Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,166
Jag gjorde ett snabbt utlåtande om MC3 på G+, så att den som funderar på att köpa kan ha något att gå på. Även om det står recension i rubriken är det knappast sant. Regelboken är 500 sidor och det finns inte en chans i helvete att jag kommer läsa igenom den som pdf. Så det är mycket möjligt att tilläggsreglerna för nedhållande eld och flankerade anfall är jättebra eller superkeff - jag har ingen aning. Däremot har jag gjort rollpersoner och spellett ett äventyr med de nya reglerna, så min kunskap är varken mer eller mindre än så.
Eftersom texten ursprungligen kommer från G+ är den på engelska, så jag bad Google översätta den åt mig. Håll till godo (eller läs på https://plus.google.com/101298116278935521735/posts/a4aKdsxGYTn )
Eftersom texten ursprungligen kommer från G+ är den på engelska, så jag bad Google översätta den åt mig. Håll till godo (eller läs på https://plus.google.com/101298116278935521735/posts/a4aKdsxGYTn )
I går kväll spelade vi Modiphius Mutant Chronicles 3ed. Eftersom spelet bara har funnits under en vecka, jag trodde jag skulle lägga upp några reflektioner för att hjälpa alla att göra ett informerat val om att köpa eller inte.
Orientering
För alla obekanta med begreppet, är Mutant Chronicles enklast beskrivas som en sol-system-centrerad ripoff av Warhammer 40k, med inslag av Kult och Cyberpunk stänkte in så att det ser mindre uppenbart så. I stället för en enda människa imperium som spänner galaxerna och konfronteras av värdar av främmande raser som syftar deras förstörelse, får du ett antal stridande mänskliga megacorporations som också attackeras av necromutants från rymden. De megacorporations är i grunden nationella stereotyper parat med krass materialism, vilket gör den till en utmärkt blandning av smarta och verkligen, verkligen dum.
Jag har alltid velat det.
Omdöme
Till skillnad från många andra licensspel, den 3: e upplagan av Mutant Chronicles verkar göras av personer som gillade originalet. Även efter ett komplett system översyn (av människor som var inblandade i den fullkomliga slakt av WFRPG), är de flesta av de saker som du förknippar med MC kvar: de klumpiga-men-kul livsvägar för teckengenerering, överdimensionerade axelvaddar, den "Fuck yeah västerländsk världen!" attityd, utbyggnaden enligt stat systemet och så vidare. Det finns också ett nytt lager av "story-poäng" (som finns i MARVEL eller Star Wars) som du kan använda om du är i det där, men också ignorera utan konsekvenser om du inte se deras fördelar.
Min enda gräl med reglerna är oerhört un-intuitiva skadesystem. Skador tärningarna räknas endast på en rulle 1 eller 2. Om således ett vapen skulle hantera 1D6 du kan handla 0, 1 eller 2 poäng för skador med noll är den långt vanligaste resultatet. För att motverka detta, tecken har ofta skador kombinationer som 3 + 3D6, vilket innebär att du alltid hantera 3 men kunde - en gång i en blå måne - deal 9. Vad i hela friden hade designers att välja denna lösning under de vanliga sorter kommer vi aldrig veta.
Kärn fraktioner är intakta, medan Jeltsin från Mutant Rymd (0E Mutant Chronicles) är skyltas om till White och Ubuntu (Afrika) senare hittade i Doomtrooper brädspel får ingenting.
Inställningen är indelad i tre epoker, tillmötesgående att det ursprungliga spelet kändes vilt otidsenliga ibland med sin blandning av cybernetik, häst-back krigare, WW1-diken och utforskning av rymden. Detta innebär att varje grupp kan ställa in nivån av teknik, necrodemons och gudomlig trolldom för att passa deras estetik.
På tal om estetik, är regelboken någonstans mellan tråkig och ful. Det mesta av tekniken är antingen utan kärlek återvinns eller uppdrag utan ränta. För en kicken som samlat nästan 14 gånger mer pengar än bad om, är detta helt oacceptabelt. Enligt min mening hade det enda ärliga sak att göra varit att kontakta + Peter Bergting och Paul Bonner och säga "titta, den inställning du väcks till liv fortfarande genljuder med en shitton människor. Vi ska göra dig ett erbjudande du inte kan vägra att återkomma denna plats och expandera på den ". Det, eller att ta in någon riktigt bra att göra om alltihop. Nu verkar allt på sin plats på ett billigt sätt.
Boken är också ganska klumpigt organiserade, som speciellt lägger förvirring under karaktärsskapande. Dessa är små saker, men ändå saker som du kan förvänta dig ett stort förlag att hitta och korrekt.
Också billigt är det faktum att kärn boken (pdf) fartyg utan ett äventyr. Om en regel bok är fem hundra sidor (!), Skulle du tror att det innehåller ett äventyr så att du kan komma igång direkt. Bristen på äventyr är särskilt dåligt eftersom gratis förhandsvisning av spelet som innehöll ett äventyr är inte längre tillgänglig.
Sammanfattning
Allt som allt, jag är nöjd med den nya upplagan av Mutant Chronicles. Reglerna är i huvudsak bra, de flesta quirks är intakta och inställningen är som väntat, vilket innebär att framtida kosttillskott och äventyr kommer att ha en solid bas för att vila på. Men tills det finns ett äventyr jag inte skulle rekommendera någon att betala 19,99 USD för pdf. Läsa en femhundra sidor långt dokument - det är fult / tråkigt att titta på - på skärmen och sedan förväntas göra dina egna äventyr, bläddra oändligt uppåt och nedåt genom nämnda pdf till referens statistik och äventyr krokar, är uppriktigt sagt skitsnack.