Nekromanti Snabb och aptitlig matlagning?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Använder du svorak? Schysst. [NT]

Disk: Mixern och eventuellt en kniz för att dela osten i bitar

I Dvorak sitter v och z bredvid varandra.

Dewil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Använder du svorak? Schysst. [NT]

Intressant nog (patetiskt nog) har jag ett "x" och ett "c" mellan mitt "z" och mitt "v".

När jag skriver fel har det mer med hjärnsläpp att gära än med vilka knappar som sitter bredvid varandra =)

Johan K

Gammal & dryg
Re: Tack, och ett tillägg:

Så, för den andra omgången: finns det fler recept, som kanske även inkluderar en och annan grönsak?
Då skulle jag nog ha smma grundrecept på vitsåsen, som jag ahr nämt i ett tidigare inlägg, & sedan hutta i diverese grönsaker i istället. Stek dem gjärna lite först, av nån anledning så blir de lite godare då.

Annars så är ju wokade grönsaker ruskigt gott åxå.. Gjärna om man huttar i lite nudlar åxå.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Rotsaker i ugn

Skär potatis, morötter, kålrot, paprika, lök, palsternacka, champinjoner, ja, allt som tål värme utan att förvandlas till snor, i bitar. Lägg i långpanna, ringla över olivolja, strö över grovsalt (obs! Det funkar inte med annat salt, det måste vara grovsalt) och gratinera mitt i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter. Vänd eventuellt grönsakerna efter halva tiden. Kolla att potatisen är klar - den är den enda som måste tillagas för att vara ätlig.

Servera till något proteinrikt. Korv, kyckling eller kött i lagoma bitar kan med fördel tillagas samtidigt i samma panna som grönsakerna. (Obs! Kyckling måste tillagas ordentligt.)

Välsmakande? Ja!
Billigt? Ja!
Lättlagat? Ja!
Snabbt? Tja, när du väl har skjutsat in pannan i ugnen så sköter den sig själv och du kan pilla naveln, torka golv, porrsurfa, skriva en rollperson eller göra något annat produktivt under tiden.

Nackdel: Det är tråkigt++ att diska en långpanna.

Dewil

Demiurg

Warrior
Två recept

Gryta är bra. När jag är hungrig och slö brukar jag göra korvgryta.

KORVGRYTA

1 Paket korv av nån sort. Använd med fördel en kryddig korvsort. De där som de gör reklam för med konstiga namn är bra. Kolbasz och Salsiccia och så vidare.
Potatis. Strunta i att skala, det är bara jobbigt.
1 buljongtärning. Eller två, beroende på mängden mat.
Vatten
Paprikapulver.
Svartpeppar
En röd chili.
Olja

Hacka chilin, strunta i att ta bort fröna, de är starka och trevliga.
Skär ner korvarna i mindre bitar. Brukar vara lagom att klyva dem på mitten och sedan skära i mindre bitar.
Värm oljan i en kastrull, en hyfsat stor sådan.
Släng i korvarna och stek dem en liten stund så att det rinner ur lite trevligt flott ur dem.
Släng i chilin och mojsa runt lite.
Hacka potatisen i mindre bitar och släng i grytan, häll på vatten, släng i buljongen. Ha på lite paprikapulver för färgens skull, och svartpeppar för smakens skull.
Koka tills potatisen är mjuk och börjar falla sönder.

Den här grytan blir godare ju längre man väntar med att äta den. Det är bra. Den är också ganska stark.

ÄRTSOPPA

Ett paket torkade gula ärtor.
En lök
Två buljongtärningar.
Svartpeppar
Mejram

Blötlägg ärtorna i 12-24h ungefär (det här är den jobbiga delen, för man orkar sällan planera sånt) Det kan räcka att blötlägga i så lite som 6h, men då får man koka soppan längre.'
Byt vatten.
Koka upp det nya vattnet.
Dela löken på valfritt sätt. Jag brukar göra fyra eller sex klyftor och stjälpa i soppan. Släng i buljongen och svartpepparen.
Koka ärtorna under lock i en timme ungefär, du känner själv på ärtorna när de börjar bli mosiga nog. Troligen kommer du få hälla på nytt vatten allteftersom det kokar bort. Mot slutet, ha i lite mejram om du vill. Det behövs inte, men är klassiskt
Fläsk är förresten bara omständingt att hålla på med, och gör inte soppan godare. Dessutom är det inte halal. Men om du nu absolut måste, stek lite baconbitar och ha till.
Glöm inte att du måste ha en god senap till soppan. Och gärna punsch.

Ärtsoppa är nästan gratis, mycket, mycket gott och väldigt nyttigt. Möjligen kan omgivningen klaga lite på hur din mage beter sig. Men de är bara avundssjuka för att de inte fått äta din goda ärtsoppa.

Nu när jag tänker efter står garanterat ett recept på paketet med ärtor när du köper det.