Re: Mycket kan finnas i en bok, men inte allt
"en liten nålpistol? kan gömmas i en fick, ett två meters blåsrör däremot..."
De längsta blåsrör jag känner till är 1,4 meter och det är prickskytterör (räckvidd 90 meter), så två meter är nog att ta i ganska mycket. Man skulle säker klara sig med ett rör på under tre fot. Vidare så krävs det inget certifikat eller tillstånd för att få äga ett blåsrör medan pistoler gör det. Att lagligt äga en nålpistol är en rätt udda sak som säkerligen uppmärksammas. Nålpistolerna skulle direkt kopplas samman med just lönnmord medan ett blåsrör lika gärna kan ha med frilufsliv att göra. Så, ett blåsrör är mer diskret, oavsett storlek. Dessutom kan man, om man är väldigt paranoid, kamoflera röret som en del av någon form av konstruktion. I sitt paraply kanske?
"men färdighetensgruppen Sport är ju inte speciall fall"
Nej, men färdigheten Sport: Pistolbanskytte skulle enbart täcka ett specialfall och således kallar jag den en specialfärdighet, inte menat som regelterm. Den har ju nämligen ett väldigt specifikt användningsområde inom en befintlig färdighet. Det jag menade var alltså att det skulle vara onödigt att konstruera en 'ny' färdighet (Sport: Pistolbanskytte) för just specialfallet pistolbanskytte när det redan finns en färdighet kallad Pistol komplett med regler för att simulera banskytte med.
Så, jag gör istället som det står i reglerna och låter mina banskyttar ha färdigheten Pistol, men till lägre värden eftersom de använder den väldigt begränsat.
"jag har dessutom funderat på att införa en Hantverks grupp"
Färdigheten Hantverk finns mig veterligen redan. Förutom slöjd, snickeri och dylikt så behandlar den även svetsning och andra moderna hantverksformer.