Nekromanti Snabba upp Feng Shui - tankar

Rickard

Urverk speldesign
Har vi några aktiva Feng Shui-spelare här? I alla fall. Det här kanske kan vara intressant för ickeFS-spelare också..

Feng Shui är för mig snabbhet och action och karaktärsskapandet ska gå på ett ögonblick.. I några punkter så brister Feng Shui i detta och jag tänkte gå igenom hur jag tänkte ändra på detta..

A<span style="font-variant: small-caps">ttributes</span>
Vi har en massa attributes till egentligen ingen nytta.. De nya spelarna som jag fört in i Feng Shuis värld har kliat sig i huvudet över att det blir för mycket.. Vi har 18 attributes där 4 är primära och resten sekundära.. De sekundära får samma värde som de primära.. Det blir en massa onödigt bokförande..

<table border="1" style="margin-left: 40px" cellspacing="0"><caption><font size="1">Feng Shuis attribut</font size></caption><tr><td class="darktable">Body - Move, Strength, Constitution, Toughness
Chi - Fortune, Kung Fu, Magic
Mind - Charisma, Intelligence, Perception, Willpower
Reflexes - Agility, Dexterity, Speed</td></tr></table>
Dessa vill jag dra ihop till endast fyra <span style="font-variant: small-caps">attributes</span>, nämligen Body, [arketypspecifik], Mind och Reflexes.. En normal Feng Shui-person har minst 5 i sina attribut.. En kick-ass-person har 10 i något attribut..

S<span style="font-variant: small-caps">ekundära attribut</span>
Man får bara ha ett enda sekundärt attribut som är högre än det primära attributet som det baseras på.. De sekundära attributen har fortfarande i grund samma värden som det primära attributet, med ett undantag.. Nämligen det nedan..

D<span style="font-variant: small-caps">et arketypspecifika attributet</span>
Detta primära attribut beror på vilken sorts arktyp som spelaren väljer till sin rollperson.. Är det en ninja så blir det Kung Fu.. Är det en gammal magiker så blir det Chi med sekundära attributet Magic.. Är det någon "alldagligt" arketyp så blir det Fortune.. Vad det kan bli står i princip i Feng Shui-boken.. Chi, Fortune och Kung Fu är primära attribut men kan höjas som ett sekundärt attribut men den ärver inte det primära attributets värde.. Alltså, en ninja med Kung Fu 8 kan köpa Fortune eller Chi men om denne gör det så räknas det sekundära attributet från 0.. Jag vill göra på detta sätt för att låta arketypvalen få ändra lite på statsen, som annars blir rätt tråkiga i längden..

Tankesättet för denna regel finns i Feng Shui, men den är skapad på ett konstigt sätt..

S<span style="font-variant: small-caps">kador</span>
Vad jag inte gillar med Feng Shui är hur man beräknar skadorna.. Jag måste alltid ta en paus på 2-5 sekunder för att räkna ut skadan.. Oftast brukar jag skita i att räkna och bara dra till med en siffra som låter lagom.. Jag hatar dessutom att förmedla skadepoäng muntligt, eftersom jag vill fokusera på att beskriva hur rollpersonen får skadan..

Här är formeln för hur man beräknar skada i Feng Shui:

<span style="text-decoration: overline underline;">O<span style="font-variant: small-caps">utcome</span> + vapenskada - Toughness = skada</span>
<font size="1">Tärningsslag + [anfallarens Vapenfärdighet] - [försvararens Vapenfärdighet], måste vara 0 eller större för att ens få åstadkomma någon skada..</font size>

Jag säger bara "ARGH!" när jag ser den formeln.. Varför ska det vara så krångligt för? Denna skada dras sedan ifrån rollpersonens HP, vilket är 35 för i stort sett alla.. När en person fått 25 i skada så får denne -1 på alla sina manövrar och vid en skadepoäng på 30 så får personen -2..

