Re: Snösaga [SPOILERVARNING!]
Jag har skrivit en hel del om Snösaga, både här och på Riotminds forum (du har väl tittat där? På deras Spelledarforum diskuteras Snösaga fortfarande rätt intensivt), men jag tror att en slags sammanfattning av mina tankar kan vara på sin plats:
Gurrgels tips nedan är ett av de viktigaste, och en bra lösning på problemet. Jag gjorde likadant, och även om det gör att det känns lite påtvingat och tappar lite charm gör det saken lättare. Kärlek är svårt att lägga in i rollspel, tycker jag.
Tips nummer två är att fixa en namnlista. Speciellt den första tredjedelen av kampanjen är sprängfylld med personer och namn, varav de flesta inte ens är särskilt nödvändiga. Jag har min egen inte helt färdiga SLP-lista här:
Eksems SLP-lista för Snösaga
Följande är både tips och tanke, och det gäller kampanjens struktur. Det är ofta den är skriven på ett ganska rälsat sätt, så att det verkar som att man som SL måste tvinga RP att göra som det "ska" vara. Så är dock inte fallet. Intrigen och miljöerna är tillräckligt väl beskrivna för att det inte ska göra något om spelarna låter sina RP göra anoorlunda än vad som föreslås i boken (min spelgrupp delade på sig innan kampen med Brotbesten och hälften drog västerut alldeles för tidigt, en lönnmördade en av Uvailarna innan kriget och lite andra såna saker). Det är inga problem, häng bara på dina spelares konstiga nycker, det är roligare så.
Eh, nu kom jag inte på nånting just nu, det var ett tag sen jag spelade... men som sagt, sökningar både här och på riotminds forum (
Riotminds DoD-sida ) borde resultera i massor av nyttiga såväl som värdelösa diskussioner om Snösaga.