Nekromanti Snabba frågor om burningwheel

Dilandau

Myrmidon
1. Har alla dvärgar greed? Har alla alver grief? Etc. Eller bara de som skaffar traitet?

2. Bloody versus: Använder man de armor protection dice som listas i armor-kapitlet eller ger man bara 1-2 tärningar som det står under bloody versus reglerna? Samma sak med vapen: lägger man till vapen-power i bloody versus?

3. På skadehjulet: Varför finns det tre lager av skadepluppar? Är det för att man kan få tex B6 skada flera gånger? Eller?

Tackar för svar.

Dilandau

Myrmidon
4. Har jag förstått det rätt att dvärgar har FYRA beliefs, varav två måste vara eder?

Christoffer

It's all pig.
1. Alla har det. Använder du Path of Spite kan alverna förändra Grief till Spite och därifrån till Hate. Men annars är det fast. Alver grief, dvärgar greed, orker hate.

2. Nope. Jag brukar jämföra vapen, bäst vapen/längst vapen får en bonustärning. Om någon har rustning, ge dem en tärning i bonus i defense. Weapon power används endast för att räkna ut IMS, det använder du när Bloody Versus är klart och ni skall dela ut skador. Men allt sådant där är inte så viktigt, det viktigaste är att du använder Bloody Versus när det är något annat än själva striden som är viktigt och bara enkla Versus-test när någon har en enkel intention som "jag dödar honom".

Rustningstärningarna används sen när ni använder Fight! eller RaC, då rullar dem mot Ob1 + vapnets VA för att se om rustningen skyddar. Men de används inte alls när det kommer till Simpel Combat/Bloody Versus.

3. Precis. Du kan ju ta massa Light Wounds, så det är bara för att skapa utrymme för att anteckna dem. Det är bara superficial som räknas om, alla andra är kvar som de är men kan blöda över och bli värre...

Christoffer

It's all pig.
Magnus Edlund said:
4. Har jag förstått det rätt att dvärgar har FYRA beliefs, varav två måste vara eder?
Som jag minns det är det väl tre beliefs plus en ed? Men det fjärde kommer väl bara i och med traitet edsvuren?

Dilandau

Myrmidon
Okej, får ta och kolla upp det där med dvärgarna igen. Har för mig att jag läste det någonstans.

En sak till: Skadehjulet.
Jag kanske har missat något, men visst är det egentligen inte ett hjul? Det är en rak skala som bara är grafiskt utgjord som ett hjul, eller hur?

Och skadehjulets gråskala är väl egentligen inte en gråskala, utan tre skilda lägen (svart/grå/vit). B15 är ju inte "mer grå" än B5, eller?

Finns det någon anledning att skadebokföringen inte kan se ut som bifogad fil?

Attachments

Dilandau

Myrmidon
Och när jag ändå är inne på detta med utseende: Finns det något BW-rollformulär som inte ser ut som apa? Det officiella består ju mest av stora vita ytor, och sen en massa pyttesmå rutor inklämda i ett hörn.

Storuggla

Champion
"Och när jag ändå är inne på detta med utseende: Finns det något BW-rollformulär som inte ser ut som apa? Det officiella består ju mest av stora vita ytor, och sen en massa pyttesmå rutor inklämda i ett hörn."

Ja.

Storuggla, slagen biff

Storuggla

Champion
"Och skadehjulets gråskala är väl egentligen inte en gråskala, utan tre skilda lägen (svart/grå/vit). B15 är ju inte "mer grå" än B5, eller?"

Helt rätt.

"Finns det någon anledning att skadebokföringen inte kan se ut som bifogad fil?"

Annat än att det objektivt ser fult ut? Nej. :gremwink:

Storuggla, universell sanning och varmkorv

Christoffer

It's all pig.
Magnus Edlund said:
Finns det någon anledning att skadebokföringen inte kan se ut som bifogad fil?
Nope. Själv föredrar jag att bara veta om nivåerna på PTGSn och inte bry mig om det som finns emellan. B5 är ju bara viktigt om du har någon av dina skador på B5, annars faller den neråt till skadan under. Så om du har Su B3, Light wound B4 och sen Medi på B6 kommer en B5 vara en Light, falla neråt till B4 med andra ord.

Ang formulär, kolla in http://www.mediafire.com/?sharekey=ad8edb1f94b18c45e26b141119a8bc94fdd61711df175231

2.54 versionen är min favorit.

