Skatt--tabellen säger du... Vilken utgåva?? Nåja, spelar ingen större roll, även om jag e osäker på ifall den finns med i dod6??
Men i vilket fall som helst är detta ingen tabell som man egentligen behöver fästa allt för stor uppmärksamhet vid. Det behövs inte, men för å ta den från chronopia, eller en moddad variant av den eftersom jag inte har regelbok el. liknande här och höftar fram siffrorna.
Det finns ju flera olika "skatter" som benämns "Goblinskatt", "Trollskatt", "Dvärgskatt", "Drakskatt" osv, men namnen har egentligen inget med verkligheten att göra utan är bara olika storlekar på skatter. Sen så får man slå tärningar över hur mycke som finns i skatten, exempel nedan
Goblinskatt:
1t6*5 kopparmynt och 1t4 silvermynt
Trollskatt:
1t6*50 kopparmynt, 1t6*5 silvermynt och 1t6 guldmynt
Dvärgskatt:
1t6*100 kopparmynt, 1t10*50 silvermynt och 1t10 guldmynt, 1t4 juveler
Drakskatt:
1t100*1000 kopparmynt, 1t100*100 silvermynt och 1t100*10 guldmynt, dessutom 1t100 juveler och 1t6 magiska föremål.
Mynten e bara att rulla fram med tärningarna, likaså juvelerna(och i min gamla spelgrupp var värdet på en juvel 1t100 guldmynt). De magiska föremålen får spelledarn skapa, och givetvis är det spelledarn som i förväg slår fram hur stor skatten är.
Men om jag får ge dig ett råd så är det att va försiktig med skattabellen och istället besluta i form av SL hur mycke rikedommar rpna kommer över, och inte nyttja massa tabeller för detta, var dessutom aktsam med hur du delar ut dessa, framför allt magiska föremål eftersom det lät kan fördärva lite grand om man pumpar ut pengar och skatter hela tiden!
Och naturligtvid hoppas jag att detta inlägget inte bara förvirrade det hela ännu mer utan kanske till och med hjälpte??