Nekromanti Snabb konvertering. BRP till Saga?

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Tänkte se om någon har lite råd och tipps om att konvertera BRP stats till Saga.

1:Först ut är KP för varelser. Eftersom man inte verkar räkna KP på grundegenskaperna i Saga funderar jag på om man kanske kan ta STO från BRP och sätta det som KP i Saga för ickemänskliga varelser?

För människor funderar jag på om man ska ta STO-6 (BRP max för människor brukar vara 18 och Saga har en Max KP på 12 för människor) med 8 som minimum?.

2:Grundegenskaper? Ta mest närliggande GE från BRP och dela med två? Något annat sätt? Lägga ihop olika GE från BRP som överlappar med de från Saga och dela på 4? hmmm

quick´n dirty

STR delat på 2 = Styrka

DEX delat på 2 = Motorik

INT delat på 3 = Intelligens. Delat på 2 om bildad(Utbildning) = Kunskap?

POW delat på 3=Gåvan. Resultat gånger 2(om magikunnig) = Magi?

INT+POW delat på 4 = Närvaro?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Kan inte hitta något om det i Saga Trudvang tyvärr. Men du känner dig manad ta titt hur jag funderat ovan gällande grundegenskaperna och se vad du tycker om vad som kan funka och inte. Har inte så stor erfarenhet av att spela Saga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska ta mig en titt när jag får tid... men spontant lät det du skrev rätt vettigt. KP bör vara 8-12.. de flesta har typ 10 KP.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Arfert said:
Nyfiken, vad ska du spela med Sagareglerna?
Saga Trudvang eller vanliga Saga + ett par gamla äventyr från ÄS och anpassa dom till antingen Arcaria eller Trudvang. Så kändes aktuellt att även ha hyfsat ramverk till plocka monster från Jorges Bestiarium och de gamla Monsterbok 1&2 on the fly.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Schtajner said:
Saga Trudvang eller vanliga Saga + ett par gamla äventyr från ÄS och anpassa dom till antingen Arcaria eller Trudvang.
Trudvang (i form av ett gäng klaner, finska alver, och skogen Vildhjarta) ligger ju uppenbarligen öster om Hamar och Skjagland i Arcaria så det behöver inte vara något eller. Hur man nu ska få för sig att resa in i den okända vildmarken om man börjar någon annan stans... ^^
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,262
Jo att placera ett par av Trudvangs äventyr i Arcarias vikingaländer skulle kunna funka finfint. Men jag har ungefär tänkt såhär:

Minikampanj med vikingatema i Arcaria med mycket åka båt. Antagligen Havets Vargar, Den Nedbrunna Fatburen ur Sinkadus, plocka ön ur Eldsjäl och skita i huvudståryn och spinna vidare på en del intriger där, och sedan lite rejdande i Albion. Kan visserligen ta ett bra tag att spela. Så det blir inte så mycket gå i trollskog som i Vildhjarta/Osthem. Annars skulle det kunna vara en rätt ordentlig mashup med att placera Osthem öster om Skjagland.

Annars har jag tänkt på en mer politisk kampanj i Majnord/Mittland i Trudvang fast med Saga regler. Vill ha något mer lättsmält än DoDT´s regler.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Schtajner said:
Jo att placera ett par av Trudvangs äventyr i Arcarias vikingaländer skulle kunna funka finfint. Men jag har ungefär tänkt såhär:

[schyssta idéer]
Låter schysst! :gremsmile:
 
Top