Nekromanti Småskalig fantasy?

Ögat

Hero
chronopia, hur ser världen ut, och vad exakt är det som gör den bra för den här sortens rollspel?
Chronopia är en stad, och hela settingen är en stad. Det som gör det till en möjlig setting för ditt äventyr är just det - hela settingen är en stad så det finns ingen riktig anledning att åka därifrån.

För att: om du har en värld där det finns eldkastare, supermäktiga trollkarlar, tidsresande drakar och flygande kor - alltså en skön High Fantasy-värld - kommer det vara svårt att motivera spelarna att bo på en plats där allt det där INTE finns. Grunden till den typ av äventyr som du säger dig vilja bort ifrån är ju "ni bor i en skittråkig by, en dag kommer en rymdprins insvepande på en odöd drake och frågar om ni vill följa med på äventyr" Vem skulle inte vilja det? Så, för att inte spelvärlden ska locka rollpersonerna att ge sig ut och äventyra måste det fantastiska vara så vardagligt för dem att de inte längre ser någon tjusning med sådant.

TL;DR: finns det en mer intressant plats som rollpersonerna kan ta sig till, så kommer de göra det. Om du vill att de ska stanna måste du locka dem med den mest intressanta platsen.

Korpa

Umenörd
Bassejr said:
EDIT: Vilka böcker exakt är det jag behöver av AW och DitV om jag ska använda mig av det systemet?
Det är enkelt, det finns bara en AW-bok och en DitV-bok. :gremsmile:

Bassejr

Hero
Korpa said:
Bassejr said:
EDIT: Vilka böcker exakt är det jag behöver av AW och DitV om jag ska använda mig av det systemet?
Det är enkelt, det finns bara en AW-bok och en DitV-bok. :gremsmile:
+1

det är trevligt att ha forumet här för oss som är för långsamma för att komma på att googla någonting innan man stället en fråga.

RasmusL

Champion
Bassejr said:
Bara grundsystemen vilket jag, förutom otaliga hack, tror är de enda böcker som pubicerats i de linjerna. Dealen på theunstore med AW, Dogs, IAWA, Poison'd, Kill Puppies for Satan och Murderous Ghosts för $25 är svårslagen (http://theunstore.com/index.php/unstore/game/107).

Jag diggar personligen båda systemen och mekaniken i Dogs tror jag skulle fungera riktigt bra i småskaligt spel så länge man kommer över den första crunch-tröskeln. Jag kan beskriva det kortfattat nedan:

Mekaniken bygger på konfliktresolution och ett system där man turas om att höja och syna med sina förmågor. Centralt är att man genom att välja att eskalera konflikten får tillgång till mer resurser att höja och syna med men också för med sig värre och värre följder för den som förlorar ett "stick". På den lägsta nivån, verbal konflikt, är konsekvenserna därefter men på högre nivåer innebär ett förlorat stick skador och annat. Det gäller att bestämma sig för om det är värt att eskalera både för sin egen säkerhet men också den man har konflikten med. Är det värt att gå upp på fysiskt våld och knuffa den envisa gumman ur vägen, att få din vilja igenom när du vet att du kan råka skada henne illa? Vill du ha en för verbal konflikt slimmad variant kan du titta på Psychodrame (läsligt med google translate http://froudounich.free.fr/PDF/PSYCHODRAME-FINAL01.pdf)

Det du kan ta med digf från AW är (om du inte vill hacka systemet som förvisso är coolt) sättet att arbeta med fronts (typ hot och grupperingar) och npc-spelar-npc-trianglar, spelledarprinciper samt procedurer kring att utforska och skapa en setting genom det första spelmötet.

Ymir

Liten kantbaron
Fins det några rollspel (eller annan litteratur för den delen) som ser ut ungefär som det jag beskriver?
Västmark, Khelataar, Tribe 8.

Litteraturwise: Kerstin Ekman: 'Rövarna i Skuleskogen', Astrid Lindgren 'Ronja Rövardotter', 'Renarnas måne' (glömt författarens namn), Maria Gripe i allmänhet, comes to mind. Also några filmer, tex 'Brave', 'Glasblåsarens barn', 'Ronja Rövardotter', 'Sjunde Inseglet'. Asiatisk fantasy har anmärkningsvärt ofta starka inslag av low-fantasy, historical fantasy och småskaliga intriger runt byar och liknande, se tex 'Tai Chi 0'.
Serier: Valda episoder av 'Thorgal' (i synnerhet det lilla mästerverket 'Alinoë', men även tex 'Bågskyttarna', 'Bergens herre', 'Nyckelväkterskan' och alla andra scenarier som i huvudsak utspelar sig i vikingabyn. Allt François Bourgeon någonsin gjort, men i synnerhet 'Les Compagnons du crépuscule', 'Skymningens färdkamrater' på svenska.

Rövarna i Skuleskogen, Alinoë, Bergens herre och Skymningens färdkamrater är must-reads. De senare kan vara svåra att få¨tag i dessvärre, men den gamla svenska Bourgeon-utgivningen ligger och skräpar i gamla dammiga högar på en del bibliotek, och Thorgal-episoder kan antingen köpas i albumform på danska hos tex fantask.dk eller faraos cigarer, eller grävas fram på antikvariat i sena 90-/tidiga 2000-talsnummer av Fantomen (och uppenbarligen återpublicerades de i Fantomen senare under 2000-talet, se seriewikin).

Leon

Leo carcion
Ymir said:
Litteraturwise: Kerstin Ekman: 'Rövarna i Skuleskogen', Astrid Lindgren 'Ronja Rövardotter', 'Renarnas måne' (glömt författarens namn), Maria Gripe i allmänhet, comes to mind. Also några filmer, tex 'Brave', 'Glasblåsarens barn', 'Ronja Rövardotter', 'Sjunde Inseglet'. Asiatisk fantasy har anmärkningsvärt ofta starka inslag av low-fantasy, historical fantasy och småskaliga intriger runt byar och liknande, se tex 'Tai Chi 0'.
Serier: Valda episoder av 'Thorgal' (i synnerhet det lilla mästerverket 'Alinoë', men även tex 'Bågskyttarna', 'Bergens herre', 'Nyckelväkterskan' och alla andra scenarier som i huvudsak utspelar sig i vikingabyn. Allt François Bourgeon någonsin gjort, men i synnerhet 'Les Compagnons du crépuscule', 'Skymningens färdkamrater' på svenska.

Rövarna i Skuleskogen, Alinoë, Bergens herre och Skymningens färdkamrater är must-reads. De senare kan vara svåra att få¨tag i dessvärre, men den gamla svenska Bourgeon-utgivningen ligger och skräpar i gamla dammiga högar på en del bibliotek, och Thorgal-episoder kan antingen köpas i albumform på danska hos tex fantask.dk eller faraos cigarer, eller grävas fram på antikvariat i sena 90-/tidiga 2000-talsnummer av Fantomen (och uppenbarligen återpublicerades de i Fantomen senare under 2000-talet, se seriewikin).

Med tanke på min uppskattning av det i din lista jag har läst skall jag omedelbart få tag på det jag inte läst än! Särskilt François Bourgeon