Nekromanti SM i rollspel

Arfert

Facit
Bobby Magikern said:
De svenska konstruktörer som jag upplever har bidragit mest till den svenska rollspelsscenen är Erik Granström, Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Många andra har konstruerat intressanta och fungerande spel, men dessa tre är nog de som kommit med flest unika idéer -- saker som är svåra att hitta direkta motsvarigheter till i amerikanska rollspel (Mutantskandinavien, den starkt gnostiska prägeln i både Kult och Konfluxsviten, etc). Tvingas jag välja någon av dem får det bli Granström, eftersom jag personligen haft mer användning och nöje av Trakorien och Konfluxsviten än jag har haft av Kult och Mutant.
Åter igen; vad diskuterar vi här? Rollspelskonstruktion, världsbyggande, eller både och?

Om det gäller de 2 senare är jag benägen att hålla med... men pratar vi om regelknåpande är det mer tveksamt. I synnerhet i Granströms fall.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Bobby Magikern said:
De svenska konstruktörer som jag upplever har bidragit mest till den svenska rollspelsscenen är Erik Granström, Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Många andra har konstruerat intressanta och fungerande spel, men dessa tre är nog de som kommit med flest unika idéer -- saker som är svåra att hitta direkta motsvarigheter till i amerikanska rollspel (Mutantskandinavien, den starkt gnostiska prägeln i både Kult och Konfluxsviten, etc). Tvingas jag välja någon av dem får det bli Granström, eftersom jag personligen haft mer användning och nöje av Trakorien och Konfluxsviten än jag har haft av Kult och Mutant.
Tackar för ett bra och givande? svar. Är nog lite dom jag åxå ser som toppen av eliten.
Om man kollar mer på regler/system hur ser det ut då?

Arfert

Facit
Hans. said:
Bobby Magikern said:
Tackar för ett bra och givande? svar. Är nog lite dom jag åxå ser som toppen av eliten.
Om man kollar mer på regler/system hur ser det ut då?
OK, det där var ju skillnad... trodde du pratade om just regelskapande i trådstarten.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Arfert said:
Bobby Magikern said:
Åter igen; vad diskuterar vi här? Rollspelskonstruktion, världsbyggande, eller både och?

Om det gäller de 2 senare är jag benägen att hålla med... men pratar vi om regelknåpande är det mer tveksamt. I synnerhet i Granströms fall.
Jag valde att prata världsbyggande eftersom jag tycker den svenska rollspelsscenen kommit med fler innovativa idéer där än på regelfronten. Världsbyggarprestationerna har så att säga haft en högre högstanivå.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bobby Magikern said:
Arfert said:
Bobby Magikern said:

Jag valde att prata världsbyggande eftersom jag tycker den svenska rollspelsscenen kommit med fler innovativa idéer där än på regelfronten. Världsbyggarprestationerna har så att säga haft en högre högstanivå.
I så fall vill jag förtydliga att Jonsson & Petersén inte har burit huvudansvaret för Mutantskandinavien. Den spelvärlden har haft en betydligt mer månghövdad upphovspersonsskara. (Som vanligt hittar man dessutom Mekanurgs fingrar i den mumsiga kaksmeten.)

Kult är däremot J&P:s eget storverk.

Mekanurg

Hakanlo said:
Alltså, på dessa premisser, som kanske inte var helt vad trådskaparen avsåg, och då även beaktat att undertecknad inte känner till alla svenska spel eller konstruktrörer: Jag nominerar Mekanurg, så obekväm han än må vara med det!

Och till skillnad från Nordahl inte bara han lever, utan dessutom är produktiv!

/Håkan (hopplös bakåtsträvare)
Tack. :gremsmile:
/Mekanurg (lakoniker)

solvebring

Superhero
Nåväl... Jag skiter i svaret om det gällde förlag eller person. Jag kör i alla fall.

