Nekromanti Småspeligt, snabbt och ganska blodigt stridssystem

Grog

Swordsman
Re: Tål alla lika mycket?

Mja, det beror ju på nivåerna på krypskyttegeväret. Jag kan tänka mig att ett sådant skulle kunna ha något i stil med 1T10 -/7/8. Alltså ingen möjlighet att få en lätt skada, och endast ett steg mellan miss och dödlig skada.
OK. Det löser problemet med att ett vapen är svårhanterat men dödligt. Fast det jag egentligen invände emot är att det är skyddet som "tar bort" de lätta och medelhårda skadorna, inte vapnet. En oskyddad person kan få en kula i vaden, och hoppa hem till fältskären, medan krypskytten i exemplet ovan antingen får kulan i huvudet eller träffas inte alls. Nu är jag simmig så det förslår, och det kanske inte är rimlighet du är ute efter, eller?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tål alla lika mycket?

Nu är jag simmig så det förslår, och det kanske inte är rimlighet du är ute efter, eller?
Inte egentligen, jag skulle nog klassa det som en acceptabel förlust, vanligtvis. Speciellt eftersom de allra flesta system funkar på det viset (slå skada och dra bort rustning). Det kan dock bli ett problem om folk hela tiden ligger i skydd och bara drar på sig lätta skador hela tiden. Det borde då kompenseras av ett kringliggande system som gör att man kan manövrera runt varandra och på så sätt ta bort varandras Skydd.

Det andra sättet att lösa det skulle ju vara träfftabeller, samt att kolla vilka kroppsdelar som täcks av skyddet man befinner sig i. Men det känns som om det skulle vara mer besvär än det skulle vara värt.