Nekromanti Smart mappsystem?

solvebring

Superhero
Vilka bra system finns det för att katalogisera sina mappar? Dvs. vilka bra upplägg finns det för hur man kan lägga sina mappar? Jag börjar få en hel del mp3:or, PDF:er, bilder och sådant. Och jag vill ha ordning och reda.

Just nu kör jag mycket med mappar enligt alfabetet, A-Ö. Undermapparna är sedan Artistens namn eller PDF:ens titel varpå man når undermappar i form av albumen. När det gäller t.ex. rollspel kör jag A-Ö med undermappar med spelets titel varpå det följer undermappar som heter t.ex. Scenarion och Rollförmulär.

... Det börjar dock bli en del skit att hålla reda på och snart vet jag inte vilka PDF:er som hör till vad, eftersom vissa är tillbehör medan andra är helt fristående spelhjälpmedel osv. Bara att följa DriveThruRPGfö en tid och plocka hem allt gratismaterial man får via nyhetsbrevet blir snart en salig röra.

Nå, krank har varit vänlig nog att hjälpa mig så att jag kan skapa dokument som listar en hel katalog med underkataloger och filer, så att man kan läsa av vad man har. Fast innan jag sätter igång med det skulle jag vilja ha ett smart katalogsystem.

Någon som har några schyssta tips?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
För att komma med en radikal infallsvinkel på ditt problem så verkar det inte vara att du har många kataloger utan att du har svårt att hitta rätt fil?

Här är ett verktyg som kanske kan hjälpa dig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har olika filsystem för olika saker. Just nu har jag inte så god ordning som jag skulle vilja ha...

När det gäller rollspel har jag inte fler olika rollspel jag har prylar till än att jag kan ha en mapp per rollspel, och sedan lämplig struktur därunder beroende på hur mycket som finns etc. Tumregeln är att om det finns fler filer i en mapp än jag kan se samtidigt i utforskaren så är det definitivt hög tid att skapa undermappar.

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att lösa problemet genom bättre sökverktyg. Hur ska man då kunna ha nån översikt, nån koll på vad man egentligen har?

solvebring

Superhero
Okej. Ja det är just det. Jag gillar inte heller när filerna börjar bli så att man måste scrolla och skit. För då har det börjat bli en del.

Det är just därför jag ute efter något klurigt system för att ordna undermappar och dylika. För som du säger spelar det ingen roll vad man har för sökverktyg, man kan ju ändå inte se vad man har. Det är det jag hoppas att dokumentlistorna kan hjälpa mig med - där jag kan då in och bläddra och se precis varenda katalog och fil.

... Fast som sagt, först vore det skönt att få lite ordning i allmänhet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Syftet är ju lite att du ska kunna släppa att skapa ordning och istället söka på det du är ute efter. Men om tanken är att skapa översikt så skulle jag nog använda sym-länkar rätt ordentligt. Går nog att scripta om man vill vara anal.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Okej. Ja det är just det. Jag gillar inte heller när filerna börjar bli
så att man måste scrolla och skit. För då har det börjat bli en del.
Den grundtanke jag har är att inte låsa mig. Börja så generellt som möjligt. Först lägga alla dokument i en mapp. OK, de är för många. Vad är nästa logiska nivå? En mapp för jobbet, en för studier, en för rollspel, en för brädspel, en för bilder, etc? Funkar, blir lagom många mappar. Sen kollar man i varje mapp. Jag kanske inte har så många brädspelsfiler, då kan de få ligga i samma mapp. Däremot rollspel kanske jag har fler, då får jag fundera vad som är nästa logiska nivå där. Tillverkare? Regelsystem? Rollspel?

Och så vidare. Man kan kanske kalla det för en fraktal approach; ju mer man zoomar in desto större blir detaljrikedomen. Och logiken behålls uppifrån och ner. Jag vill ha en Null State-fil. Det är ett dokument. OK, inga NS-filer direkt i dokumentmappen, vilken av undermapparna är logisk? Rollspel. OK, inga filer där heller. Men vad är nästa logiska steg? Mappen "Egenproducerat" kanske. Och däri finns mappen null State.

Så om man utgår från sig själv som slutanvändare så gäller det att hitta en struktur som kan växa allt eftersom filerna blir fler (dvs man kommer behöva smyga in nya mappnivåer), och som känns logisk - som att man t.ex blir mer och mer specifik.

solvebring

Superhero
Schysst taktik. Det är faktiskt så jag jobbat mig framåt under åren. När en mapp blivit för smockad har jag skapat undermappar vid behov. Fast med åren har alltsammans tappat shape rätt rejält. Någon fil sparas där så länge, någon hamnar där. Sedan flyttas allt runt, jag glömmer bort vad jag har och inte har osv osv.

Jag kanske skulle plocka alla filer och lägga ut dem i en mapp igen och sedan sortera dem på nytt. Det kommer att ta tid men just nu känns det mest lockande faktiskt.

På fotofronten är jag körd, det är helt klart. Däri finns det ingen ordning alls, speciellt inte eftersom min sambo lagt in bilder och hon är knappast en mappfascist som jag själv.

... Ja, för jag måste verkligen städa datorn, jag börjar må riktigt dåligt av oredan. En städad och sorterad dator gör så jävla mycket för användandet.