Rutten trådtitel måhända. Vet inte exakt vad man ska kalla en sån här mekanik, men det var i nån tidig version av Västmark jag stötte på den först.
Det handlar alltså om attribut/personlighetsdrag/egenskaper som ger bonusar till andra slag OM spelaren kan redogöra för varför det skulle vara relevant i den aktuella situationen. Exempel: Jag har FV 10 i yxa, men när jag hugger på Göran som kidnappat min tax har jag FV 12 eftersom jag har personlighetsdraget "älskar taxar +2".
En trevlig idé, men som jag kan tänka mig uppmuntrar till krystade förhandlingar med spelledaren. Man kan ju teoretiskt få +2 på allt så länge man lyckas få det till att taxar världen över får ett bättre liv i och med varje handling.
Visst, det är power-gaming, men kobolderi är ju inte binärt så att säga. Finns det luckor för fulspel i systemet kan det missbrukas även av oss carebears. Och med "missbruk" menar jag egentligen vad som helst som kan uppfattas som spelförstörande. Bara att det tar tid att gå igenom sina attribut för att fnula på vilka som kan tänkas vara applicerbara inför varje handling är ju en trist detalj. Likaså är det risk för att SL förvandlas till en domare som bombarderas med "snälla SL, men det här då...?"-frågor som hen måste ta ställning till.
Frågor jag då ställer mig (och framför allt er):
1. Hur upplever ni med erfarenhet av dylik mekanik att det fungerar? Är den här jakten på bonusar genom krystande ett problem?
2. Vilka spel finns det med mekaniker som funkar (ungefär) så här? Har de några bra lösningar på de tänkbara problemen?
Det handlar alltså om attribut/personlighetsdrag/egenskaper som ger bonusar till andra slag OM spelaren kan redogöra för varför det skulle vara relevant i den aktuella situationen. Exempel: Jag har FV 10 i yxa, men när jag hugger på Göran som kidnappat min tax har jag FV 12 eftersom jag har personlighetsdraget "älskar taxar +2".
En trevlig idé, men som jag kan tänka mig uppmuntrar till krystade förhandlingar med spelledaren. Man kan ju teoretiskt få +2 på allt så länge man lyckas få det till att taxar världen över får ett bättre liv i och med varje handling.
Visst, det är power-gaming, men kobolderi är ju inte binärt så att säga. Finns det luckor för fulspel i systemet kan det missbrukas även av oss carebears. Och med "missbruk" menar jag egentligen vad som helst som kan uppfattas som spelförstörande. Bara att det tar tid att gå igenom sina attribut för att fnula på vilka som kan tänkas vara applicerbara inför varje handling är ju en trist detalj. Likaså är det risk för att SL förvandlas till en domare som bombarderas med "snälla SL, men det här då...?"-frågor som hen måste ta ställning till.
Frågor jag då ställer mig (och framför allt er):
1. Hur upplever ni med erfarenhet av dylik mekanik att det fungerar? Är den här jakten på bonusar genom krystande ett problem?
2. Vilka spel finns det med mekaniker som funkar (ungefär) så här? Har de några bra lösningar på de tänkbara problemen?