Föreningens riktning i år
Jag är egentligen ganska tveksam till hela föreningen. Då och så slås jag av tanken "ska vi inte bara lägga ner – vi fyller ju inget syfte". Oroa er inte, det ska vi inte, men mycket av det vi gör är väldigt vagt och halvdant.
Det vi gör som vi gör bra, i min mening, det är:
– Delar ut Rollspelsdraken. Det här har hänt på riktigt!
– Ger rollspel.nu ett ansikte gentemot Sverok. Flera Sverokaktiva har funnits här tidigare, och relationen mellan sajten och förbundet har varit informell. Mellan redaktionen och förbundet är den väl det fortfarande antar jag, men nu finns en förening som representerar delar av medlemmarna här.
Det vi gör som är vagt och halvdant är:
– Håller i forumsöl, Repetikon och Indierummet. Att det är halvdant innebär inte att jag säger att dessa arrangemang är dåliga, tvärtom – det enda jag har någon erfarenhet av (indierummet) slår typ publikrekord och jag har inte hört något dåligt från forumsöl eller Repetikon. Det jag menar är att föreningens inblandning är vag – respektive arrangörer har i princip gått med på "ja visst, vi är ju med i föreningen så vi kan kalla det ett föreningsarr" och sedan fortsatt som vanligt.
– Stödjer communityn. Varulvsspelen funkar likadant som ovanstående arr – vissa varulvsspelledare har börjat lägga till "I samarbete med Föreningen WRNU" i startinlägget, men sanningen är ju att de skulle spelat lika mycket annars också. Vi har vårt årsmöte och folk ser att vi finns, men inte så mycket mer.
Så vad kan vi göra?
Jag tror att vår riktning det här året, och kanske ett par tre år till efter det, behöver vara att få ut vårt namn mer. Det finns, vad jag sett, ingen bubblande sjö av entusiasm inom föreningen som bara drömmer om att gå ihop och ta indierummet till alla Sveriges konvent, eller ge ut ett rollspelsfanzin, eller något sådant. Det finns ett gäng trevliga rollspelare som gillar sidan och vill hjälpa oss i att stödja communityn och rollspelssverige.
Min blgysamma vision för de närmsta årens utveckling är att vi, de fem-tio gånger under året vi syns, har en liten affisch eller banderoll där vårt namn står. Varje gång kanske en ny person frågar vad föreningen gör. När rollspelsdraken delas ut för femte året har vi börjat locka folk som inte kände till föreningen innan, och av de som känner till oss gör många det som "den där föreningen som håller i rollspelspriset". En gång om två år blir en nybörjarrollspelare helt frälst i indierummet, går med i föreningen, och åker med och spelleder på andra konvent – hen blir den första som gick med i föreningen först och forumet sedan. På Sveroks riksmöte sitter ett ombud som representerar Föreningen WRNU och inte bara råkade få röster från oss i ombudsvalet.
Då, när vårt namn börjar bli något man hört talas om och en eller två entusiaster finns som brinner för föreningen, och det fina syftet att stödja rollspelssverige genom rollspel.nu, kommer vi kunna göra saker som börjar med föreningen. Ungefär då är det värt att starta projekt som forumitträffar, konvent som faktiskt tar vägen genom föreningsforumet, upp på styrelsemöte, in i en tillsatt arbetsgrupp, och blir verklighet. I motsats till det som händer idag, som börjar med en "arbetsgrupp", vars ledare går med i föreningen, och sedan klistrar på föreningens namn på arret.
Det här är inte en särskilt högtflygande vision. Den är ganska tråkig egentligen. Den beskriver att vi om tre-fyra år kan börja göra saker som en förening, och tills dess så klamrar vi oss fast vid forumet och får konstgjord andning. Men jag tror att det är den bästa väg vi kan ta, och att den på sikt kan få oss att växa till något stort och fint.