan är fulladdad? Om fokus inte är stora textrutan, sätt den till ämnesraden. Om fokus sitter på textrutan, byt inte fokus.
Jodå, det går alldeles utmärkt, jag orkar bara inte fixa det, det är därför man får leva med det. Eller jag kanske gör det nån dag när jag inte har nåt bättre för mig, men så länge jag är ensam kodare här på siten så lär det dröja då det finns viktigare saker att göra.

Tryck Ctrl-G istället. Då byter Opera till sin standard-stylesheet, och då kan man läsa spoilersarna. Sedan trycker man Ctrl-G när man inte vill läsa spoilers något mer. Mycket enklare.
Låter smidigt. Speciellt som jag inte behöver ändra märkningskoden. =]

Balderk

Swashbuckler
Angående markören så är det en funktion som har efterfrågats som jag därför har lagt in. Jag vet att det var ett misstag att lägga in en funktion som jag själv tyckte var onödig, men nu är den där i alla fall. När sidan har laddats in helt så sätts markören i ämnesraden därför att man ska kunna börja skriva utan att behöva röra musen eller tabba en massa gånger. Har du börjat skriva i textrutan innan sidan är helt inladdad kommer därför detta uppstå. Lev med det.
Aha, då fattar jag. Jaja, det är ju inte världens undergång precis. lite irriterande bara, särskilt om man sitter på modem och inte orkar vänta tills sidan laddad helt färdigt.

För att visa en spoiler så markerar man bara texten i rutan så syns det. Kör du Opera kan det tänkas att den inte gör rätt, men det får du leva med, tracka Opera-folket istället. Eller hjälp till själv genom att leta upp en lösning som inte kräver en stor omskrivning av html-koden för spoiler-rutan så kan jag lägga in det. Om inte annat kan du själv klistra in texten någon annanstans efter att du har markerat den så kan du läsa den.
Aha, är det så fiffigt! Hade ingen aning om att det var så man skulle göra. har tykt att det varit konstigt en massa gånger förut med tomma spoilerrutor, tror även att andra har kommenterat det mitt i nån tråd. Fast iofs är det väl ganska jobbigt att på ett bra sätt få folk att veta att det är så man ska göra. Nu kan jag läsa det jag skrev tidigare, så det funkar ju iaf.

/Balderk, lite visare

Gardener

Champion
Aha, då fattar jag. Jaja, det är ju inte världens undergång precis. lite irriterande bara, särskilt om man sitter på modem och inte orkar vänta tills sidan laddad helt färdigt.
Har själv irriterat mig över det så jag förstår precis, och då sitter jag ju ändå på 10 mbit och får oftast hem sidor ganska snabbt. Men som sagt så är det ett väldigt litet problem och jag gör nåt åt det endast när jag känner att jag har tid att gå igenom scripten och fixa till det.

Aha, är det så fiffigt! Hade ingen aning om att det var så man skulle göra. har tykt att det varit konstigt en massa gånger förut med tomma spoilerrutor, tror även att andra har kommenterat det mitt i nån tråd. Fast iofs är det väl ganska jobbigt att på ett bra sätt få folk att veta att det är så man ska göra. Nu kan jag läsa det jag skrev tidigare, så det funkar ju iaf.
Hela tanken med spoiler-märkningen är ju att man inte ska råka läsa texten av misstag, så att man ska kunna våga läsa en tråd om X2 utan att behöva gråta floder (endast ett aktuellt exempel). Tänkte jag skulle lägga in en förklaring i FAQ:n men såg precis att det ju faktiskt har funnits där lika länge som funktionen har funnits, så då kan jag med lugnt sinne säga RT(F)M! =]

Balderk

Swashbuckler
Har själv irriterat mig över det så jag förstår precis, och då sitter jag ju ändå på 10 mbit och får oftast hem sidor ganska snabbt. Men som sagt så är det ett väldigt litet problem och jag gör nåt åt det endast när jag känner att jag har tid att gå igenom scripten och fixa till det.
Okej, det låter helt förträffligt.

Hela tanken med spoiler-märkningen är ju att man inte ska råka läsa texten av misstag, så att man ska kunna våga läsa en tråd om X2 utan att behöva gråta floder (endast ett aktuellt exempel). Tänkte jag skulle lägga in en förklaring i FAQ:n men såg precis att det ju faktiskt har funnits där lika länge som funktionen har funnits, så då kan jag med lugnt sinne säga RT(F)M! =]
Jo, det är klart att det är smart. Men det är inget man tänker på bara... Jag kommer nog att göra en liten parentes i fortsättningen om att man ska markera efter spoiler rutan... För jag tvivlar på att alla läser FAQ:n, jag gör det inte i alla fall, även om jag kanske borde göra det.

/Balderk

Gardener

Champion
Fast gör man inte det får man skylla sig själv, och som alltid är det en bra ide att läsa den _innan_ man klagar på något. Det gäller här, såväl som på i princip alla andra ställen, i synnerhet ställen som drivs helt ideellt.