Nekromanti snabba upp!

Jimmy_SL

Warrior
Hur gör ni när ni ska strida i eon, kan man snabba upp det?
Jag tycker det blir så segt varje gång det blir strid, man tappar kännslan. Måste slå en massa, och fram med böckerna och allt...

Mouja

Hero
I vissa strider brukar jag inte ens använda tärningarna, jag tänker bara logiskt... och det har fungerat hittils.

Mouja

Hero
I M&V finns det ett förenklat skadesystem.. det går att använda för att snabba upp det hela.

Man Mountainman

Storsvagåret
Åh, detsamma här! Som spelledare tycker jag att strid är ungefär det tråkigaste man kan vara med om, och det blir inte bättre i Eon.

Den enklaste varianten är förstås att lägga upp spelet så att man unviker strid helt och hållet. Det brukar vara mitt första steg, men ibland är det inte så enkelt. Om man nu hr spelare som väldigt gärna vill slåss, eller om situationen kräver att man rullar lite tärningar för att avgöra en konflikt, så kan man använda något av följande knep.

1. Om striden är "onödig", det vill säga om den inte för historien framåt överhuvudtaget och om ingen av de inblandade riskerar att dö (barslagsmål är ett ytpiskt bra exempel), så kan du helt enkelt berätta dig igenom striden, varpå du slår ett motståndsslag för Stridsvana för alla inblandade. Stridsvana brukar vara ett ganska bra mått på hur skickliga de inblandade är på att slåss. Vinnaren av slaget kan sägas vara vinnare av striden. inga skador behöver delas ut.

2: I riktig strid: försök att minimera mängden slag. Använd det enkla skadesystemet i Monster och varelser. Om du har flera SLP att hålla reda på, dela ut några av dem till spelarna så blir det mindre jobb för dig. Låt spelarna slå alla slag. Skippa att slå VINIT utan låt rollpersonerna automatiskt få initiativet. Strunta i att slå Chockslag utan säg att när spelledapersonerna fått ett antal Chocktärningar motsvarande sitt Chockvärde/4 (avrundat uppåt) så däckar de automatiskt.

Mercellon

Veteran
Tja, ibland orkar man ju faktiskt inte slå upp boken, jag brukar improvisera lite, slår om nån träffar och låter dom slå skadevärkan och sen kommer på vad det blir för skada. Har väll gått okej. Änn så länge.

Helmgast
Grundläggande - Avancerat

Använd bara grundläggande stridsregler. Eller lär dig de avancerade genom träning. För mig som erfaren spelare så är Eons komplexitet inget problem (dock är Eon I:s skadeuträkningsystem fortfarande alldeles för krångligt för mig). Kör med grundläggande stridsregler och systemet som Krille skrivit om för att räkna ut skada.

DAKRilla

Hero
[*] Den överlägset bästa metoden är att verkligen kunna reglerna, inte bara att man har lärt sig dom (stor skillnad). Detta kräver hårda studier samt erfarenhet och speltester, så det är sannerligen inte en genväg till att skära ner på de tidsdödande reglerna, men det är den effektivaste.

[*] Spelare, som kan slå alla sina slag själva och hålla reda på utmattning, blodförlust, trauma, smärta, dödsslag, chockslag, svårighetsökningar, regler för hur man strider, som att man kan måtta, anfalla kraftfullt, använda stridskonster samt att känna till samtliga innebörder och effekter av allt det nämnda, underlättar enormt för spelledaren. Kort och gott; spelarna ska kunna reglerna. Alla spelare är tyvärr inte villiga att lära sig detta, och dessa kommer att utgöra de svagare länkarna i kedjan som får den att brista. Tråkigt, tråkigt.

[*] Rutin är nog det näst bästa, och det får både spelledare och spelare av erfarenhet med systemet. Rutin kräver också logiskt nog de båda ovanstående punkterna, d.v.s. att man kan reglerna man använder sig av.

[*] Sist men inte minst; att behärskar ObT6-systemet. Denna insikt välsignas man som spelledare av genom mycket regelanvändande. Med den kan man när som helt slänga fram en passande modifikation utan att behöva komma ihåg hur de är i reglerna. Det blir ändå rätt. För att uppnå detta krävs dock att man kan reglerna riktigt bra och har rutin med dem, samt att man har ett sunt förnuft och lite kunskap om den fysiska världen.

Som du ser kan komma långt utan att ens peta på en enda regel. Hai, hai!