Det beror nog på vad du är ute efter.
Extremt cinematiskt: Big Eyes, Small Mouth. Låt inte teckningarna och namnet lura dig, detta spel (som använder endast 2 t6 till alla slag) är mycket användbart till alla kampanjer som totalt struntar i fysikens lagar (som actionfilms-spel, superhjältar, Star Warsig space opera med mera), då det är busenkelt att göra karaktärer, busenkelt att spela och busenkelt att lära ut. Tärningsslag är jätteenkla (slå under ditt Attribut och ditt Huvudstat (till exempel Body+Firearms för att skjuta en pistol), slår du under lyckas du, Sl kan lägga till eller dra ifrån beroende på situation, skada är fast och räknas i fem- och tiotal), och det finns attribut (ungefär som fördelar) till varje slags kampanj.
Vill du ha semi-realistiska spel (karaktärer dör jättelätt, vapen är rent ut dödliga, din figur tröttas ut av fysiska ansträngningar precis som på riktigt) kan GURPS vara nåt för dig, med ett aber; karaktärsskapande är ganska pilligt, då det blir mycket pillande med poäng och balansering hit och dit.
Det finns även en massa andra spel...det finns till och med de som inte använder tärningar alls!
Det allra lättaste jag själv spelat var TSR's SAGA-system, som användes i Dragonlance (tror jag) och i Marvel Super Heroes mot slutet. Där använde du spelkort (man fick ett komplett set med spelet, så det var inte samlarkort) och en enda tärning för alla handlingar.
"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.