Jag har funderingar på att konstruera ett snabbt och humoristiskt spel där man spelar Orcher. Snabbt i den bemärkelsen att det ska vara snabbt att lära, snabbt att skapa karaktärer och snabba regler. Min målsättning är även att SL-rollen ska växla mellan olika personer, då är det en extra stor fördel med ett snabblärt system och värld (spelet max 30 sidor) som alla har lätt att lära. Det humoristiska i spelet ska inte vara saker i stil med tecknade filmer (Toons, mm) eller att man spelar totalt bisarra saker (som att man spelar en läskburk). Det roliga ska i stället vara att man spelar riktigt elaka, fega och usla varelser, som kan tänka sig att slå ihjäl de andra karaktärerna när skatten väl är funnen. Detta kommer medföra ganska hög omsättning på spelarkaraktärer, då är det bra med snabbskapade karaktärer.
För att ändå möjliggöra att spelarnas orcher blir mäktiga, hade jag tänkt mig ett ranksystem, där nyskapade karaktärer startar på rank 10 (springpojke) och orchhövdingen har rank 1 (hövding). Man stiger i rank genom spelande (t ex slå ihjäl sin befälhavare), och inte genom poängsamlande. Ju högre rank man har när man dör, desto mer poäng får man när man skapar sin nästa karaktär för.
För att göra spelet lite mer varierat, hade jag tänkt mig att rucka på den gängse (min) bilden av hur orcher är. T ex ska de även kunna bli utmärkta på att spela flöjt, eller en kunnig historiker.
Jag hade inte tänkt mig någon utförligare beskrivning av världen, därför är det utmärkt med en fantasyvärld som de flesta förhoppningsvis har erfarenhet ifrån. Det gör att de olika SLarna får använda sin fantasi och skapa världen efterhand. Olika tips och idéer ska jag dock presentera. Och förstås beskrivningar av en del varelser, orcher av olika rank, osv. Detta gör även att sidantalet går att hålla ner betydligt, vilket medför att det går snabbare att lära.
Exakt när SL-växlande skall ske har jag inte bestämt än. Kanske när en karaktär dör, tar dess spelare över som SL. Eller när ett äventyr/uppdrag är över, tar en ny SL vid. Att byta SL regelbundet kan ha flera fördelar:
1. Den som brukar vara SL (jag) får möjlighet att spela
2. Det blir betydligt större variation på äventyr, beskrivningar, mm.
3. Det blir större gemenskap, en känsla av att vi har skapat världen tillsammans.
Det kommer givetvis att medföra vissa nackdelar också, t ex att ovana SL kan ha svårt att hitta på äventyr. Jag ska därför erbjuda extra många tips för äventyrskapande, dessa tips ska vara koncisa och lätt att används.
Alla utvecklingspoäng (t ex erfarenhetspoäng) fås genom att göra fula saker, sist följer en exempel-lista.
Om det redan finns något liknande spel så varna mig, jag har ingen lust att utveckla något som redan finns! Vad tror ni annars?
Poängen nedan bör ses som rekommendationer till SL, poängen kan alltså variera efter omständigheter. För att döda en medspelare eller annan person som karaktären känner bör det finnas motiv. De kan vara enkla som att komma ett visst föremål eller hämnas en förolämpning.
Poäng
_ Övrigt
_ _ Lyckas med uppdrag _ 250
_ _ Slippa uppdrag _ 150
_ _ Uppnå mål...
_ _ _ Finns i denna tabell _ x2 +100
_ _ _ Finns ej i tabellen _ 250
_ _ Gå upp i rank _ 100x(11-[RANK])
_ _ Gå ner i rank (händer sällan) _ -150x(11-[RANK])
_ Våld
_ _ Fånga/Döda...
_ _ _ Medspelare _ 500 + 100 x [OFFERS RANK - MÖRDARES RANK]
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 350
_ _ _ _ Samma rank _ 175
_ _ _ _ Lägre rank _ 35
_ _ _ Människa, Alv, Dvärg (och andra "Goda") _ 200
_ _ _ Annan varelse _ 100
_ _ _ Djur (fånga gäller ej) _ 25
_ _ _ Fånga, sen tortera _ x1,25
_ _ _ Fånga, sen döda _ x1,25
_ _ _ Fånga, sen tortera, sen döda _ x1,5
_ _ _ Utan att bli skadad _ x1.5
_ _ _ Ensam _ x2
_ _ Pryla...
_ _ _ Medspelare _ 200
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 150
_ _ _ _ Samma rank _ 75
_ _ _ _ Lägre rank _ 15
_ _ _ Utan att bli skadad _ x1.5
_ _ _ Ensam _ x2
_ Föremål...
_ _ Värde _ [VÄRDE]
_ _ Skaffa...
_ _ _ Magiskt vapen _ 250
_ _ _ Annat magiskt föremål _ 100
_ _ _ Bra bostad _ 100
_ _ _ Annat statushöjande _ 1-200
_ _ Förstöra / kasta för...
_ _ _ Medspelare _ x5
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x3
_ _ _ _ Samma rank _ x2
_ _ _ _ Lägre rank _ x1
_ _ Skövla (förstöra för ickeorch) _ 1-500
_ _ Stjäla ifrån...
