Nekromanti Snabbt rollspelskoncept: Grön cyberpunk

Sereg_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Urban magicks. Hackare, cybermonster och blå runor som ritas på golv. Hellblazer och Swamp Thing möter Blade Runner.

Vad tror ni?
Det känns väldigt mycket Cyberpunk 2020/Shadowrun, så jag tror man får lägga en del krut på naturdelen av spelet för att det skall utmärka sig från andra cyberpunkspel. Kanske ta lite inspiration från filmen eXistenZ med en dos bioteknologi (eller nån sorts växt-teknologi, "plant technology", fungiteknologi eller nåt annat udda).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sereg said:
Det känns väldigt mycket Cyberpunk 2020/Shadowrun, så jag tror man får lägga en del krut på naturdelen av spelet för att det skall utmärka sig från andra cyberpunkspel.
Inte för att jag har några större problem med världen i Cyberpunk 2020 eller så... Om mitt spel blir Cyberpunk 2020 eller Shadorwun minus fjantasyraser - och med fungerande, bra regler så känner jag att mycket är vunnet =)

hela spelidén kommer egentligen från min vilja att spela Shadowrun utan allt fantasytrams, bara hellblazer möter blade runner. Den gröns delen är ganska ny. Men du har rätt i att jag borde fokusera mer på den, hitta på saker för den att vara intressant =)

shotgun_ramadan

Fåntratt
Sereg said:
Kanske ta lite inspiration från filmen eXistenZ med en dos bioteknologi (eller nån sorts växt-teknologi, "plant technology", fungiteknologi eller nåt annat udda).
Det går även att bygga en större konflikt mellan civilisation och natur här - något i stil med att framstegen inom "botan-teknologin" är enorma, och med detta skjuter skövlingen av vildmarksområden i höjden. Detta möjliggör en setting där rollpersonerna (i viss terrorist-anda) till vilket pris som helst skall stoppa civilisationens våldtäckt av moder jord? Istället för att det bara finns det klassiska "goda" cyberpunkmotivet - att slå tillbaka mot megacorporationerna - så kan man istället få in ett nytt, men än mer tvivelaktigt motiv - att slå tillbaka mot hela samhället.

Jag vet inte, det var bara lite tankar dom sök upp..

krank

Tkullander said:
Det går även att bygga en större konflikt mellan civilisation och natur här - något i stil med att framstegen inom "botan-teknologin" är enorma, och med detta skjuter skövlingen av vildmarksområden i höjden. Detta möjliggör en setting där rollpersonerna (i viss terrorist-anda) till vilket pris som helst skall stoppa civilisationens våldtäckt av moder jord?
Låter misstänkt likt en klassisk naturromantik, och sådan är jag olyckligtvis allergisk mot. Jag är själv ingen större angänhare av naturen eller "moder jord", och tänker mig den sidan i spelets konflikt som en minst lika obehaglig kraft som miljöförstöringar och megakorporationer. Jag är evinnerligt less på scifi som pysslar med romantisering av "naturtillståndet" och ställer sig emot all form av teknologi. Miljöförstöringsfabler är bland det värsta jag vet...

shotgun_ramadan

Fåntratt
krank said:
Miljöförstöringsfabler är bland det värsta jag vet...
Desto större anledning att slänga in dem i spelet som potentiella antagonister? :gremlaugh:

Nej, allvarligt, jag håller med - utan att ifrågasättas blir det naturromantiska per automatik alltid vara rätt/gott. Men just av den anledningen tycker jag själv det vore sant att använda dem som någon typ av antagonister/ekoterrorister - förblindade av sin egen övertygelse så ser de inte den skadan de orsakar i längden. Kanske kan vara ett bra bakgrundsbrus i staden, "Hotet från ekoterroristerna - attentat från ekoterroristerna skövlar hundratals människoliv", "Ekoterrorister utförde sprängattentat mot kemikaliefabrik - dricksvattnet i flera distrikt är kraftigt förgiftat". Kanske någon typ av naturkult? Jag vet inte riktigt, men jag slänger bara ut lite idéer. Säg till om jag ska knipa igen. :gremwink:

EDIT: Just det, bör kanske påpeka att jag gillar möjligheten att spela på "båda sidor" i de flesta rollspel. Körde en rätt festlig kampanj för längesen där spelgruppen var fältoperatörer för en mycket, mycket ond sekt/kult, förklätt som en megakorporation.

Ram

Skev
krank said:
Låter misstänkt likt en klassisk naturromantik, och sådan är jag olyckligtvis allergisk mot. Jag är själv ingen större angänhare av naturen eller "moder jord", och tänker mig den sidan i spelets konflikt som en minst lika obehaglig kraft som miljöförstöringar och megakorporationer. Jag är evinnerligt less på scifi som pysslar med romantisering av "naturtillståndet" och ställer sig emot all form av teknologi. Miljöförstöringsfabler är bland det värsta jag vet...
Man kan göra det med en ball twist dock. Gör naturnissarna till the bad gyus. Ge dem vinstintressen, maktmedel, gör dem till moderna, ondsinta druider och annat ballt. Låt teknologin vara de som är på hälarna. :gremsmile:

krank

Tkullander said:
Desto större anledning att slänga in dem i spelet som potentiella antagonister?
Jodå, alltså, ekoterrorister ska jag ju såklart ha, liksom traditionella cyberpunlkiga anarkistfalanger och så vidare... Problemet uppstår ju så snart man på minsta sätt antyder att de skulle ha helt rätt...

krank

Ram said:
Man kan göra det med en ball twist dock. Gör naturnissarna till the bad gyus. Ge dem vinstintressen, maktmedel, gör dem till moderna, ondsinta druider och annat ballt. Låt teknologin vara de som är på hälarna. :gremsmile:
Jag vet inte hur ballt det är. Jag vill ju gärna ha en värld där det typ bara finns "bad" guys. Eller kanske bara guys, som vill olika saker och prioriterar olika saker. Sedan blir det en större konflikt av det hela, men den vill jag absolut inte ska vara simpel eller stereotyp; konflikten mellan "det naturliga" och "det civiliserade" ska helst vara komplex, utan enkla svar. Det duger t.ex inte att bara ha en sida good guys och en sida bad guys. Eller att ha två sidor, där båda ser den andre som bad guys.

Ram

Skev
krank said:
Det duger t.ex inte att bara ha en sida good guys och en sida bad guys. Eller att ha två sidor, där båda ser den andre som bad guys.
Well, good guys och bad guys är helt säkert en fråga om perspektiv... :gremsmile:

OT: Jag får alltid en bild av det nya Bards tale framför ögonen när jag pratar om sådant här... :gremcrazy: