Nekromanti Snabbt eller detaljerat karaktärsskapande?

Mundo

Myrmidon
Vilket system för karaktärsskapande föredrar ni och varför?

Tungt: Föredrar du system där karaktärsgenererandet kan ta över en timme per karaktär men förhoppningsvis ger dig som spelare mer kött på benen om spelvärlden, din bakgrund, personlighet etc.? (Exempel Eon, Western, Mutant Chronicles etc.)

Lätt: Eller föredrar du system där karaktärsgenerandet kan gå ganska så fort (iallafall om man kan reglerna och vet vad man vill göra)?
(Exempel Svavelvinter, Evolutionens barn, Null state etc)

Mittimellan: Är mellanvägen den bästa att gå, den där det tar lite tid men inte överväldigande så?
(Exempel Noir, Vampire, Leviathan etc.)

OBS
Jag är helt ointresserad av att veta vilka ni INTE tycker om. Jag vill veta vilka ni tycker om och gärna med någon form av motivation! Vad är det som är coolt med det systemet du gillar? Vilka, om några, nackdelar ser du med det?

Mundo

Myrmidon
Själv är jag en allätare men om jag var tvungen att välja ett system som jag föredrog över de andra så är det nog det tunga systemet.
Ända sen jag var en liten fjant och lyfte upp Neotech grundboken med tabeller för ögonfärg och personlighet, om jag blev retad i skolan eller uppvuxen på månen, så har jag alltid gillat det tunga karaktärsgenererandet. Inte bara för att jag gillar att bläddra i tabeller utan för att det hjälper mig att skapa min karaktär medan jag ser hens liv komma förbi mig.

Mutant Chroniclers, Western och Neotech 2 hade alla sin egen verision av "arbets-rundor" där man spenderade en viss del av sitt liv med att göra något särskilt och när du var färdig fick du en släng poäng i fickan att spendera på din karaktär, ofta kombinerat med särskilda händelser.
Plötsligt vet du att din snut jobbade på en korrupt station och tog mutor, att din guldgrävare hit it big men din morbror slösade bort alla stålarna på spriten innan han gick vilse i en snöstorm och aldrig hittades igen.
Sånt kan jag själv, såklart, sitta och hitta på men det kommer mer naturlig information om spelvärlden och människorna i den än om jag bara skulle läsa en vägg av text om guldgrävar-livet eller polisstationer i Neotech.

Mutant Chronicles Imperial-bok är nog det enda rollspel där skapandet av din karaktär innehåller vad fanken du höll på med när du var sex år gammal... Och ger dig poäng för det!

Det finns såklart några nackdelar med dessa system. Ibland kan det kännas som om man spenderar tid "bara för att" och inte faktiskt får någon information om världen, utan snarare sitter och maler ned sin nionde runda som medlem av red berets för man vill ha lite mer i pistol innan äventyret börjar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag är mer för det tunga karaktärsskapandet men jag är inte så förtjust i femtioelva tabeller som ska bestämma bakgrunden. Jag vill ha mer fritt skapande. För ska jag engagera mig i en rollperson, vilken förhoppningsvis skall spelas i en kampanj, då vill jag kunna skapa mig något kul och spelbart utan en massa vidhängt onödigt bakgrundsbyk. Oftast har vi skapat grunden för rollpersonen på ett par timmar och därefter bygger man själv gärna på med extra som kan passa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag föredrar egentligen en blandning. Det var så jag tänkte när jag skapade Rotsystem: Mekaniskt kan man skapa en rollperson på fem minuter, bara att plutta ut poäng. Men sedan finns också möjligheten att välja bakgrundshändelser i olika vändor och för olika steg i livet, och varje val innebär att man tvingas besvara frågor om rollpersonen, som blir alltmer tredimensionell.

Jag avskyr rollspel med slump i rollpersonsskapandet, åtminstone obligatorisk slump. M:UA visade vägen där; man fick välja mellan att använda poäng och att rulla. Jag har sett ganska få bakgrundsgenererande system som tillåter att man väljer istället för att slumpa...

