Nekromanti Småskalig fantasy?

Bassejr

Hero
Snabb fundering.
All fantasy verkar handla antingen om att åka ut på en stor, lång, episk resa för att hitta och/förstöra någott magiskt ellerförhäxat föremål, utkämpa stora krig, skingra armeer av zombier, osv osv.

Men tänk om det fans fantasy som utspelar sig i mindre skala. Jag tänker, som en by eller ett mindre samhälle eller en mindre setting, där omvärlden egentligen inte spelar någon större roll.

Det jag har i åtanke är väl en by i småland under (den så kallade) bronzåldern/vikingatiden/tidig svensk medeltid, där ingen har riktigt intresse av vad som befinner sig bortom sjöarna och skogarna, eller kanske till och med det stora vida havet. Eller som Fylke, men i ett sammanhang där Rohan, Mörkmården, Mordor, eller ens Vattnadal spelar någon större roll.

Inga drakar som äter folk, inga horder av mordigska orker och goblins, ingen förbannelse eller sjukdom som förvandlar folk till zombier, utan bara personliga intriger, trevliga människor, och ett vardagligt, mycket mer romantiserat eller glorifierat fantasy-liv. En sorts väldigt försiktig fantasy.

Vad skulle krävas/rekomenderas för att göra det här intressant och uppnå rätt atmosfär? Vad skulle förstöra det? Fins det några rollspel (eller annan litteratur för den delen) som ser ut ungefär som det jag beskriver?

Tacksam för svar från vårt underbara forum.

Minimoni

Homelander
Tjo! Med förbehåll att klockan är mycket och min hjärna är tämligen seg nu, så hoppas jag att jag uppfattat dina funderingar och frågor.

Dels undrar jag vilka spel du sneglat på som regelmotor samt om du är låst vid tanken att det skall utspela sig i vår värld?

Jag har spelat grisodlarkampanjer i asoiaf rollspelet men också i trudvang, dock med Eons regelsystem som grund och en drös med husregler för att passa min grupp bättre.

Fokusera på blodsfejder mellan ätter och vardagsfaror som hotande svält och liknande. Att försöka hitta mat åt de sina kan vara nog så svårt och farligt och går med lite fantasi att göra äventyr av.

Att alla rp är från samma ätt är något som fungerat för min grupp för att få ett stabilt fundament i våra grisodlarkampanjer. Se till att rp kommer behöva kunskaper i annat än de mer traditionella färtdigheterna som äventyrare brukar ha.

Min favoritsetting för den här typen av kampanjer är asoiaf världen och fokus på ett mindre hus och dess delar. Värden har visserligen fantastiska inslag men det är relativt enkelt att hålla fokus på det mänskliga.

Dock kanske inte riktigt det här du frågar efter med en glorifierad och romantiserad fantasy...

Nu snart blir det till att sova.

Med vänlig hälsning, Minimoni

ripperdoc

Myrmidon
Vår nästa sommarkampanj kan komma att vara just i detta formatet, så jag kommer spendera avsevärd tid på att klura på hur man bäst gör det.

Än så länge har jag följande tankar:

- Vi spelar i Eon, eftersom Mundana-världen lämpar sig väl för "grisodling" och är mycket välkänd bland oss som spelare

- För att hålla nere skalan på berättelsen gäller det att begränsa antalet SLPer, göra RPna svaga jämfört med den bästa SLPn, och sätta RPna i beroende till någon eller några SLPer. Om RPna är alltför självständiga så är risken att de inte ser vitsen med att "stanna på den lilla skalan". Det är bättre att bygga upp deras förmåga under kampanjens gång.

- Låt SLPerna utgöra större delen av berättelsen. Se till att skriva dem i flera lager. Ett lager som är det man först ser, och ett som dyker upp allt eftersom. De goda har onda sidor, de onda har goda sidor, etc. För att spelarna ska vara engagerade gäller det att man kan börja med att lösa små problem ("någon stal vår främsta avelshingst, men vi vet inte hur de öppnade dörren!") och sakta bygga upp.

- För att göra SLP:erna viktigare - se till att de är inblandade i flera draman med RPna som får dem att antingen bli närmare vänner eller fiender. Bygg på dessa relationerna. Det räcker inte med en scen för att etablera "vänskap" - bygg det flera gånger om. Spelarna kommer börja fästa sig vid vissa SLPer - vilket gör dramat som omger dem mer intressant. Om SLPerna är tråkiga - vad hindrar spelarna från att utforska mer utanför scenariots plats, vad hindrar dem från att "åka på äventyr"?

