Nekromanti Smakprov på layout

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har under sommaren börjat pula på en version 2 av mitt rollspel Millennium. Jag bestämde mig för att göra om en hel del saker från grunden, bland annat layouten, som i den första versionen var funktionell, men inte speciellt upphetsande. Jag vet inte om den är mer upphetsande nu, men jag tror att den är lite snyggare i alla fall.

Om man vill se ett smakprov ska man klicka här.

(Ja, den andra sidan ska vara tom.)

Några åsikter?

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Tabellerna ger en känsla av Äventyrsspel, sent 80-tal, och det är ju alltid trevligt. :gremwink:

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Oerhört Vackert!

Japp, så är det... Mycket vacker layout och jag är oerhört avundsjuk kan jag ju meddela. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
W00t !

Vad ska man säga, mycket tjusigt !!
Fortsätt så & jag tror att det komemr att bli skitbra !!

/ Johan K, lite småförvirrad i sina försök att skapa en DoD6-karaktär

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tackar!

Tecknat bilderna själv?
Japp. Jag vågar inte ta till så mycket våld som det krävs för att få någon annan att teckna åt mig.

Mycket snygg layout!
Tackar, inte bara du, utan Dimfrost, Yassilus och JohanK också. Tack så mycket.

/tobias

Rising

Vila i frid
Inbjudande!

Jag diggar bårderna som bara den... De kändes gammaldags på något vis, men ändå fräscha. Väldigt mysigt.

Kommentarer:

Hur är det med marginalerna? Det ser ut som vänster- och högermarginalerna är lika stora. Är du säker på att du inte vill ha en innermarginal som är större än yttermarginalen?

Spalterna var toppen i bredd, och teckensnitten är funktionella, samt att det linjerar överallt (väldigt sällsynt att ens riktiga tidningar lyckas med, så det var skönt!), men jag hade gärnat velat ha styckemellanrum i brödtexten för att göra det hela luftigare.

Morpheus citat kanske skulle se bättre ut om det var centrerat i den grå rutan?

Jag stör mig lite på indragen du gör. Dina exempeltexter börjar med ett litet indrag, och det tycker jag inte är så snyggt. Vad man egentligen skall ha indrag till, är för att markera nytt stycke. Så här skulle jag råda dig att göra, både när det gäller exempeltexter och i själva brödtexten:

Skapa två stycken formatmallar, och kalla den ena Bröd1 och den andra Bröd2, exempelvis. Låt Bröd1 följa automatiskt efter rubrikerna, och låt Bröd2 följa automatiskt efter Bröd1. Bröd1 skall inte ha något indrag, medan Bröd2 däremot skall ha det.

Nå, då kommer det att se ut så här:

<pre>Lorum ipsum dolor alea jacta est titta jag har skjutit en
dront åh baby nemo saltat sobrius hey paco, vad tänker du
på? App lapp sa att du slapp va en lapp, bing bang bong.
Lorum ipsum dirty dollars itchy goes to bahamas ni na ni
nanna dagens boktips: Hey baberiba, where do you want to
go today? Cosa Nostra i mitt barnhem, Omni doris dolore
dolifejjan pirum parum hokus pokus fillibabba, bingeli bong.
Lorum visum vasum ville valle och flickan vickevire, finkel
och spånken, SOS in my livingroom, mu mu mu jag vill
hjälpa till, med nåt, mu mu mu. Bzz bzz bzz sjöng flugorna
och satt sig på bajset pladaska. Kolla inte nu Egon, men våra
grannar gökar i fågelbadet nu igen plupp plupp pippifruttas
kongo bongo kalsongas marackas marimbas baribas.</pre>

Ser du? Indragen lyfter upp det hela och gör att man lättare kan navigera sig i långa textmassor genom att man bara följer vänsterdelen av texten och spårar upp dessa vita "luckor".

Alltså: Inte indrag i det första stycket, men väl i följande.

När det gäller blanka sidor kan det förresten vara en poäng att låta dem vara helt blanka. Alltså, ingen paginering eller något. Jag gillar när nya kapitel börjar på en högersida, och då kan man ibland få "rensa" en vänstersida så att det skall se riktigt trevligt ut.

Jag hade gärna gjort så att punktlistorna hade ett aningens mindre indrag, och sedan en tabulering så att själva texten i punklistorna hade kommit en bit bort från själva punkterna. ÄR du förtjust i asteriskerna, förresten? Det är inget "fel" på dem, men de är ju lite jobbiga eftersom de ligger en bit upp i texten. Jag skulle nog använda en lite roligare "blob" istället. Någon sorts romb, som ett rutertecken, eller något. Det kunde se kraftfullare ut och inte kännas så "tangentbordigt".

Jag skulle nog inte använda understruken text i tabellen heller. Det blir lite too much om du använder både fetstil, kursiv text och understrykningar. Jag tror att det skulle kännas ledigare om du bara hade "modifikationer på avståndsattacker" som en rubrik. Det förklarar ju att det ena i tabellen är modifikationer. Det känns lite dumt att ha "aktivitet" också, då varken "nära", "kolmörker" eller "lasersikte" egentligen är att betrakta som just "aktiviteter". Gör det lite ledigare. Man förstår ändå, och det skulle se mindre ut som en statlig rapport av något slag om man gjorde så.

