Rising
Vila i frid
Re: för/mot detaljer [inlägg 2222]
"Vill du försöka pricka någon i huvudet så säger man helt enkelt "jag försöker pricka honom i huvudet". [...] Sedan utvärderar man anfallet. Om skadan blir låg kan spelledaren meddela resultatet: "Nej, du fick in en snuddträff på axeln, för den jäveln vägrar att stå still!". Eller om anfallet blir perfekt så kan spelledaren meddela ett annat resultat: "Tjong! Mitt i plytet! Du krossar skallbenet och han tvärdör!""
Så det spelar ingen roll om man har hjälm på sig? En naken kille med enbart hjälm på huvudet klarar sig alltså sämre mot projektiler mot skallen än en snubbe med helrustning utan hjälm? Synnerligen orealistiskt. Med träffområden kan du rikta in många attacker mot ett och samma område (vilket boxare gör mot motståndarens huvud eller mellangärde, till exempel) vilket är ett snabbare sätt att besegra denne än om man fördelar attackerna över motståndarens hela kropp. Utan träffområden gör man bara olika mer eller mindre kritiska skador. Spelledaren kan försöka lura spelarna genom att säga att träffarna hamnar på olika delar av kroppen, men det är en fiktion utan värde, för de taktiska och realistiska effekterna av träfftabellerna uteblir.
"Jag ser inte att avsaknad av träffområden utesluter möjligheten till taktiskt kämpande. Som Herr Nils brukar påpeka, man siktar inte mot det ställe där fienden är bar."
Jo, med projektilvapen skjuter man till exempel inte bara från höften och fördelar skadorna jämt över fiendens kroppsmassa, det vet till och med jag. I slagsmål har man också ganska goda möjligheter att gardera vissa delar av den egna kroppen eller angripa delar av motståndarens. Dessutom (och det här är viktigt) så är inte alla varelser i ett rollspel lika skickliga kombatanter som Herr Nils. När min köpman märker att en stöddig svartalf börjar kladda på hans dotter, då kan han bli fly förbannad och springa fram med en säck granatäpplen och försöka svinga till en tjottablängare i skallen på denne. Min köpman kan inget om strid så han går inte in och ut ur några garder, han bara vevar så ofta som möjligt och siktar så högt upp som möjligt på motståndarens kropp. Orealistisk strid? Nej, stridssystem som förutsätter att alla är skickliga fighters tycker jag snarare är otillräckliga.
"Så den "realism" som du är ute efter är inte realism i betydelsen "lik verkligheten". Den kan du få utan kroppsdelar. Vad du är ute efter är ett taktiskt spel där spelaren kan interagera. Det är inte samma sak."
Jag menar att interaktion ofta är nödvändig för realism. När varelser är ojämnt rustade, till exempel. Alla boxare vet att ett av de enklaste sätten att däcka en motståndare är genom att rikta snabba höger- och vänsterslag mot motståndarens huvud. Då kan mellanrummet mellan hjärnhalvorna vidgas och han kan förlora medvetandet. Orealistiskt? Nej, det är verkligheten. Orealistiskt med boxning i ett rollspel, eftersom boxning inte är ett bra sätt att slåss på i en riktig strid? Well, vem har sagt att rollpersonerna är stridskonstexperter? Vanliga studenter och småbusar i Kult slåss på det sätt dom kan, och då ligger boxning nära till hands.
Det finns andra situationer också; om ens stora trollkompis har blivit galen och behöver oskadliggöras utan att man ger honom livshotande skador, då kan det också vara en idé att rikta in sina anfall mot vissa delar av kroppen. Eller om man är en tjej som antastas av en stor, krallig typ, då kan en välriktad pungspark vara nog så effektiv.
Stridssystem som förutsätter att man är två riddare som fäktas mot varandra i helrustningar, DE är orealistiska. Stridssituationerna i ett rollspel har massor av detaljer, därför behöver stridsreglerna det också för att kunna behandla dessa olika situationer.
