Vad tror ni om följande mekanik?
Färdigheter mm är graderade på en skala från 0 till 10 där 10 är bäst. När två parter konkurrerar om något (t.ex bryter arm) jämförs deras respektive färdigheter (subtraheras) för att få ett "styrkeförhållande". Sedan slår ena parten 2T10, modifierar efter styrkeförhållandet och subtraherar 11. Om den som slår får ett positivt resultat har han vunnit med resultatet som effekt. Negativt innebär att motsidan har vunnit med -resultatet som effekt.
Ex: Arnulf försöker drämma till Beowulf med sin yxa, Beowulf försöker ducka. Arnulf har 6 i "drämma till saker med yxa", Beowulf har 4 i "ducka från yxattacker" vilket ger ett styrkeförhållande av 6-4; 2 till Arnulfs fördel.
Arnulf slår 4 och 7 som tillsammans med hans fördel ger 13. -11 ger värdet 2: Arnulf träffar med effekt 2, ingen bra träff men den gör ont.
I stället för att subtrahera 11 skulle man kunna ha en resultatstabell eller slå 1T10-1T10... vet inte vilket som är bäst...
Färdigheter mm är graderade på en skala från 0 till 10 där 10 är bäst. När två parter konkurrerar om något (t.ex bryter arm) jämförs deras respektive färdigheter (subtraheras) för att få ett "styrkeförhållande". Sedan slår ena parten 2T10, modifierar efter styrkeförhållandet och subtraherar 11. Om den som slår får ett positivt resultat har han vunnit med resultatet som effekt. Negativt innebär att motsidan har vunnit med -resultatet som effekt.
Ex: Arnulf försöker drämma till Beowulf med sin yxa, Beowulf försöker ducka. Arnulf har 6 i "drämma till saker med yxa", Beowulf har 4 i "ducka från yxattacker" vilket ger ett styrkeförhållande av 6-4; 2 till Arnulfs fördel.
Arnulf slår 4 och 7 som tillsammans med hans fördel ger 13. -11 ger värdet 2: Arnulf träffar med effekt 2, ingen bra träff men den gör ont.
I stället för att subtrahera 11 skulle man kunna ha en resultatstabell eller slå 1T10-1T10... vet inte vilket som är bäst...