Någon mer som är bekant med Eclipse Phase? Kanske rentav spelat det?
Jag har börjat fundera på att försöka dra ihop en grupp i höst, och spela med ett annat regelsystem som jag snickrar ihop (troligen baserat på samma grund som Rotsystem).
Det jag funderar över är det här med världskännedom. Fördelen med att nästan uteslutande spela rollspel som utspelar sig i nutid (kanske ner till 1970-tal, upp till 2020 kanske) är att spelarna redan vet vad som gäller. De vet hur tåg funkar, de vet vilka företag som är störst, vilka filmer som gått på bio, vilken butik och vilket mode som gäller. De vet hur världen funkar och de har verktygen som krävs för att lösa problem kreativt.
Samma fördel finns ju i generiska fantasyrollspel där alla vet att det är låtsas-medeltid plus alver och dvärgar och orcer och man vet ungefär vad man har att förvänta sig. En kamrat brukade spelleda Star Wars, där fanns samma fördel: Även om ens enda erfarenhet är originaltrilogin finns ändå en grundläggande känsla för ungefär vad som finns och vad man kan förvänta sig.
Eclipse Phase... not so much. Ganska olikt nutid, och inte en välspridd spelvärld.
Så jag tänkte kolla med er hur ni pitchat och förberett era spelare (eller förberett er som spelare).
Vissa saker tänkte jag försöka hålla hemliga från dag 1, till exempel
Men det är ju ändå en helt sjukt rik och detaljerad spelvärld och jag vet inte hur realistiskt det är att tvinga spelare att läsa flera tjocka böcker för att ha koll inför ett kort testäventyr. Och de behöver ju ändå viss förkunskap för att ens kunna lösa äventyret. Och för den delen behöver ju jag som SL välja vad jag ska fokusera på att plugga in... Jag minns inte allt jag läst liksom.
Jag har börjat fundera på att försöka dra ihop en grupp i höst, och spela med ett annat regelsystem som jag snickrar ihop (troligen baserat på samma grund som Rotsystem).
Det jag funderar över är det här med världskännedom. Fördelen med att nästan uteslutande spela rollspel som utspelar sig i nutid (kanske ner till 1970-tal, upp till 2020 kanske) är att spelarna redan vet vad som gäller. De vet hur tåg funkar, de vet vilka företag som är störst, vilka filmer som gått på bio, vilken butik och vilket mode som gäller. De vet hur världen funkar och de har verktygen som krävs för att lösa problem kreativt.
Samma fördel finns ju i generiska fantasyrollspel där alla vet att det är låtsas-medeltid plus alver och dvärgar och orcer och man vet ungefär vad man har att förvänta sig. En kamrat brukade spelleda Star Wars, där fanns samma fördel: Även om ens enda erfarenhet är originaltrilogin finns ändå en grundläggande känsla för ungefär vad som finns och vad man kan förvänta sig.
Eclipse Phase... not so much. Ganska olikt nutid, och inte en välspridd spelvärld.
Så jag tänkte kolla med er hur ni pitchat och förberett era spelare (eller förberett er som spelare).
Vissa saker tänkte jag försöka hålla hemliga från dag 1, till exempel
Firewall (de rekryteras i typ första eller andra äventyret), Exsurgentviruset, psikrafter, ev. Factors, antagligen det mesta kring Pandoraportarna...
Men det är ju ändå en helt sjukt rik och detaljerad spelvärld och jag vet inte hur realistiskt det är att tvinga spelare att läsa flera tjocka böcker för att ha koll inför ett kort testäventyr. Och de behöver ju ändå viss förkunskap för att ens kunna lösa äventyret. Och för den delen behöver ju jag som SL välja vad jag ska fokusera på att plugga in... Jag minns inte allt jag läst liksom.