Nekromanti Snösaga episode 2 (SPOILER)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu är det rejält dött hät på DoD-forumet tycker jag. Nåja, jag passar på att lämna en rapport om vad som hände vid senaste spelmötet (det andra i kampanjen Snösaga).

Det bara råååkade vara så att en av RP´na hade växt upp hos Oktar af Grimme efter att hennes föräldrar dött i sjukdom. När rollpersonen var tio år gammal vek sig Oktar för hennes tjat och lät henne bege sig till klostret i Jordek för att studera till helig krigare. Hon har nu jagat land och rike runt för att få tag på Odin Vildman som stulit en artefakt i Jordek.

Nåja, nu har de i varje fall stött på Rendre vilket blev ett kärt återseende. Efter en hård färd till sjöss kom de till Storhavn och firade ett underbart (nåja) bröllop.
De lyckades bli goda vänner med Fylkjarl af Saatigias söner och deras kusin. De avskydde både Vret Uvail och Saul af Bhalgor. För övrigt skötte de sig exemplariskt i Storhavn och blev relativt omtyckta över lag.
Ljusets barn dräpte Wulfrs kvinna vid begravningen. Han köpte även en varg av Wulfr-klanen.

Ooooppps, måste dra, återkommer med mer info...

[color:\\"red\\"] *edit! Vitulv reser 80 mil hem och slår sig ner framför sin egen dator och fortsätter rapporten... [/color]

Då så, vart var jag? Jo! Som sagt, det gick bra i Storhavn. Rollpersonerna stannade kvar hos Oktar ett par månader och ägnade sig åt jakt och förströelse. Ljusets barn höll på att trampa i klaveret då han lägrade en dam i staden. Den listige lille fan blåste mig dock på konfekten när han använde sig av preventivmedel (gristarmar) och således undvek att göra den arma kvinnan med barn.

Miri blev mördad och sällskapet begav sig mot Vreetgard. Det blev en rätt tuff färd och en av gruppens medlemmar (en SLP-präst) blev mördad i en gränd i Nordanslätt. Dystra begav de sig in i Svartlidens mörker. Tro mig, det behövs varken Kult, CoC eller Vampire för att spela skräckäventyr. Efter tre rejält svettiga nätter i mörkret har de nu äntligen kommit fram till Vreetgard och spelmötet avslutades med att de såg röken från byns skorstenar stiga mot skyn.

Det börjar arta sig. Nästa spelmöte är imorgon och förhoppningsvis hinner vi ända till Brotbesten.

Aerid

Veteran
Intressant, intressant... Det är allt bra tur att det alltid råkar finnas en Oktar-kompis i VARJE spelgrupp. Jag menar, hur stor chans är det egentligen? :gremlaugh:

Hur lång speltid spenderade ni på deras vistelse i Storhavn och hur gjorde du med kärleksdramat (?) med adelsdamen? Tycker personligen att det kan vara väldigt svårt att rollspela sådana delar, jag ryser nästan över hur löjligt det kan riskera att bli med Ödets Dotter och sånt där... :gremcrazy:

Vitulv

Intressant, intressant... Det är allt bra tur att det alltid råkar finnas en Oktar-kompis i VARJE spelgrupp. Jag menar, hur stor chans är det egentligen?
Hehe, ja det är märkligt :gremtongue:

Hur lång speltid spenderade ni på deras vistelse i Storhavn och hur gjorde du med kärleksdramat (?) med adelsdamen? Tycker personligen att det kan vara väldigt svårt att rollspela sådana delar, jag ryser nästan över hur löjligt det kan riskera att bli med Ödets Dotter och sånt där...
Jag tror att vi spenderade runt fyra timmar hos Oktar, kanske något mindre. Vad gällande kärleksdramat lämnade jag en del åt fantasin så det var inte så svårt. Jag bävar dock för att spela Maria i Vreetgard. *ryser* det kan bli hur fel som helst. Är du klar med Vreetgard? Hur gick det?

Aerid

Veteran
Jag tror att vi spenderade runt fyra timmar hos Oktar, kanske något mindre. Vad gällande kärleksdramat lämnade jag en del åt fantasin så det var inte så svårt. Jag bävar dock för att spela Maria i Vreetgard. *ryser* det kan bli hur fel som helst. Är du klar med Vreetgard? Hur gick det?
Jag har inte börjat spelleda Snösaga alls faktiskt och försöker nu att ta in så mycket tips som möjligt innan det blir av. Hela spelgruppen, inlusive mig, kämpar intensivt för att komma igång igen efter en lång tid av uselt rollspel och få igång ett flytande spel innan jag börjar introducera något så stort som Snösaga.

Mer kärlek, hur blev det som det blev med adelsdamen överhuvudtaget? Jag anar att det var du som sl som ledde in honom på det, eller? Hur blev själva rollspelet med romansen?

Vitulv

Mer kärlek, hur blev det som det blev med adelsdamen överhuvudtaget? Jag anar att det var du som sl som ledde in honom på det, eller? Hur blev själva rollspelet med romansen?
Det var ingen adelsdam förresten, har jag skrivit det? I vilket fall så är det så att ljusets barn är en rackare på att sjunga (FV18, hans överlägset bästa färdighet). Han har dessutom rackarns hög karisma så kvinnfolket faller som furor. Damen i fråga var en aning *ehrm* lätt på foten och dök helt sonika upp utanför hans dörr efter brölloppet. One thing led to another...

Aerid

Veteran
Det var ingen adelsdam förresten, har jag skrivit det?
Ursäkta mig, adelsdamen verkar vara mitt påhitt. Skrev just klart en liten novell med en adelsdam och...

Kommer väl troligen ha med något liknande och mina spelare kommer garanterat inte involvera gristarmar i sina eskapader. Återkomsten till Storhavn kommer att bli högst intressant om det går bra :gremsmile:

Vitulv

Ursäkta mig, adelsdamen verkar vara mitt påhitt. Skrev just klart en liten novell med en adelsdam och...

Kommer väl troligen ha med något liknande och mina spelare kommer garanterat inte involvera gristarmar i sina eskapader. Återkomsten till Storhavn kommer att bli högst intressant om det går bra
Haha, så det kan bli.

Annars har faktiskt gristarmar använts som kondomer förr i tiden i vår egen värld. Bara så att du vet att det inte var mitt eget påhitt :gremwink:

Aerid

Veteran
Annars har faktiskt gristarmar använts som kondomer förr i tiden i vår egen värld. Bara så att du vet att det inte var mitt eget påhitt
Nej då, det visste jag. Det är bara det att när jag i alla fall ser en snygg tjej är gristarmar det sista jag tänker på :gremgrin:

Vitulv

Om jag hade sett skökorna i Nordanslätt och Paatr så hade gristarmar varit det första jag tänkt på :gremwink:

För övrigt så har väl ljusets barn lärt sig en läxa, han fick nämligen flugor i fagotten efter ett nattligt äventyr i Paatr. :gremwink: