"Jag kan få vänta 3-5 minuter på att ladda huvudsidan - vilket leder till att det är väldigt tråkigt att titta runt här. Detta problemet upplevde jag dock inte med med 56K modem, då tog det några sekunder att ladda sidorna. Varför är forumet missanpassat för bredband? (hört många som klagat på detta nämnligen)."
Jag tror inte att det är ditt bredband som strular, utan en kombination av faktorer i andra ändan.
Om jag får lista misstankar i oordning:
1) slö anslutning för servern. Den var inte världens snabbaste, om jag minns rätt, och delades med andra.
2) för lite minne = mycket swapp = slö burk. Fast det ska vara åtgärdat nu, men å andra sidan, databasen kräver alltid mer minne.
3) tung databas. Tja, så mycket korskopplingar som det finns i den så är jag inte förvånad om det går slött. Jag hoppas att SQL-frågorna inte innehåller en massa "group by", för i så fall kan även den snabbaste databasserver gå slött.
4) tung trafik. Vi är 2600 pers som använder den här servern just nu. Plus de som använder de andra burkarna på linan. Båda siffrorna ökar konstant.
Jag skulle personligen tippa på alternativ 3 eller 4 och förmodligen 3.
http://www.foxtail.nu tuggar ju på i fin fart även när man gör något på forumen - och de ligger ju på samma server. Dessutom fryser faktiskt kommunikationen en bit in i sidan. Så det verkar vara en dum databas som är problemet.
Så, vilka har lust att sponsra en schysst lina och lite jox för en snabb databas? Jag kan nog ställa upp med en engigahertzprofessor med fläns och fläkt (AMD) och en halv gig minne. Nån som kan ställa upp med resten?