Nekromanti Smarta troll??

Lord decado

Veteran
Finns dom?? Eller är det som om man satte en drake som sitter och dricker öl tillsammans med pantheras!?
Har många gånger tänkt ha med ett smart troll, men inte varit säker på om det skulle förstöra spel stämmningen.
Ett dumt troll är svårt nog, men ett smart vore kanske omöjligt, tänk bara troll med taktik! åsikter?

Cainite

Veteran
Det skulle nog bli lite konsigt men ändå roligt att spela med ett smart troll. Trollen ser ju inte saker och ting som de övriga raserna och då kanske det blir lite skojigare med ett med, trollmått mätt, smart troll. Lite andra infallsvinklar och syner på hur man bör uppföra sig. Men vad vet jag det var bara en tanke. Fast det vore kul... :gremsmile:

- Cainite

carmon

Veteran
varför kan det inte finnas undantag där?
Jag menar det finns säkert ett troll som är smartare än genomsnittstrollet, dock kan man nog inte vänta sig alltför smarta saker av den. Men den kan rimligtvis räkna lätta tal och tala rent kanske komma med uppenbara förslag på problem.

Gontanius

Veteran
absolut finns det smarta troll, ta bergs troll, det krävs en hjärna för smide och för att inte tala om affärsuppgörelser. Min favorit karaktär jag NÅGONSIN har spelat med är just Gontanius Gyllenbet (dock i DoD) jag ska inte säga att han var smart men han var civiliserad och högt uppsatt i Fristaden. Tycker att troll i allmänhet är grymt roliga, smarta som dumma- om man har en bra SL/SP.

/SHARP Eric

Warth

Veteran
Det är klart att det finns smarta troll. Bergstrollen är synnerligen eftertänksamma och ofta visa, detta är en produkt av ett långt liv samt en viss begåvning. Men deras smarthet yttrar sig inte på samma vis som den gör på en människa eller en alv. Trollen är stora sävliga varelser som oftast inte har något intresse av att blanda sig i mänskliga konflikter och mänskligt tänkande.

Ymir

Liten kantbaron
Öh...Bergstroll har 3T6+2 i Psyke, och hamnar därmed, näst kamorferna och sagituarerna, bland Mundanas intelligentaste varelser?

- Ymir, påpekar faktum.

Och Sanari är där också....

Jo, bergstroll tycker jag är ett undantag till dumma troll regeln... Men dom möter man inte så ofta

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det beror på vilken trollsort du menar. Ett smart skogstroll skulle antagligen inte göra så mycket väsen av sig - antagligen skulle det ha kul med att skriva poesi tillsammans med kiriya. Ett smart bergstroll är standard - de ligger på sanaris intellektuella nivå, och är alltså intelligenta varelser redan från början. Ett smart grottroll, som dessutom kan dominera sina dumma släktingar, är en maktfaktor att räkna med, typ av stadsförstörarkalibern.

Mask_UBBT

Hero
Definiera smart...

Det finns tydliga skillnade på att var Smart och att vara Vis.
Ett vist troll är väl inte så svårt att lista ut hur de skulle vara. Gamla, och de har sett allt förut. Filosofisk och bryr sej om vad som är verkligt viktigt för dem. De kanske inte kommer kunna lösa ekvationer, eller lägga upp smarta anfallsmanövrer, men de vet mycket och de kan ha lärt sej av sina gamla misstag.

Ett smart troll är nog inte riktigt lika... "naturligt", om man vill så. De där trollen som förutser exakt hur äventyrarna ska göra i vissa situationer, skapar närapå omöjliga anfallsmanövrer och avledningsmanövrer samtidigt som de kan både läsa och skriva... är nog väldigt ovanliga... Men de finns säkert, och om det är Aggressiva troll vi snackar om så kommer det märkas.

i mitt eget pågående rollspelsprojekt Sisu har jag troll, och de är visa och icke-dumma. de är alltså inga genier, men de är inte mycket mer korkade än andra varelser. Det finns även riktigt intelligenta troll, ett troll och dennes halvtrollsson är ceremonimästare i Meilin. Dessutom finns en sorts "troll-hitler" som nära förstörde dvärgarnas hela kultur för ett par åldrar sedan, och som har gett uppskov till en serie trollkulter, som skulle göra mycket för att förinta dvärgarnas övermakt. Äta dem, exempelvis...

/Mask - glider ifrån ämnet...

Lord decado

Veteran
Re: vikken sorts

ingen särskilld , du ha antagfligen rätt angående skogstrollen, men jag tänkte på ett hämndlystet grottroll eller liknande

Mask_UBBT

Hero
Re: smart som i...

Ok... låter som enstöring... en mäktig enstöring... en mäktig enströing som organiserar trollstyrkor runt halva Soldarn och försöker "rena landet" från allt småttefolk... :gremtongue: :gremgrin: