Nekromanti Smart phone

Vimes

Sillkung
Yo!

Jag tänkte att det var dags att skaffa en sån där smart telefon istället för min gamla dumma. Jag vill ha en
  • billig! (max 1500?)
  • bra! (batteritid, hållbarhet etc)
  • som jag kan kolla mail, google maps, WRNU och lyssna på Spotify på
Typ. Finns det något som jag ska tänka på eller ska jag bara ringa upp min teleoperatör och låta mig bli pålurad något?

CapnZapp

Myrmidon
Tips: Du som vill komma billigare undan än de senaste och hårresande dyra telefonerna, låt dig inte lockas av de olika budgetmodeller som alla försöker kränga på dig.

Satsa istället på förra årets toppmodell. Då får du en riktigt bra telefon utan konstiga begränsningar till ett mycket bättre pris än någonting annat. Telefoner som heter "Mini" någonting är nästan undantagslöst skit.

Själv väldigt nöjd med en Sony Xperia Z som kostade mig 100 kr/mån* för ett tvåårskontrakt.
(Det är förvisso mer än 1500 men mycket mindre på ett bräde)

Arfert

Facit
Tänkte också säga en Sony Xperia Z. Kvalitet, Sonys telefoner är bäst på Android. Byggkvalitet som en Apple-produkt, inte alls så plastig som Samsung mfl. Snygg design. Sen vet jag inte vad Googles lur kostar numera, men den är säkert bra också.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes;n5226 said:
Yo!

Jag tänkte att det var dags att skaffa en sån där smart telefon istället för min gamla dumma. Jag vill ha en
  • billig! (max 1500?)
  • bra! (batteritid, hållbarhet etc)
  • som jag kan kolla mail, google maps, WRNU och lyssna på Spotify på
Typ. Finns det något som jag ska tänka på eller ska jag bara ringa upp min teleoperatör och låta mig bli pålurad något?
Billig och bra på samma gång!?!

Ingen smart phone på marknaden fixar wurrnu just nu heller så du kan behålla din gamla ett tag till.

Övriga två i tråden snackar Sony Xperia Z. Det låter vettigt. Jag har en Sony Xperia (vet inte om den heter Z) och jag tycker den funkar kanoners till allt du söker förutom wurrnu då.

Vimes

Sillkung
Tack för svar hörrni, känns som att jag inte kommer bli besviken om jag skaffar en Xperia Z i så fall. (Sjukt skönt med samstämmiga uppgifter!)
Troberg said:
Jag skulle rekommendera en Samsung. Jag har haft fem Samsungs, och aldrig varit missnöjd med dem. En var till och med så populär att den blev stulen i säkerhetskontrollen på Schipol...

Brynolf

Dum fan
Angående vilket märke man vill ha får man helt enkelt prova sig fram. Samsung har tex fått mycket kritik för sina stora ingrepp i Android, bloatware etc. Jag har själv en Samsung och visst är det lite störande. Sony har väl sina nackdelar också, kan jag tänka mig. Men det gäller väl egentligen att prova sig fram under några år för att hitta sin grej. Har du haft en dumbphone till och med nu så kommer det vara en klar förbättring oavsett märke.

Att köpa fjolårets toppmodell är ett bra förslag. Xperia Z eller Galaxy S3 håller ett tag till. Ett annat alternativ är ju att ta den på "avbetalning" när du tecknar nytt abonnemang. Skillnaden mellan modellerna brukar inte vara så stor då (även om man måhända betalar överpris i slutändan). När jag skulle teckna nytt låg Galaxy S2 och S3 på samma månadskostnad, exempelvis.

Arfert

Facit
Sonys nackdel är (ungefär som för Apple) att de är lite bättre byggda, har smakfullare design och har högre finish än många konkurrenter. Och det påverkar ju priset naturligtvis. Sony tillhör premiumsegmentet. Men köper man en lite äldre Sonymodell så är priset inte så farligt, och men får även rätt mycket teknik för pengarna. En Samsung är nog tekniskt lika bra. Men för cheezy för mig. Sony är helvetes mycket smakfullare formgivna.

Brynolf

Dum fan
Tja, det är ju en smakfråga naturligtvis. Själv är jag inte jättetänd på Sonys fyrkantiga design. Min gamla Sony Ericsson Xperia X10 låg bra i handen, men de nya känns lite kantiga och klossiga i min smak. Att Samsung känns cheesy och plastiga kan jag hålla med om. HTC gör snyggast lurar överlag tycker jag.
Arfert said:
HTCs framsidor är snygga som sjutton, baksidorna är sådär. Men som helhetskänsla vinner Sony för mig, de har delad förstaplats med Apple (och vissa Nokiamodeller). Det känns att det är kvalitet som de andra märkena har en bit kvar när det gäller byggkvaliteten.

CapnZapp

Myrmidon
Viktiga poängen för mig är ändå att inte stirra sig blind på dagens modeller, och då lockas gå ner till "mellan"- eller "mini"-segmentet för att spara lite pengar.

Alla telefoner utom de bästa är skit, helt enkelt.

Däremot är förra årets bästa telefon inte skit, utan just "näst bäst". Ofta till ett mycket bra pris.

Jag skulle säga detta gäller för alla androidmärken. Jag har exempelvis själv aldrig haft en Samsung, men skulle lätt välja en S3 före en S4 Mini.