DoD Smurfar och demoner

Gonnagle

Veteran
Jag var med på kickstartern till The Smurfs rollspelet och när beta-pdf:erna dök upp så började en idé formas om att sammanföra The Smurfs och Drakar och demoner. En kampanj i två delar. I Drakar och demoner är det äventyrare som i sin jakt på äventyrets lösning: förtrollad flöjt eller dylikt. Den finns i "Det glömda landet" och det är bara smurferna som kan föra fram den till äventyrarna. Där träder The Smurfs in och det finns en komplikation som de får hantera i sin värld efter sina regler. Typ att det är Gargamel som har flöjten eller liknande. Smurfspelet blir en slags paus i den större ramberättelsen. Är det här en god idé eller för krångligt och onödigt?

Leon

Leo carcion
Jag var med på kickstartern till The Smurfs rollspelet och när beta-pdf:erna dök upp så började en idé formas om att sammanföra The Smurfs och Drakar och demoner. En kampanj i två delar. I Drakar och demoner är det äventyrare som i sin jakt på äventyrets lösning: förtrollad flöjt eller dylikt. Den finns i "Det glömda landet" och det är bara smurferna som kan föra fram den till äventyrarna. Där träder The Smurfs in och det finns en komplikation som de får hantera i sin värld efter sina regler. Typ att det är Gargamel som har flöjten eller liknande. Smurfspelet blir en slags paus i den större ramberättelsen. Är det här en god idé eller för krångligt och onödigt?
Det är bara att ge smurfar DoD23:stats och köra

714987.jpg

Leon

Leo carcion
Jag kanske skall försöka i (mindre än) hundra ord istället för bara en bild:

Det finns en gammal fin tradition av småknytt (älvor, svartnissar, tomtar, pysslingar) i DoD. DoD23:s fokus på Mirth och Mayhem känns ganska vänligt för att integrera färgstärka nya folkslag. Och ursprungsinkarnationen av smurfarna i Johan et Pirlouit är defintivt äventyrsfantasy. Så det känns som ett naturligt giftemål.

Gonnagle

Veteran
Min tanke med att köra olika regelsystem i olika världar är att göra skillnaderna världarna emellan tydligare. I mitt första stadie så kommer inte karaktärerna interagera så mycket i varandras världar. Det kan komma senare.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Väldigt kul idé tycker jag 😊 För länge sedan skrev jag ett äventyr till DoD Trudvang som hette Fågelskogens Främlingar som togs emot väl. i det äventyret förekom pysslingar, vilka påminde väldigt mycket om smurfar, bodde till och med i svampliknande små hus. Kanske det äventyret kan fungera som lite inspo? 😊

Badmojo

Old’s cool
Väldigt kul idé tycker jag 😊 För länge sedan skrev jag ett äventyr till DoD Trudvang som hette Fågelskogens Främlingar som togs emot väl. i det äventyret förekom pysslingar, vilka påminde väldigt mycket om smurfar, bodde till och med i svampliknande små hus. Kanske det äventyret kan fungera som lite inspo? 😊

Hm, kanske läge att återsteka det till ett uppföljande Fenixscenario om "DoD23 goes Pellevin" i nästnästa Fenix mottas väl?

Badmojo

Old’s cool
Jag hade kastat pengar på om någon gjorde en "the Troubleshooters" av Johan et Pirlouit (inkl smurfer) till DoD23/Dragonbane.
Artikeln kan förhoppningsvis fungera som just det. Finns lite regelförenklingar/- läs förslag & tolkningar för att minska blodigt våld till seriernas "råkurr", hur man seriemässigt rollspelar tillstånd, är unga väpnare boendes på ett slott osv. Syftet är att göra det lite lättsammare och mindre våldsamt för spelare/spelledare som inte gillar sånt.

Och ja, det finns ett miniatyrsläkte i den Glömda Dalen med...

Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Obs artikeln är inte bara Johan & Pellevin och Smurf-inspirerad, utan även av Theobalds Äventyr, Percevan m fl komiska riddarserier.

Men intet nytt under solen, redan 1989 kom det första DoD-äventyret med samma "inspirationskällor"..

Dödens väg av Theodor Paues kom ut 1989 och var åtminstone mycket nära inspirerat av Percevan-albumet Ganaels svärd. Somliga scener var hämtade rakt av ur serien; det hette dessutom egentligen "Tartarus' svärd" men döptes om då Äspel redan sålt in en produkt med namnet Dödens väg till leksaksbutikerna. (Percevan var en fransk albumserie som kom ut i några album på svenska på senare 80-talet men nu är rätt bortglömd här, i Frankrike verkar den ha blomstrat vidare. Den var en IMO rätt uppenbar ripoff på Johan och Pellevin men lite mörkare och vuxnare i anslaget.)

Badmojo

Old’s cool
Just äventyr i komisk riddarseriemiljö passar ju också om det (bara) är två spelare med. En spelar den godhjärtade och rättrådige (och ibland naive) väpnaren/"hjälten in spe" och den andra en mer burlesk, matglad, "dampig" trubadur/komisk sidekick. Klassisk duo som bevisligen funkar bra i serierna och i spel!

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Just äventyr i komisk riddarseriemiljö passar ju också om det (bara) är två spelare med. En spelar den godhjärtade och rättrådige (och ibland naive) väpnaren/"hjälten in spe" och den andra en mer burlesk, matglad, "dampig" trubadur/komisk sidekick. Klassisk duo som bevisligen funkar bra i serierna och i spel!
Lustigt nog spelar jag en elementalist/bard som radarpar med lillebror, som spelar svartalfsriddare i DoD23. Ombytta roller på vem som är liten och naiv, men ändock ;)