Julbordet D%D 3.5 för mig. Med julbordets alla goda och mindre goda egenskaper:
* Man har många delrätter att välja på.
* Men dessa rätter är alla traditionella. De utgörs av det som ansågs fint förr i tiden, innan senare trender kommit och gått.
* Rätterna består därför i mångt och mycket av kött och fett.
* De få grönsaker som finns är väl dolda i sillsallad, medvetet sönderkokt kål och annat. Vegetarianer har helt enkelt inte där att göra, om de inte uppfinningsrikt maskerar sina grönsaker till kött: "julskinka" gjord på kålrot är ett exempel.
* På nästan alla julbord finns vissa specialiteter som julbordsmakarna just där uppfattar som traditionella och väl kända, men som väcker frågetecken på andra julbord. Dopp i grytan känner många igen till namnet, men få använder det. Lutfisk skys som pesten av många, men älskas av några.
* Även om en del gör sina egna julbord finns det många påkostade färdiga julbord att besöka, för en slant.
* Det sägs sällan av julbordsmakarna, men en av sakerna som verkligen drar med julbordet är att det associeras med julklappar.
Jag tycker också mycket om den nya glassen D&D 4E. Den har chocklad, kolasås, strössel, flera smarriga smaker, ingen larvig strut utan enbart en pappbägare som lätt kan fyllas på nytt eller slängas bort.
Än vet jag inte om glassen innehåller tillräckligt med näringsämnen för att jag skall kunna leva på den. Det smakar underbart, jag blir mätt, jag ser fram emot nästa måltid, men går det att få den glassen med marshmallows? Varm banan? Hur fungerar den i julbordsform?
Jag hade tänkt lägga till ett par sågningar av spel jag ogillat, men insåg att det bara vore korkat.