<table><tr><td><big>** Inlägg 2222! **</big>
</td></tr></table>
"Vill du försöka pricka någon i huvudet så säger man helt enkelt "jag försöker pricka honom i huvudet". [...] Sedan utvärderar man anfallet. Om skadan blir låg kan spelledaren meddela resultatet: "Nej, du fick in en snuddträff på axeln, för den jäveln vägrar att stå still!". Eller om anfallet blir perfekt så kan spelledaren meddela ett annat resultat: "Tjong! Mitt i plytet! Du krossar skallbenet och han tvärdör!""
Så det spelar ingen roll om man har hjälm på sig? En naken kille med enbart hjälm på huvudet klarar sig alltså sämre mot projektiler mot skallen än en snubbe med helrustning utan hjälm? Synnerligen orealistiskt. Med träffområden kan du rikta in många attacker mot ett och samma område (vilket boxare gör mot motståndarens huvud eller mellangärde, till exempel) vilket är ett snabbare sätt att besegra denne än om man fördelar attackerna över motståndarens hela kropp. Utan träffområden gör man bara olika mer eller mindre kritiska skador. Spelledaren kan försöka lura spelarna genom att säga att träffarna hamnar på olika delar av kroppen, men det är en fiktion utan värde, för de taktiska och realistiska effekterna av träfftabellerna uteblir.
"Jag ser inte att avsaknad av träffområden utesluter möjligheten till taktiskt kämpande. Som Herr Nils brukar påpeka, man siktar inte mot det ställe där fienden är bar."
Jo, med projektilvapen skjuter man till exempel inte bara från höften och fördelar skadorna jämt över fiendens kroppsmassa, det vet till och med jag. I slagsmål har man också ganska goda möjligheter att gardera vissa delar av den egna kroppen eller angripa delar av motståndarens. Dessutom (och det här är viktigt) så är inte alla varelser i ett rollspel lika skickliga kombatanter som Herr Nils. När min köpman märker att en stöddig svartalf börjar kladda på hans dotter, då kan han bli fly förbannad och springa fram med en säck granatäpplen och försöka svinga till en tjottablängare i skallen på denne. Min köpman kan inget om strid så han går inte in och ut ur några garder, han bara vevar så ofta som möjligt och siktar så högt upp som möjligt på motståndarens kropp. Orealistisk strid? Nej, stridssystem som förutsätter att alla är skickliga fighters tycker jag snarare är otillräckliga.
"Så den "realism" som du är ute efter är inte realism i betydelsen "lik verkligheten". Den kan du få utan kroppsdelar. Vad du är ute efter är ett taktiskt spel där spelaren kan interagera. Det är inte samma sak."
Jag menar att interaktion ofta är nödvändig för realism. När varelser är ojämnt rustade, till exempel. Alla boxare vet att ett av de enklaste sätten att däcka en motståndare är genom att rikta snabba höger- och vänsterslag mot motståndarens huvud. Då kan mellanrummet mellan hjärnhalvorna vidgas och han kan förlora medvetandet. Orealistiskt? Nej, det är verkligheten. Orealistiskt med boxning i ett rollspel, eftersom boxning inte är ett bra sätt att slåss på i en riktig strid? Well, vem har sagt att rollpersonerna är stridskonstexperter? Vanliga studenter och småbusar i Kult slåss på det sätt dom kan, och då ligger boxning nära till hands.
Det finns andra situationer också; om ens stora trollkompis har blivit galen och behöver oskadliggöras utan att man ger honom livshotande skador, då kan det också vara en idé att rikta in sina anfall mot vissa delar av kroppen. Eller om man är en tjej som antastas av en stor, krallig typ, då kan en välriktad pungspark vara nog så effektiv.
Stridssystem som förutsätter att man är två riddare som fäktas mot varandra i helrustningar, DE är orealistiska. Stridssituationerna i ett rollspel har massor av detaljer, därför behöver stridsreglerna det också för att kunna behandla dessa olika situationer.
<table><tr><td><big>** Inlägg 2222! **</big>
</td></tr></table>