- Om du vill, bygg mystiken och fantasy-elementen väldigt försiktigt. Kan vara värt med några "falska alarm" tidigt om spelarna är vana vid high fantasy. Med detta menar jag - händelser som spelarna tror är mystiska men som visar sig ha en helt naturlig förklaring. Efter det etablerats så kan man bygga på nya lager av mystik, men jag tror det är mer spännande med subtil mysik - personer som inte beter sig som de skall, SLPer som kan göra saker de inte borde kunna, något som försvinner i skogen. Att slänga in en mantikora hux flux bidrar inte till den stämningen :gremwink:

Några tankar, funkar?

Bassejr

Hero
för att förtydliga, jag har inte underat igenom konceptet mer än igår natt när jag gick och lade mig.

Jag tänker att dt bör utspela sig i någon genuin High Fantasy värld, men i liten skala. Mundana, midgård, azeroth, cyradil, etc. Alver, människor,några enstaka dvärgar, någon sorts drakfolk, möjligen hober eller halvlängds män, Magi förekommer, men inga strider förekommer i större skala än en barfight.

Jag gillar det du sa om att bygga NPC'er i flera lager, det var ett intressant drama-verktyg.
Men hur spelar man bra SLP? Jag har försökt spela sånt förr, men allt tenderar bara att bli enformigt, och slp blir opersonliga och alla blir bara en annan mig som sl, med ett annat namn.

Ögat

Hero
Jag tänker att du behöver
...ett regelsystem som fokuserar på småskalig dramatik. Utifrån det du skriver om bronsåldersbyn kanske Hillfolk (länk) kan vara något.

...en "äventyrsplats" som har tillräckligt mycket innehåll för att bära ett helt äventyr. Om du inte är sugen på bronsålder utan High Fantasy, kan det vara värt att snegla på Chronopia.

...spelare som är sugna. Det är jätteviktigt att du kommunicerar din vision, så att spelarna redan från början är inställda på att de inte kommer slåss mot monster, åka ut på äventyr, leta skatter och sånt som annars är väldigt förknippat med fantasy så att ingen känner sig lurad.

...något som knyter dem till platsen, så att de har mindre anledning att ge sig av. Särskilt i en High Fantasy-värld där den lilla byn bebos av tidsmagiker, orcher, drakmänniskor, dvärgar och wongoser, är det ju väldigt uppenbart att det finns en annan värld utanför som alla de här varelserna kommer ifrån. För att spelarna inte ska känna "äh, vi skiter i det här och åker iväg och rockar med drakfolket i drakfolkslandet" måste de ha starka band till byn. Du kan snegla på Apocalypse World, där äventyren i princip går ut på att något hotar ditt hem och du måste ta itu med det. Säkert har rollpersonerna familj, barn, älskare och älskarinnor i byn, vilket gör dem emotionellt investerade i platsen.

Bassejr

Hero
Jag tänker mig nog BRP som system, men sällan kräva några skilrolls, utan rollspela det mesta, iumed intriger, drama, etc. Men mina spelare är rätt traddiga, så jag vill fortfarande ha det systemet där som bas, även om jag kommer berätta för spelarna att det i praktiken inte kommer förekomma några väpnade eller våldsbejakande situationer.

Och för chronopia, hur ser världen ut, och vad exakt är det som gör den bra för den här sortens rollspel?

RasmusL

Champion
Fiasco skulle passa utmärkt för en one-shot, likaså Medan Världen Går Under (billigt och bra!). Alternativ för längre kampanjspel skulle kunna vara Svart av Kval-hack, AW-hack, DitV (bara att byta setting), Psychodrame utan hets (ready to go!) eller liknande.

Tradspel har så mycket som är redundant när du frångår de större sammanhangen, ska du spela med ett tydligt fokus så välj ett spel med ett tydligt fokus på det du vill uppnå.

Min rekommendation är alltså att fokusera på relationerna, det är där småskaliga berättelser har sin storhet.

RasmusL

Champion

Botulf

Hero
Bassejr said:
Snabb fundering.
All fantasy verkar handla antingen om att åka ut på en stor, lång, episk resa för att hitta och/förstöra någott magiskt ellerförhäxat föremål, utkämpa stora krig, skingra armeer av zombier, osv osv.
Enligt min erfarenhet så är detta raka motsatsen till nästan allt fantasyrollspelande jag någonsin upplevt. Enligt mina upplevelser har grisodling varit normen i fantasyrollspel. I alla fall i Sverige. Givetvis har det att göra med vilka spel man spelat och vilka personer man spelat med. Inte för att det är något fel i sig att gilla grisodling. Bara att jag känner ibland:Vad har jag missat? Varför fick inte jag vara med om sånt där!? :gremcry:

***Ställer sig och muttrar i ett hörn***

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Jag tänker att dt bör utspela sig i någon genuin High Fantasy värld, men i liten skala. Mundana, midgård, azeroth, cyradil, etc. Alver, människor,några enstaka dvärgar, någon sorts drakfolk, möjligen hober eller halvlängds män, Magi förekommer, men inga strider förekommer i större skala än en barfight.
Man spelar alltså invånarna i byn de blivande hjältarna lämnar i första boken?