Förresten, är du säker på att du vill hålla Times new Roman genom hela rollspelet? Du skulle ju kunna använda en linjär (som helvetica, verdana eller arial) i just tabeller och andra rutor för att få dem att bryta ut lite ur resten av texten. Linjärer är dessutom praktiska, eftersom de är mer lättlästa i små teckenstorlekar. Så man kanske skulle få tabellerna mindre grötiga på så vis.

Men annars har jag inga synpunkter, utan jag tycker det såg mäkta trevligt ut.

/Rising
ser nu att det ser ut som om han klagade på allt möjligt, men det är mest -funderingar- och inte nödvändigtvis -fel- jag pekar på, och så brukar jag ha -mycket- mer att anmärka på när jag ser trycksaker. Det här var ju riktigt snyggt...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Inbjudande!

Hur är det med marginalerna? Det ser ut som vänster- och högermarginalerna är lika stora. Är du säker på att du inte vill ha en innermarginal som är större än yttermarginalen?
Delvis vill jag det, men det är en av de layouttekniska finesser som jag bryr mig minst om. Eftersom jag tror att det är fler som kommer läsa det på en datorskärm än som kommer att skriva ut det valde jag att ha lika breda marginaler på båda sidorna, så att texten inte ska hoppa från sida till sida när man bläddrar. (Ja, det är en dålig ursäkt!) Dessutom var jag lite osäker på hur mycket större jag skulle göra avståndet på innermarginalen, så jag tog det säkra före det osäkra.

Morpheus citat kanske skulle se bättre ut om det var centrerat i den grå rutan?
Jo, det skulle det. Risken är att andra citat, som är längre än en rad, ser konstiga ut om jag centrerar dem. Jag ska testa och se hur det ser ut.

Skapa två stycken formatmallar, och kalla den ena Bröd1 och den andra Bröd2, exempelvis. Låt Bröd1 följa automatiskt efter rubrikerna, och låt Bröd2 följa automatiskt efter Bröd1. Bröd1 skall inte ha något indrag, medan Bröd2 däremot skall ha det.
Jag har faktiskt två formatmallar som ser ut precis så, det är bara det att ingen brödtext i exempelavsnittet är mer än en paragraf lång. Uppräkningen och punktlistan består däremot av brödtext med indrag. Jag tänkte inte göra något specifikt punktlisteformat, eftersom jag inte kommer att göra så många punktlistor, men eftersom du kommenterar det tror jag att jag ska göra det ordentligt istället för med asterisker.
Du har nog rätt i att även första raden i exemplens första stycke ska sakna indragning. Det ska jag ändra.

Jag skulle nog inte använda understruken text i tabellen heller. Det blir lite too much om du använder både fetstil, kursiv text och understrykningar.
Noterat. Jag ska fundera på saken. Även på att använda ett annat teckensnitt i tabellerna. Det var något jag övervägde, men aldrig riktigt kom till något beslut om.

Tack för synpunkterna!

/tobias

Jag håller inte riktigt med om att spalterna skulle vara olika stora. Detta på grund av att de flesta som skulle skriva ut PDF:en enbart kan skriva ut enkslsidigt. Och då skulle marginalerna bli olika varannan sida. Detta är något jag själv stört mig på rätt mycket när jag skrivit ut PDF:er.

Angående att spalterna linjerar så är det nog en ny trend. Både DoD6 och Mutant U:A har linjerade spalter och ser i allmänhet jävligt bra ut. Att produkterna dessutom är trådbundna gör dem ju inte sämre (Till och med det tunna äventyret vildhjärta till DoD6 är trådbundet. WOW).
För övrigt så linjerar spalterna i Codex.

Willie

Jag har lite synpunkter på layouten även om den i det stora hela ser väldigt fin ut. Jag håller också med Rising i det mesta han säger. Framför allt när det gäller indragen. Bättre då att ha ett mellanrum mellan styckena.

Om vi börjar med typsnitten tycker jag att du borde ändra typsnittet i rubrikerna. Regeln är normalt att man har ett linjärt typsnitt som rubrik om brödtexten är serif-typsnitt (alltså med små klamrar uppe och nere på bokstäverna).

Sen skulle jag gärna se lite mer luft i dokumentet. Som det ser ut nu är det väldigt massivt och väldigt mycket text. Ta en titt på DoD6 eller Mutant U:A som är bra föredömen (även om jag inte helt gillar Mutants linjer under rubrikerna).

Willie

Rising

Vila i frid

"Jag håller inte riktigt med om att spalterna skulle vara olika stora. Detta på grund av att de flesta som skulle skriva ut PDF:en enbart kan skriva ut enkslsidigt."

Yeah, jag accepterar den förklaringen. Det var mest en fråga jag hade.

"Angående att spalterna linjerar så är det nog en ny trend. "

Jo, det har ju blivit så mycket enklare att göra, när jag bläddrar runt i lite småtidningar nu som brukade vara dåliga på det där, så ser jag att de verkar ha skärpt sig på senare tid.

/Riz