Modern asatro/hedendom
Önskar du lite realism i din märkliga asatrosekt i rollspel? Se hit! Jag är aktiv i ett trossamfund för nordisk hedendom, så nu ska det droppas information.
Vadå modern asatro?
Det finns alltså, helt på riktigt, människor (hej!) som blotar till de nordiska gudarna. De flesta av oss är inte uppvuxna med det riktigt, utan snarare börjat utöva det på egen hand, inspirerade av fornnordisk litteratur och folktro. Vanligtvis uppvuxna i kristna eller sekulära/icke-religiösa familjer. Många är inte medlemmar i någon organisation för det, en del medlemmar i ett, andra medlemmar i flera. I Sverige finns bland annat Samfundet Forn Sed och Nordiska Asa-samfundet. I andra länder finns t ex Bifrost, Forn Sidr, Eldarring, The Troth osv. Variationen mellan olika grupper är stor, även mellan lokala grupper inom samma organisation. De flesta grupper fungerar antingen som föreningar (med en vald styrelse) eller som ett lösare nätverk.
Grundläggande information: normalt sett firar man högtider (t ex jul, midsommar, alvablot) genom att blota till gudarna. Moderna blot brukar gå till på följande vis: man är utomhus, står i en cirkel eller halvcirkel runt ett träd och/eller ett altare (stalle) med gudastöttor (avbildningar av gudarna, material kan variera). Med ord eller sång bjuder man in de gudar man blotar till. Musik eller dikter kan förekomma. Man lägger ner sina blotgåvor, oftast t ex mat, dryck eller blommor, och sen skålar man varvet runt med mjöd eller annat gott. Efteråt äter man tillsammans.
Andra aktivitet hedningar kan göra är tex mytberättande, utflykter och bokcirklar.
Det är inte endast asar som dyrkas, för nordisk mytologi innehåller gudar och väsen av flera olika släkten. T ex vaner (Frej och Freja hör till dem), nornor, jättar, alver och dvärgar. Även folktrons väsen, så om tomtar och skogsrån, kan inkluderas.
“Rörelsen” kan spåras till både 1970-talets fascination för alternativ andlighet, så väl som 1800-talets romanticism. Mycket överlapp med annan sk “nyandlighet”, t ex wicca, new age och shamanism. Också överlapp med historienördar och akademiker, hantverksentusiaster och arga män med vikingatatueringar.
Konflikter: Eftersom nordisk hedendom enas inte genom gemensam trosbekännelse eller teologi, utan snarare genom mytologisk stoff och vad man gör (blot, gille och ting), så ligger konfliktlinjerna mellan grupper snarare inom värderingar och politik. Ungefär i linje med GAL-TAN-skalan. Vissa grupper går med i Prideparaden, samarbetar med andra religioner, och pratar mycket om naturens helighet. Vissa grupper värderar “svenska traditioner”, krigarideal och tycker att den första gruppen är alldeles för “pk”. Det finns också extremen med nynazister som tillber Oden. Andra saker folk har åsikter om är huruvida man ska synas och vara “mainstream”, eller hålla sig för sig själva, och… vad själva religionen ens kallas! Eftersom det inte finns en grundare som bestämde det, kan folk säga olika saker och tjafsa om huruvida det ska heta asatro, forn sed, nordisk hedendom, norrön sed, mm. Och är det en religion, eller snarare en filosofi eller livsstil?
Lite termer som används: stalle (altare), edsring (en järnring man uttalar eder på), utesitta (meditiation/tyst tänkande utomhus, helst en hel natt), blot (offerfest), gille (festmåltid), ting (möte med omröstning), gode/gydja (präst/prästinna), animism, mjuk och hård polyteism. Överlag gillar hedningar lite föråldrade uttryck såsom håg, grunna och örlog.
Obskyra saker att namedroppa för cred: myter/dikter som är mindre kända hos allmänheten (t ex Skirnirsmál och Völsetåteln), olika versmått så som fornyrdislag och drottkvätt, mindre kända gudar så som Eir, Beyla och Hermod, den där gången då Siewert Öholm skrev att “asatro på radio är barbari”, boken “Seed of Yggdrasil”, kvaddans och bindrunor.