God45

#PrayersForBahakan
Jag måste tipsa om Blue Rose. Fantasy rollspel baserat på "tjej" fantasy för åldrarna 12-15. Settingen är en magisk utopi där bara goda människor blir valda till adel av deras magiska rådjurs gud. Settingen är också semi-post scaricity och det finns inga dödsstraff.

Vill du ha trevliga äventyr där spelarna stannar i sin idyliska hemby och leker med de magiska talande djuren och är coola mot folk med andra hudfärger och sexualiteter så spela Blue Rose :gremsmile:

Dock är den enda kampanjen jag kört med det en ond kampanj där vi utforskade vilken sorts personlighets störning som krävs för att vilja slå sönder utopian och göra en miljon människor olyckliga... Men det är inte meningen att du ska spela så, det bara exemplifierar mina verkliga personlighets störningar. :gremwink:

DeBracy

God45 said:
Jag måste tipsa om Blue Rose.
Ja! Fett skönt spel! Ett av väldigt få spel som tagit sig an genren romantic fantasy (som jag tippar har sin största målgrupp någon annanstans än hos tjejer mellan 12 och 15).

Enda äventyret jag kört handlade om att smuggla ut flyktingar från det förtryckande grannlandet. Massor med melodrama, lite vemod, lite action. I'd play it again (men med nåt fjärderlätt i regelväg).

mr_si

Warrior
mitt förslag skulle vara att du låter RP vara ganska mäktiga, ger dem intressen som dels håller kvar dem i byn och dels strider en del emot varandra och sedan lutar du dej tebax och ser hur allt möjligt spännande händer i den lilla byn :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Mr_Si said:
mitt förslag skulle vara att du låter RP vara ganska mäktiga, ger dem intressen som dels håller kvar dem i byn och dels strider en del emot varandra och sedan lutar du dej tebax och ser hur allt möjligt spännande händer i den lilla byn :gremsmile:
Håller med helt om detta :gremsmile:

Det är roligare att stanna i byn förr att alla dina tillgångar är där än för att du är föt fattig för att flytta :gremsmile:

RasmusL

Champion
Mr_Si said:
Eller helt tvärt om! Inget kan vara så spännande som de dysfunktionella relationer som en liten inskränkt by har att bjuda på!

EDIT: Vill du göra något ambitiöst skulle jag köpa paketet med AW och DitV (http://theunstore.com/index.php/unstore/game/107) och plocka tankar om fronts från AW samt mekaniken från DitV. En hårt sammansvetsad by på gränsen till att koka över av konflikter där man trots motsättningarna måste arbeta tillsammans för att överleva och social utfrysning är lika med döden!

God45

#PrayersForBahakan
Problemet med det är att en socialt utfryst spelarkaraktär kommer svara med våld. Eller eld. Eller både våld och eld. :gremwink:

Byns intriger leder till att ingen pratar med Sören och eftersom han inte kan köpa mat leder det till att han och hans familj kommer dö. Men... Sören har en yxa. Och han har en röst i sitt huvud som säger till honom att hämnas. Nästan som han var en pjäs i ett spel... Och tärningen är kastad! :gremlaugh:

DeBracy

Elmrig said:
Mr_Si said:
Eller helt tvärt om! Inget kan vara så spännande som de dysfunktionella relationer som en liten inskränkt by har att bjuda på!
Helt tvärt om? Låter mer som en lätt förflyttning av fokus från rollpersonernas ohållbara relationer till att ta in lite fler bybor. :gremsmile:

RasmusL

Champion
DeBracy said:
Elmrig said:
Mr_Si said:
Helt tvärt om? Låter mer som en lätt förflyttning av fokus från rollpersonernas ohållbara relationer till att ta in lite fler bybor. :gremsmile:
Mja, jag syftade mer på maktdelen, men visst, sålänge mitt budskap gick fram så. Småskaliga och fokuserade relationsdraman är the shit!

Bassejr

Hero
Jag vill bygga en rätt idyllisk och fridsam stämning runt det hela, det är mitt grundmål, men jag gillar diskussionens resultat hittils.
Byn är nog inte direkt isolerad eller så, bara rätt ointresserad eller oberoende av omvärlden. Jag tänker att byn ska ha 20-50 intressanta NPC's, varav max 10 är "Viktiga för storyn", och en total befolkning på mellan 70 och 110 pers. De välkomnar vandrare, handlare, följer kungens och den lokala hertigens lagar, betalar skatt, och lever ett almänt fredligt liv.

Detta kommer resultera i att konflikter och intriger som uppstår kommer handla mest om fejder mellan personer, möjligen familjer eller arbetslag, eller på sin höjd, ett underligt misstänkt band med vandrande gypsies som vil sätta läger i byn.

EDIT: Vilka böcker exakt är det jag behöver av AW och DitV om jag ska använda mig av det systemet?