Ok.Jag inaktiverade småpraten nyss för att folk inte kan hålla sig i fucking skinnet.
Jag är inte alls förtjust i det diskussionsklimat som uppstått sen igår. Jag är inte alls förtjust i användare som förklarar för mig att jag bör banna folk som har »fel« åsikt. Jag är inte alls förtjust i användare som förolämpar varandra.
Om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel.
Så get with the fucking program.
Det är några saker med det där meddelandet som jag förstår och inte förstår.
1. Jag förstår att småpraten är inaktiverad.
2. Jag uppskattar att redaktionen kan ha vilka skäl de vill för att utforma sin sajt, inklusive att inaktivera en funktion såsom småpraten.
3. Jag förstår inte "om inte bättring sker stänger jag off topic-forumet och förbjuder alla diskussionsämnen som inte rör rollspel". Betyder det att alla måste prata rollspel överallt på forumet? Betyder det att alla, utan undantag, anklagas för att ha felat? Betyder det att redaktionen hotar med något och påstår att det är allas fel om det blir så?
4. Jag förstår inte "get with the fucking program". Vad betyder get with the fucking program?
I detta sammanhang finner jag anledning att pröva innebörden av regel 0, "redaktörer och moderatorer bestämmer, deras ord är lag". Normalt är det riksdagen, i egenskap av folkets främsta företrädare, som bestämmer vad som gäller för alla här i landet, dvs vad som är lag. Att påstå att redaktörer och moderatorer här har ord som innebär lag innebär alltså ett uppenbart skämt och regeln måste alltså innebära någonting annat. Detta verkar redaktörer och moderatorer också förstå genom att de i regel 3 hänvisar till svensk lag. Innebär regel 0 att vi måste göra precis som redaktörer och moderatorer säger hela tiden? Nej, det vore fullständigt absurt då de skulle kunna säga "gå och öppna din post" eller "köp en burk tomatsoppa i din närmaste livsmedelsbutik", vilket redaktörer och moderatorer uppenbarligen inte har något att säga till om. Innebär regeln att yttrandefriheten är begränsad på detta forum. Ja, det verkar vara den rimligaste tolkningen, nämligen att förbjudna uttryck som sagts gälla för alla ska följas. Har alltså redaktörer och moderatorer i forumet sagt till om något konkret som inte får sägas, t.ex. "du är dum i huvudet", "dina bananer är rökta" eller något annat uttryck som är konkret, då får användare inte säga ett sådant uttryck med mindre än att bestraffning i form av avstängning på kortare eller längre tid kan följa.
Uttryck som "om inte bättring", "program" och förolämpning är inte konkreta avseende en yttrandefrihetsbegränsning. Uttrycket förolämpning skulle kunna vara det om det finns ett uttryck som anses påvisa en sådan. Kända uttryck för förolämpning, vilka kan antas gälla här också, är "hora" och "jävla svartskalle". Det framgår inte av meddelandet om något sådant uttryck använts.
Däremot innebär regeln att redaktörer och moderatorer får göra precis vad de vill på forumet, t.ex. stänga av småpraten, eftersom det står att redaktörer och moderatorer "bestämmer". Redaktörer och moderatorer kan emellertid inte kräva av medlemmarna annat än att följa de konkreta förbudsuttryck som begränsar yttrandefriheten på detta forum.
Vilka uttryck? Sedan tidigare finns ett uttryck angående sossar som inte får sägas, vilket dock inte hänvisats till i meddelandet. I övrigt lämnas frågan öppen.
Rent konkret bör meddelandet alltså tolkas som enbart att småpraten är inaktiverad. Ok till det.