Min erfarenhet av slumpen i såna sammanhang är nämligen att jag i princip aldrig får något jag faktiskt vill spela.

Det går att slumpa bakgrundshändelser i Rotsystem. Om man vill. Men man kan också välja att välja. och valen har ingen regelmekanisk/balansmässig påverkan, utan ger bara ren story.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kan hålla med om att tabeller som exempelvis MC, Eon och Neotech kan vara bra som inspiration men jag vägrar följa dem slaviskt.

Jag är rollspelare och jag kan fabulera...

Krille

Super Moderator
Jag sällar mig helt klart till Lätt-fåran. Jag vill ha friheten att göra en rollperson jag trivs med och enkelheten att göra den utan att behöva bråka med systemet eller tappa bort mig i poängbyråkrati, och jag vill definitivt göra min rollperson, inte systemets eller tabellernas rollperson.

Mitt föredöme är fortfarande Star Wars d6: välj en mall och tweaka bakgrunden och sätt ett namn, eller gör en egen mall genom att fördela 18D på attribut (minst 2D, max 4D, 1D kan delas upp i tre stycken +1) och 7D på färdigheter (max 2D på en och samma färdighet).

Landrim

Warrior
Jag lutar åt något mellanting mellan tungt och lätt. Jag älskar långa tabeller med bakgrundsfluff och dylikt, men samtidigt tycker jag att det ska gå snabbt och smidigt att svepa ihop en rollperson. Gärna så att det går att skapa en rollperson under pågående spel om det skulle behövas

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vill ha mitt karaktärsskapande lätt, fritt OCH detaljerat.

Jag gillar att sitta och pilla med rollpersonen, pröva lite olika kombinationer, ändra lite här, justera lite där, gärna parallelt med att jag skriver bakgrunden till rollpersonen så att jag väver ihop de två; mina värden på pappret motsvarar vad bakgrunden säger att jag kan, sammtidigt som bakgrunden är skriven uteifrån de förutsättningar spelet ger.

Och det får jättegärna finnas en massa bakgrundsskapande inbakt i systemet, jag äslkar sånt! Så länge det inte låser mig till att bara spela stereotyper för settingen eller i största allmänhet.

Jag är okej med om det tar ett par timmar att göra min rollperson, men jag vill att det ska ta tid för att jag sitter och klurar på valen jag har, inte för att jag måste slå på en himmla massa tabeller för att få fram min rollperson, eller för att jag måste sitta med miniräknare och härleda en jäkla massa värden.

Men det absolut viktigaste är att jag är fri och har möjlighet att skapa den rollperson jag kommer på utan att reglerna sen kommer och säger att "app, app, app, det finns ingen klass som låter dig ha båda de där färdigheterna samtidigt, så nu får du tänka om".

Så länge jag har den friheten är jag egentligen beredd att skapa en rollperson i precis vilket system som helst.

Om jag sen är beredd att spela den rollpersonen med det systemet är en fråga som kräver en massa andra parametrar, och en egen tråd ;)

Lupus Maximus

Tekniker
Jag vill ha en detaljerad rollperson som är förankrad i settingen, som jag har skapat utifrån de ramar spelledaren har givit, och som passar ihop med de andra rollpersonerna. Att jag har skapat den betyder att jag valt vad rollpersonen skall ha och inte ha, och inte utifrån en massa tabeller man har rullat på. Det får gärna finnas arketyper och färdiga paket som inspiration och referens, men inte att man är låst till dem.

Sedan om regelmekaniken är Star Wars D6, StoryTeller, BRP Noir, Gurps, eller något annat, spelar inte någon större roll för mig. Jag kommer säkert ändå att spendera minst ett par timmar bara på att komma på ett namn jag är nöjd med, och minst en hel dag på att komma på saker runt om min rollperson.

Jag kör gärna life-path, om det är i samarbete med spelledaren, så det är mitt val vad nästa steg är istället för via slumptabeller.

