Måste helt enkelt utveckla det här med snabb strid. Mitt system är stabilt och realistiskt men kräver tabell kollar. Jag märker ju hur det drar fokus från spelet även om det vinns de som uppskattar den här typen av spelande.
Som en del av er kanske lagt märke till gillar jag detaljism. Eller trodde mig kanske göra det mer än jag egentligen gör nu då jag spelar mina egna system. Men! Det finns ögonblick då detaljism är av vikt som sagt och det är i avgörande situationer då något ska göras som är av vikt oavsett om det är ett Hoppa kast eller en strid. Däremot så är ju många strider av typen hack and slash. ;Man får lite skada, ger skada, dödar etc. Man behöver ju inte slå chockslag etc i dessa moment. Tycker jag.
Så vad tror ni om ett enkelt system av typen:
Slå 1T100 under FV.
Fiende och RP slår T100. Lägst vinner initativ (ev kan man ha en initativbonus om man är rysligt snabb).
Låt entalstärningen avgöra kroppsdel (1:vänster ben etc) men kör totala KP på fiender där ett perfekt kast dödar omedelbart.
Låt båda tärningarna avgöra skada; ju lägre du slår detso mer skada ger du. Tex FV 40. 01-02 perfekt, motståndare död. 02-15 Lätt skada, 15-30 Medel skada, 30-40 Full skada.
Skadeberäkning: Ett vapen kan tex ge 10 i SKP. Lätt skada ger 3 SKP, Medel 6 SKP och full 10 SKP.
Mitt system fungerar liknande gällande skada och hur mycket skda man ger men med betydligt bättre precission. Men nu är det snabbhet jag vill åt. Här är allt löst i ett enda kast. Styrkor? Svagheter? Är det roligt? Kan man bygga in något taktiskt val som går snabbt och enkelt?
- Niklas funderar på ett snabbt alternativt stridsystem till SC och andra spel.
Som en del av er kanske lagt märke till gillar jag detaljism. Eller trodde mig kanske göra det mer än jag egentligen gör nu då jag spelar mina egna system. Men! Det finns ögonblick då detaljism är av vikt som sagt och det är i avgörande situationer då något ska göras som är av vikt oavsett om det är ett Hoppa kast eller en strid. Däremot så är ju många strider av typen hack and slash. ;Man får lite skada, ger skada, dödar etc. Man behöver ju inte slå chockslag etc i dessa moment. Tycker jag.
Så vad tror ni om ett enkelt system av typen:
Slå 1T100 under FV.
Fiende och RP slår T100. Lägst vinner initativ (ev kan man ha en initativbonus om man är rysligt snabb).
Låt entalstärningen avgöra kroppsdel (1:vänster ben etc) men kör totala KP på fiender där ett perfekt kast dödar omedelbart.
Låt båda tärningarna avgöra skada; ju lägre du slår detso mer skada ger du. Tex FV 40. 01-02 perfekt, motståndare död. 02-15 Lätt skada, 15-30 Medel skada, 30-40 Full skada.
Skadeberäkning: Ett vapen kan tex ge 10 i SKP. Lätt skada ger 3 SKP, Medel 6 SKP och full 10 SKP.
Mitt system fungerar liknande gällande skada och hur mycket skda man ger men med betydligt bättre precission. Men nu är det snabbhet jag vill åt. Här är allt löst i ett enda kast. Styrkor? Svagheter? Är det roligt? Kan man bygga in något taktiskt val som går snabbt och enkelt?
- Niklas funderar på ett snabbt alternativt stridsystem till SC och andra spel.