Nekromanti Småskit, behövs det?

Mattis

Swordsman
Hur ofta är det ni får användning för det småskit som släpps i tidningar och på nätet? Jag talar om "ett nytt magiskt vapen till Drakar och Demoner", "en spännande äventyrsplats till Eon" eller "en grupp banditer till Western". För min del så har aldrig problemet med att skriva äventyr varit att komma på idéer och saker att stoppa in och dessa artiklar känns överflödiga.

KP, är det fel på mig?

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag håller med dig. Vissa artiklar i exempelvis Fenix verkar vara nödartiklar. De tillför inte spelet något nytt och lämnas i stort sett olästa.

På nätet brukar jag ta till mig de husregler som jag tycker är lämpliga. Speciellt när det gäller stridsregler och skaderegler. De flesta nya spel tilltalar mig inte alls när det gäller skadereglerna. Då är det naturligtvis kul om man hittar ett alternativt system som man kan ta till sig och eventuellt justera något. Det är nog bara till Neotech som jag har sett "alternativa" regler presenterats i en artikel.

Olle Linge

Snigel
Inte om det är skit, men gärna annars

Jag spelleder bara saker jag gjort själv, så jag tänkte mest spekulera lite i det här svaret. Till att börja med beror det mycket vad det är för artiklar man pratar om. Om vi tar ett av dina exempel och tittar närmare på det (jag antar att du inte valde omsorgsfullt, men det duger bra).

ett nytt magiskt vapen till Drakar och Demoner
Om det är ett riktigt häftigt vapen kan jag mycket väl tänka mig att använda det. Om magin i det är så annorlunda eller väl genomtänkt att man kan spinna äventyr och kampanjer bara kring föremålet börjar det bli riktigt bra. Om artikeln dessutom innehåller mycket om hur man faktiskt kan använda den som spelledare är det riktigt bra. Tyvärr ser man nästan aldrig sådant. En artikel med lite stats är totalt värdelös och slöseri med fina träd.

Jag tror att samma princip gäller även för rövarna och för äventyrsplatsen. Endast en klinisk beskrivning är, precis som du säger, meningslös. Hela poängen är att man lika gärna kunde gjort det själv.

Därför måste artiklar av det här slaget göra sådant man inte kan/vill/har tid att göra som spelledare. Eftersom vi nu pratar om små artiklar kan vi stryka "ha tid" och om man inte "vill" göra det borde man inte spelleda. Då har vi "kan" kvar. Vad skulle det kunna vara, som få spelledare klarar av?

Originella idéer förstås! Koncept som man själv aldrig hade tänkt på, uppslag för äventyr som ligger bortom det man vanligen själv hittar på. Och så vidare. För att så slutligen svara på din fråga: Ja, jag tycker att det behövs småartiklar, men det krävs att de är väl genomtänkta och inte bara är nödutfyllning för att man inte har något bättre att skriva. Sådant jag själv kan hitta på vill jag inte läsa. Det är det där andra jag vill ha.

Eksem

Champion
Jag är verkligen den typen som skulle kunna använda sånt, men det enda jag faktiskt har använt var ett miniäventyr ur Dungeon. Jag vet inte om det är för att de inte är tillräckligt bra eller om jag bara har otur och inget passar in i det jag spelar för tillfället.

Arfert

Facit
jag använder sånt ofta... dels för att jag är lat, dels just för att man kan trycka in det i pågående kampanjer på ett annat sätt än färdiga äventyr. But thats just me.

Rising

Vila i frid
Jag använder sånt sällan rakt av, men jag låter mig gärna inspireras av allt jag läser. Därför passar breda artiklar med mycket småskit väldigt bra för mig.

Alltså; en stor jättegenomgång av en ny ras eller en ny religion: Det är sällan bra för mig. För svårt att sålla ur.

En enklare genomgång med hög fokus på regler... (såsom Magnus Seters artikel om levande vapen i ngn gammal Fenix) Det är inte heller så bra för mig. Men det kan vara det. Magiskolorna i de gamla numren av Sinkadus (spiritism och röstmagi, m.m.) tyckte jag var skitroliga att läsa, och jag känner på samma sätt angående flera av de små regelförslag och -tillägg jag läst i Dragon och i Unearthed Arcana.

Någon enkel artikel med hög bredd och litet djup... (såsom den Sinkadus-artikel där det bara listades upp generella och kortfattade synopsis till äventyrsintriger) Helt perfekt för mig. Roligt att både läsa och inspireras av.

MrG

Swashbuckler
Beror på vad man läser tycker jag, Dork Tower har jag nummer som varit värda hela priset bara pga extra artiklar i stil med små extra system och speltankar. Och minns med nostalgi Sinkadus (nummer 3?) artikel om ankor och medföljande äventyr (som vi glatt spelade). Men det måste vara välskrivet och mycket mer än siffror och enkla beskrivningar.

Johan K

Gammal & dryg
Visst så får jag användning av de sakerna som jag kommer över. Om inte anant så ger de sakerna mig en klr inspirationskick att fortsätta lira de rollspel jag håller på med.
Sedan som jag mot förmodan komemr över nån artikel elelr iknande till ett rollspel så kanske man blir mer nyfiken på vad ddet är & sedan kanse börjar lira det åxå.

Honken

Hero
Ofta tycker jag, som några av de andra kommentarerna att småskit är bra inspirationskällor.

/Honken

entomophobiac

Low Prep High Play
Näe. Verkligen inte. Antalet speltidningar jag någonsin köpt är lätt räknade på en fingerlös hand, men jag har bläddrat i otaliga i föreningslokaler eller hos mer begeistrade polare. Och i dessa, genom idogt letande och kraftansträngningar mätbara med Herkules har jag lyckats gräva fram exakt noll intressanta artiklar, faktiskt.

Och då ska man helst inte nämna vad som skrivs och publiceras på nätet - mina egna enkla hopkok inräknade.

För i ärlighetens namn så har jag knappt användning av alla tryckta moduler jag köpt och jag lägger alldeles för lite tid på att leta för att hitta några riktiga guldkorn i några andra sammanhang.

Så svaret är ett nej. Tror ärligt talat att många artiklar är roligare för skribenterna än för de som läser dem.

Torbjörn

Swordsman
behövs det?
Nytt magiskt vapen eller föremål: aldrig
Ny feat: aldrig
Ny spell: aldrig

Nytt monster: kanske
Ny skill: kanske
Ny grupp banditer: kanske

Nytt kort äventyr: ja
Ny äventyrsplats: ja

Torbjörn