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n158438 said:
Jag vill ha mitt karaktärsskapande lätt, fritt OCH detaljerat.
Kan du ge något exempel på ett så fantastiskt system? :3

Paal

Imaginär fantast
Mundo;n158468 said:
Symbaroum skulle kunna platsa för detta.
Nästan helt fritt, väldigt enkla byggstenar, men man kan kombinera och hitta synergier mellan förmågor och Karaktärsdrag vilket är lagom crunchigt.

Dealjrikedomen ligger isåfall i mängden av förmågor och inte i färdighetsval och dylikt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n158468 said:
Det bästa som jag kommer på så här på rak arm är Star Wars D6. Det tycker jag är starkt på "Lätt" och på "Fritt", och ändå rätt okej på "detaljerat".

Mogger

Hipsteranka
Jag väljer nog typ Mouse Guard. Lätt men med djup*. Men, om det är en kampanj där jag kan sitta hemma och knepa med en RP i dagar så är det skitbra om jag kan tweaka och ha mig tills dess att vi ska spela. Typ Western, med tabeller och allt sånt. Och Burning Wheel. Där kan man bygga RP i veckor! Men överlag, lätt med djup.

Jag har ju en idé om att ju mer tid (inom rimliga gränser) du spenderar med din karaktär före spel, desto roligare blir det. Om du vill bry dig om din karaktär vill säga. Jag är helt med på att man kan vilja utveckla sånt i spel.

*Med djup menar jag en karaktär som inte bara är siffror utan även en orsak till varför vi som spelar ska bry sig.

Cybot

Mest spelbar
Jag håller mig stenhårt i Lätt fåran. Helst ska det vara Lätt och Inspirerande, dvs frågorna man besvarar när man skapar en spelarkaraktär säger något om karaktären!

Spel som tar 1+ timme på sig att skapa en rollspelsperson brukar inte ge kött på benen utan snarare bly i skorna, och sådant klarar man sig utan.

Mogger

Hipsteranka
Eller googla på "star wars d6 reup" för en jäkligt schysst pdf med allt man behöver för att spela.

Arazand

Veteran
Jag är nog mest för tunga karaktärsskapande. Vill både bli investerad och investera mina spelare i spelvärlden, deras karaktärer osv. Hela första sessionen får gärna bli dedikerad till att skapa och spela ut de saker som hänt i karaktärernas bakgrund historia. Vill sitta med de andra och lyssna till deras idéer och kunna inflika med egna idéer, osv.

Som spelledare är detta särskilt nyttigt. För i ärlighetens namn, det är sällan som spelledare och spelare faktiskt sätter sig ner och pratar om vad de vill ha ut av ett spel, det är ett utmärkt tillfälle att se till att alla får ha roligt när spelet väl börjar. Även om de kan motiveras helt och hållet av att inte veta något så kan det vara nyttigt att få reda på den informationen. Plus man får ändå massa info om spelarförväntningarna av deras karaktärer ändå.

Men! Det passar sig bäst för spel man vet kommer spelas en längre tid. Jag vill inte sitta och göra samma sak för ett spel som vi vet kommer spelas 1 eller 2 kvällar sen är det slut, då vill jag helst ha något snabbt eller ännu bättre ge mig något som redan är färdigt. Sådana spel spelar vi i vår grupp oftast för att testa om spelet passar oss överhuvudtaget och sen när man spelat klart, så kan man se på de tunga karaktärsskapandet igen.

Arfert

Facit
Beror lite på vad det är för spel. Men lätt eller medium är mina favoriter. Har aldrig sett något detaljerat jag har gillat, mer ett nödvändigt ont.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag är helt klart mer "lätt" idag och gillar att fabulera fritt när jag gör karaktärer, men det är inget som ett spel står och faller med. En sak som jag däremot tycker är viktigt är att tiden det tar står i omvänd proportion till dödligheten i kampanjen. Dödligt spel och lång tid att göra karaktär (som Western eller till viss del Pendragon) är lite avtändande; det är tråkigt som spelare och som spelledare skapar de en massa logistiska problem. Ett spel med låg dödlighet och där karaktärerna och deras bakgrund och relationer till stor del är kampanjen (som säg Vampire eller Ars Magica), där gör det inget om det tar ett tag att göra en gubbe.