Storuggla

Champion
"Någon speciell version du brinner extra mycket för?"

Tja, jag har väl inget mot det officella egentligen, men jag gillar att det finns ett stort som man kan skriva jättemycket på. Det här. Där är skadenivåerna inte i ett hjul heller.

Storuggla, rull rull rull

Dilandau

Myrmidon
Storuggla said:
"Finns det någon anledning att skadebokföringen inte kan se ut som bifogad fil?"

Annat än att det objektivt ser fult ut? Nej. :gremwink:
He he.

Jag tycker det är ett litet märkligt beslut att göra ut något som ett hjul när det inte fyller en funktion. Min första tanke när jag såg skadehjulet var ... tja, att skadorna skulle ... äh jag vet inte vad jag tänkte. Att det skulle gå runt flera varv eller något. Det kändes avskräckande, det såg jävligt bökigt ut, men när man fattat mekaniken inser man ju att man sett sådana skadesystem förr, bara att att rutorna då inte låg i en ring.

Och gråskalan: Om det inte finns någon poäng med en gradvis övertoning från svart till vitt, varför då göra så?

Det känns som om Luke snöat in lite för mycket på sitt hjul-koncept. Det är kanske inte dålig design, som så, men det är i alla fall dålig pedagogik.

Storuggla

Champion
"Min första tanke när jag såg skadehjulet var ... tja, att skadorna skulle ... äh jag vet inte vad jag tänkte. Att det skulle gå runt flera varv eller något."

Samma sak här faktiskt. Och de tre raderna? Vad fan? Är det någon skillnad på vilken rad...? :gremgrin:

Storuggla, apphunter

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Min första tanke när jag såg skadehjulet var ... tja, att skadorna skulle ... äh jag vet inte vad jag tänkte. Att det skulle gå runt flera varv eller något."

Samma sak här faktiskt. Och de tre raderna? Vad fan? Är det någon skillnad på vilken rad...? :gremgrin:

Storuggla, apphunter
..samma tanke här också... men med så mycket annat när det gäller BW är det inte så lite opedagogiskt.

Christoffer

It's all pig.
Magnus Edlund said:
Och gråskalan: Om det inte finns någon poäng med en gradvis övertoning från svart till vitt, varför då göra så?
Det är ju sammankopplat med tärningarna, Mundane, Heroic och Supernatural (är det väl va?), som är Black, Grey och White (som i sig innebär att du ska slå 4+, 3+ eller 2+ för att räkna tärningen som en framgång). Så där har du poängen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Poppe said:
Magnus Edlund said:
Det är ju sammankopplat med tärningarna, Mundane, Heroic och Supernatural (är det väl va?), som är Black, Grey och White (som i sig innebär att du ska slå 4+, 3+ eller 2+ för att räkna tärningen som en framgång). Så där har du poängen.
Det finns fortfarande ingen poäng med en gradvis övertoning. Det hade funkat lika bra med att bara ha ett svart, ett grått och ett vitt fält som på bilden Magnus bifogar.

Christoffer

It's all pig.
Bobby Magikern said:
Det finns fortfarande ingen poäng med en gradvis övertoning. Det hade funkat lika bra med att bara ha ett svart, ett grått och ett vitt fält som på bilden Magnus bifogar.
Men egentligen är det väl inte direkt någon gradvis övertoning. Det är tre block som tonar äver två tre nummer där blocken möts. Svart, grått och vitt. Inte jämnt gradvis från svart till vitt. Men ska man vara gnällig så behövs inte ens det. Det hade räckt med 1-48, för G1 är egentligen bara 17, och G2 18, osv.

Christoffer

It's all pig.
Magnus Edlund said:
Poppe said:
Men ska man vara gnällig så behövs inte ens det. Det hade räckt med 1-48, för G1 är egentligen bara 17, och G2 18, osv.
Sanning!
Däremot är färgerna betydligt smidigare än att bolla med höga nummer tycker jag, samt att de säger något mer än bara att det är en hög siffra. De olika skuggningarna är riktigt trevliga och fungerar riktigt bra genomgående i systemet för att skala saker uppåt och nedåt.

Dilandau

Myrmidon
Okej, jag har en till fråga.

I en versus-konflikt, säg en fäktningsduell eller så, där bara den ena parten har lämplig färdighet (Sword, typ) hur gör man då? Är det beginner's luck som räknas för den otränade fäktaren då? Och hur dubblar man Ob:t? Tar man bara Sword-killens lyckade tärningar gånger två?