Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
I verkligheten så råkar man ut för att man ser något i ögonvrån, tittar efter och det inte var någon där, struntar i det och går vidare.
Det här är skitsvårt att simulera i rollspel, eftersom spelarna vet att det antagligen är viktigt eftersom man brytt sig om att nämna det. Visst, man kan flöda dem med sådan info, men det är inte heller bra.
Förslag till lösning:
Man kan säga till spelaren senare när de hittar någon mördad att "När du tänker efter, så tyckte du att något rörde sig utanför fönstret för en timme eller så sedan, men du antog att det bara var vinden i träden. Nu är du inte längre så säker...".
Vad tycker ni? Är det fult att göra så, eftersom man tar från spelaren en möjlighet att reagera? Är det en prydlig lösning på problemet som kan ge en mysig "jävlar-jävlar-jävlar-känsla"?
Naturligtvis ska man inte överdriva användningen, men i enstaka situationer kan det kanske vara en trevlig lösning.
Det här är skitsvårt att simulera i rollspel, eftersom spelarna vet att det antagligen är viktigt eftersom man brytt sig om att nämna det. Visst, man kan flöda dem med sådan info, men det är inte heller bra.
Förslag till lösning:
Man kan säga till spelaren senare när de hittar någon mördad att "När du tänker efter, så tyckte du att något rörde sig utanför fönstret för en timme eller så sedan, men du antog att det bara var vinden i träden. Nu är du inte längre så säker...".
Vad tycker ni? Är det fult att göra så, eftersom man tar från spelaren en möjlighet att reagera? Är det en prydlig lösning på problemet som kan ge en mysig "jävlar-jävlar-jävlar-känsla"?
Naturligtvis ska man inte överdriva användningen, men i enstaka situationer kan det kanske vara en trevlig lösning.