Nekromanti Snabb enkel fråg

jorgen_cab

Veteran
Okej, den här frågan e egentligen ganska så småaktig å oviktig i sig men jag tycker ändå att den har sin plats.
Ska oxå påpeka att jag e väldigt ny till Mundana världen å kan inte så mycket om dess historia ännu men jag har precis införskaffat "Geografica Mundana" samt grundboxen.

Min fråga är vaför världen är så glest befolkad och varför så stor precent bor i städerna. Om man hade tiodubblat siffrorna för ländernas invånare men behållit antalet invånare i städerna hade man fått en mer medeltida genomsnitt av urbaniseringen.

Någon som har en vettig förklaring till detta??? :gremconfused:

Baron Marak

Swordsman
En av anledningarna är att något händer efter ett visst antal år, tiden går i cyklar och då sker något i stil med "In med det nya, ut med det gamla". Men jag vet inte så mycket mer om detta, då jag inte alls ska läsa om dylika saker. Men någon spelledare kan säkert föklara bättre.
Då kan du få veta varför en hel del riktigt stora städer nästan upphört existera...

Arvid

Warrior
Glest befolkat: I vissa delar (typ Drunok, Soldarn) en bugg, i andra så stämmer det ganska bra. Sen är ju Mundana inte medeltid så man kan inte härleda befolkningsprocenten i städerna utifrån vår medeltid.

jorgen_cab

Veteran
OK!!!

Hoppas att de flesta nationerna har ett modernt och effektivt jordbruk å fiske då så de alla kan underhålla de stora städerna.

Det tyckte jag var en ganska ologisk förklaring, snarare borde de bo i befästa byar, inte i stora städer. Som om det var mindre farligt på medeltiden i vår värld, människor e inga änglar precis. :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Snabbt, enkelt svar

Mundanas befolkningssiffror är en fet bugg - jag rekommenderar att du helt enkelt ignorerar dem fullständigt.

Det är ingen vidare stor procent som bor i städerna, åtminstone inte på Asharina-halvön. Vill man uppnå trovärdiga befolkningssiffror borde också städernas invånartantal ökas.

Hemligheten bakom de smått bisarra befolkningssiffrorna är förmodligen att någon på Neogames ville ha en vild, avfolkad fantasyvärld. Eller något.

- Ymir, ger en vettig förklaring till fenomenet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Somliga länder är knas, men inte alla

Större delen av Asharinahalvön samt Drunok är dödsknasiga.

Consaber, Jargien och Thalamur är dock helt ok med tanke på sin tid och storlek. (tror jag)

Det har helt enkelt att göra med att Mundanas skapare består av flera personer. Dessa personer var olika kompetenta i Demografi.

Åh, samma kille som gjorde Asharien och Soldarn gjorde också Tirakmodulen. Tirakerna lider också av väldigt knasiga befolkningssiffror. Resten av båda Asharien och Soldarn-boken samt Tirakboken är dock riktigt bra, trots knasig demografi.

/Naug

Zippo

Veteran
För att vildmarken e full me monster

tja, det är inte så fullt så man stöter på ett monster så fort man är i vildmarken. Man är inte direkt ute o letar efter monster här och där, och monster brukar inte vara så vanliga. Skulle kunna tro att de mest skyddar staden för att skydda det mot djuren eftersom det brukar komma några vargar här och där och andra djur. Den ända gången Spez fick handskas med en/några varelser i en by var redan jävligt jobbigt första dagen han var där.