Istället vill jag använda mig utav olikfärgade gem för att markera skadan...
Blå - Markerar <span style="font-variant: small-caps">bruise</span> - blåmärke.. Motsvarar 1 skadepoäng..
Skador som personen kan ta utan några problem
Röd - Markerar <span style="font-variant: small-caps">flesh wound</span> - blodutgjutning.. Motsvarar 2 skadepoäng..
Skador som blöder på ett coolt sätt, men som ger -1 på alla handlingar per gem.
Gul - Markerar <span style="font-variant: small-caps">knockout</span> - stjärnsmäll.. Motsvarar 3 skadepoäng..
Skador som gör att personen förlorar handlingar och/eller bryter någon kroppsdel.. Ger -2 på alla handlingar..

...så istället för att säga "Du får 8 i skada" så slänger jag till spelaren ett gem av en viss färg..

D<span style="font-variant: small-caps">eath check</span>
Personen kan ta lika många skadepoäng som sin Body (eller Toughness, om personen har det sekundära attributet).. Om denne överstiger sin Body (Toughness) måste ett <span style="font-variant: small-caps">death check</span> göras.. Alla röda och gula gem räknas samman och ett slag mot dessa ska göras och jämföras mot Body (eller Constitution).. Vad som blir effekten förklaras i Feng Shui-boken på sidan 135.. Jag får avgöra via speltest om jag måste ändra på dem sifforna eller inte.. Jag vill helst inte göra det..

L<span style="font-variant: small-caps">äkning</span>
Följer samma regler som i Feng Shui.. Efter ett avklarat scenario så stryks alla skador.. Jag funderar på att köra med regeln att alla blåa gem stryks efter en strid, för att markera återhämtningen av flås.. Jag har tyckt det varit trist när någon råkat blivit för skadad i början av ett scenario måste göra sig liten som en mus den återstående tiden av scenariot varje gång det är stundas för strid..

<table align="right" border="1" cellspacing="0"><caption><font size="1">Här är några vapenskador från Feng Shui</font size></caption><tr><td class="darktable">Slag: Strength + 1
Litet handeldsvapen: 8
Medelstort handeldsvapen: 9
Stort handeldsvapen: 10
Riktigt stort handeldsvapen: 11
BFG: 12
Hagelbrakare: 13
Automatgevär: 13 (+1 till +2 beroende
på hur mycket bly det är i luften)</td></tr></table>S<span style="font-variant: small-caps">kador</span>
Ja, någonstans långt uppe beskrev jag hur kasst jag tyckte formeln för att få fram skador var.. Hur är min formeln då? Jo, jag vill inte gå ifrån spelmakarens åsikter om vilka saker som ska tas med i skaderäkningen, så den är inte så himla olik..

Spelaren räknar fortfarande ut sin <span style="font-variant: small-caps">outcome</span>.. Det enda jag gör är att addera vapenskadan till <span style="font-variant: small-caps">outcome</span> och jämför med följande tabell:

<table style="margin-left: 40px; border-style: solid; border-width: 1px 0px"><tr><td>20+: Gult gem
15-19: Rött gem
Andra siffor: Blått gem</td></tr></table>
O<span style="font-variant: small-caps">betydliga motståndare</span>
I den här kategorin räknas in alla underhuggare till de riktiga skurkarna.. Här är det fortfarande samma regler som gäller.. Är <span style="font-variant: small-caps">outcome</span> 5 eller mer så får spelaren beskriva hur motståndaren tas ur spel och ingen bokföring krävs.. Vapentyp spelar alltså ingen roll..

A<span style="font-variant: small-caps">vrundning</span>
Så? Vad tycks? Det är väl egentligen mest skadereglerna som jag vill visa upp.. Attributhanteringen slängde jag mest in som bonus.. Är det något som är vrickat? Jag har nu inte tänkt så mycket på hur Fu-förmågor eller magi påverkar skadereglerna.. Gemen, för de som inte grabbat det, ska fästas på rollformulären.. Magic the Gatherings manastenar skulle också kunna användas eller pokerchips eller whatevah, men de är lite svårare att fästa på rollformulären.. :gremsmirk:

/Han som kan säga att Feng Shuis tärningskombination är 1T6 - 1T6 och att tärningarna är öppna (slås 6:a så slås tärningen om och 6 läggs på summan tills man inte slår en 6:a)

Ulfgeir

Swashbuckler
Utan att kolla allt för noga så känns det som om du har fått ett relativt smidigt system.

Antar att även röda gem skulle kunna funka om du fått rejäla lårkakor etc från obeväpnad kamp.

/Ulfgeir