_ _ _ Medspelare _ x10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x6
_ _ _ _ Samma rank _ x4
_ _ _ _ Lägre rank _ x2
_ _ Hitta (stjäla av ickeorch) _ x1
_ Ljuga / bedra...
_ _ Skryta _ 5
_ _ Snacka skit om...
_ _ _ Medspelare _ 10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 10
_ _ _ _ Samma rank _ 5
_ _ _ _ Lägre rank _ 1
_ _ _ Grov förolämpning (med iaf viss sanning) _ x3
_ _ _ I personens närvaro _ x5
_ _ _ Lura någon att göra något dumt...
_ _ _ Medspelare _ 50
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 30
_ _ _ _ Samma rank _ 15
_ _ _ _ Lägre rank _ 3
_ _ Bryta löfte, bedra medspelare på andel, etc _ 50
_ Sex...
_ _ Med ovillig...
_ _ _ Första gången _ 30
_ _ _ Därefter _ 15
_ _ Med villig...
_ _ _ Första gången _ 15
_ _ _ Därefter _ 5
_ _ Med flickvän, etc _ x0,5
_ _ Otrogen _ x2
_ _ Bedrar...
_ _ _ Medspelare _ x10
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ x5
_ _ _ _ Samma rank _ x2
_ _ _ _ Lägre rank _ x1 (ingen mod)
_ _ Skaffar flickvän _ 50 x [ANTALET FLICKVÄNNER]
_ Njutning
_ _ Lata sig _ 10
_ _ Gott käk, god röka _ 20
_ _ Berusning...
_ _ _ Salongsberusad _ 10
_ _ _ Aspackad _ 25
För att ändå möjliggöra att spelarnas orcher blir mäktiga, hade jag tänkt mig ett ranksystem, där nyskapade karaktärer startar på rank 10 (springpojke) och orchhövdingen har rank 1 (hövding). Man stiger i rank genom spelande (t ex slå ihjäl sin befälhavare), och inte genom poängsamlande. Ju högre rank man har när man dör, desto mer poäng får man när man skapar sin nästa karaktär för.
För att göra spelet lite mer varierat, hade jag tänkt mig att rucka på den gängse (min) bilden av hur orcher är. T ex ska de även kunna bli utmärkta på att spela flöjt, eller en kunnig historiker.
Jag hade inte tänkt mig någon utförligare beskrivning av världen, därför är det utmärkt med en fantasyvärld som de flesta förhoppningsvis har erfarenhet ifrån. Det gör att de olika SLarna får använda sin fantasi och skapa världen efterhand. Olika tips och idéer ska jag dock presentera. Och förstås beskrivningar av en del varelser, orcher av olika rank, osv. Detta gör även att sidantalet går att hålla ner betydligt, vilket medför att det går snabbare att lära.
Exakt när SL-växlande skall ske har jag inte bestämt än. Kanske när en karaktär dör, tar dess spelare över som SL. Eller när ett äventyr/uppdrag är över, tar en ny SL vid. Att byta SL regelbundet kan ha flera fördelar:
1. Den som brukar vara SL (jag) får möjlighet att spela
2. Det blir betydligt större variation på äventyr, beskrivningar, mm.
3. Det blir större gemenskap, en känsla av att vi har skapat världen tillsammans.
Det kommer givetvis att medföra vissa nackdelar också, t ex att ovana SL kan ha svårt att hitta på äventyr. Jag ska därför erbjuda extra många tips för äventyrskapande, dessa tips ska vara koncisa och lätt att används.
Alla utvecklingspoäng (t ex erfarenhetspoäng) fås genom att göra fula saker, sist följer en exempel-lista.
Om det redan finns något liknande spel så varna mig, jag har ingen lust att utveckla något som redan finns! Vad tror ni annars?
Poängen nedan bör ses som rekommendationer till SL, poängen kan alltså variera efter omständigheter. För att döda en medspelare eller annan person som karaktären känner bör det finnas motiv. De kan vara enkla som att komma ett visst föremål eller hämnas en förolämpning.
Poäng
_ Övrigt
_ _ Lyckas med uppdrag _ 250
_ _ Slippa uppdrag _ 150
_ _ Uppnå mål...
_ _ _ Finns i denna tabell _ x2 +100
_ _ _ Finns ej i tabellen _ 250
_ _ Gå upp i rank _ 100x(11-[RANK])
_ _ Gå ner i rank (händer sällan) _ -150x(11-[RANK])
_ Våld
_ _ Fånga/Döda...
_ _ _ Medspelare _ 500 + 100 x [OFFERS RANK - MÖRDARES RANK]
_ _ _ Orch...
_ _ _ _ Högre rank _ 350
_ _ _ _ Samma rank _ 175
_ _ _ _ Lägre rank _ 35
_ _ _ Människa, Alv, Dvärg (och andra "Goda") _ 200
_ _ _ Annan varelse _ 100
_ _ _ Djur (fånga gäller ej) _ 25
_ _ _ Fånga, sen tortera _ x1,25
_ _ _ Fånga, sen döda _ x1,25