Spelmakare - Förlag: vinnare: Neogames
Nominering: Kvalitet, kvantitet och stabilitet.
Sedan Äventyrsspel fösvann är Neogames det förlag som lyckats hålla sig kvalitativa både vad det gäller spel som känns kompletta och spel som har en positiv utveckling, och därtill de lyckas hålla sig själva mer flytande än något annat förlag. Jag är ingen Neogames-expert. Äger faktiskt själv ingenting annat än Viking. Däremot gillade jag verkligen Neotech 2 och dessutom, även om jag och Eon kom på kant pga. fel approach första gången så är det bara så att de slår alla de andra svenska förlagen på alla sätt och vis. Jag har alltid varit skeptisk mot Neogames, speciellt vad det gäller regelverkens alla detaljer. Jag har dock på senare år börjat få upp ögonen och inse att damn, de är duktiga som fan!

Spelmakare - Person: vinnare: Anders Blixt
Nominering: För sitt outtömliga engagemang och sin alltid lika äventyrliga fantasi.
Förutom att Anders alltid varit en personlig förebild och ett riktmärke för mig, ända sedan jag började med rollspel, så är det bara så att ingen kan säga annat än att han ändå är den spelmakare som gjort mest för oss. Efter Äventyrsspel har han fortsätt att förgylla våra spelbord med fler hjältesagor och vilda äventyr. Det tar liksom aldrig slut. Det har krymp i skala emellanåt, det må ha varit tyst längre perioder, men det tar aldrig slut. Anders kommer alltid med något mer, något nytt. Alltid är det också med samma anda som förr. Det är äventyr i sin enkelhet men det är ändock rollspel i all sin prakt. 110% giv av engagemang och fantasi. Det tackar vi för!
... Mekanurg, var inte så jäkla svårflörtad och blyg nu. :gremwink:

Mekanurg

solvebring said:
... Mekanurg, var inte så jäkla svårflörtad och blyg nu. :gremwink:
Tack, jag tar emot den här nomineringen med glädje. :t6b-6: :t6r-6: :t6r-6: :kaffe:

Men jag vill skjuta in det här: Erik Granström är en skickligare och mer originell äventyrsmakare än undertecknad (men han bygger inte själva rollspelen). Min styrka är å andra sidan allround-förmågan: allt från kompletta spel till korta tidskriftartiklar flödar ur mina fingrar. Jag är, så att säga, tiokampare.

hakanlo

Hero
Absolut! Och givetvis bra poäng.

Men det till trots frågar jag mig om det är den som gjort "bäst" spel som också är "bäst" konstruktör. Kanske är historiskt "footprint" eller prestation i en viss tid ett tänkbart mått.

Nu har jag inte läst allt som Mekanurg skrivit på senare tid... men åtminstone en Lifetime Achivement Award vore väl på sin plats! :) (Och det kan man nog tänka sig någon mer kandidat till...)

Ögat

Hero
Jag skulle vilja nominera ASF, för att de under en relativt lång period producerade mycket och bra material, som de dessutom propagerade övertygande för. Bara en sån sak som att man kunde köpa deras tvål, eller särskilda friformstärningar...

Vidare vill jag nominera Neogames, för att de gjorde ett genomtänkt och välfungerande "eget" system och lyckades väl med att konkurrera med Drakar och Demoner. Det var iom Eon och Neotech som jag insåg att jag ville fortsätta spela rollspel även som "vuxen".

Ett hedersomnämnande måste gå till Gillbringarna, för att de (åtminstone för mig) framstår som ett under av konsekvens och uthållighet, och dessutom länge varit (och kanske fortfarande är) en av rollspels-sveriges största sammanhållande faktorer.

Möller

Hubert Hortlax
Arfert said:
DarkMystic said:
Wizard of the coast.
visste inte de var svenskar.. :gremgrin:
Notera avsaknaden av plural-s! Jag gissar på att kustmagikern är ett kodord för en kustnära svensk spelmakare/förlag. Kanske Fallen Publishing? Dessutom så lär ju Göteborg kallas Lilla London, vilket skulle förklara engelskan.

//Möller, som funderar på att börja med unika signaturer, men skäms lite för att göra det i ett sånthär skräpinlägg.