Nekromanti "snapphanar i mundana"

tull

Hero
Sitter i skrivande stund och planerar ett äventyr med min rollspelsgrupp, äventyren/kampanjen tänkte jag skulle fokusera sig vid något form av uppror/frihetskrig alt att ett stort land anfaller ett litet land.

Jag skulle helt enkelt behöva lite tips och trix inför det hela, t.ex. har ni någon ide på lämpligt land det kan utspela sig i?

De enda kriterierna jag har för regionen är:
1. Hyfsat litet land, inget imperium alltså.
2. Det får gärna vara en plats med mycket skog.
3. Landet skall till en övertygande majoritet bestå av människor.
4. Platsen får gärna ha europeisk medeltida "feeling".

Någon utbrytar republik ifrån Thalamur var min första tanke men jag vill ha en kvalitets tanke som fått perkulera lite.

Tidigare har rollpersonerna alltid varit magiker, riddare, tjyvar (ja ni vet den klassiska äventyrar combon som klarar allt).
I denna serie av äventyr tänkte jag att deras rollpersoner inte ska vara så "häftiga" i action, utan vara bönder, jägare, hantverkare, nån by präst eventuellt som tvingas fly och överleva för att kanske slå tillbaka? Har ni någon ide där på hur man skall kunna skapa en äventyrsmässig stämning för spelgruppen utan att fokusera på häftiga strider.
Konflikter kommer nog att ske i äventyret men tanken där är att de i början ska vara dåliga i strid så de tvingas vara kreativa istället.
(jag vill helt enkelt skapa något annorlunda för gruppen, vidga deras vyer och förhoppningsvis öppna pandoras ask)

Jo ifall ni tar upp fakta, referera gärna till böcker eller källor. Det blir lättare då att djupdyka i läsning.

mvh Tibbe

Myrcht

Veteran
Det enda jag kommer på för tillfället är väl att dina 4 punkter gällande landet stämmer rätt bra in på Soldarn :gremsmile:

Poseur

Swashbuckler
Det du letar efter är soldarn eller möjligtvis drunok(men där finns nite lika mycket skog)
Soldarn är det perfekta för det du är ute efter. Litet feodalt land som står på gränsen till inbördeskrig. den absoluta majoriteten är människor(som det mesta i mundana) och det finns väääldigt mycket skog och vildmark. Det har en europesk medeltidskänsla över sig.

Vill du ha generell info om soldarn, Geografica mundana.
Mer ingående info med adelsfamiljer bland annat så finns boken Asharien och soldarn.
Sen lär jag rekomendera ett fenixnummer där baroniet trollbane i soldarn beskrivs ur en mycket lämplig synvinkel.

/Poseur

mr_si

Warrior
Vad de gäller utmaningar tänker jag mej att en av de största utmaningarna för en grupp "vanligt folk" som vill slå tillbaks mot en ockuptionsmakt är att få tag i bra vapen. Högafflar i all ära men det finns en anledning till att svärdet och det tunga armborstet uppfanns...
Hur får man då tag på vapen som enkel bonde som sprungit ut i skogen? kan tänka mej tre snabba förslag men det finns säkert många fler och mycket smartare som dina spelare hittar på men alltså:

1: stjäla från ockupanterna. Lura i en soldat massor av sprit och ta hans vapen när han somnat t ex
2: engagera smeder i kampen som kan "extraknäcka" genom att producera vapen åt motsåndsrörelsen
3:hitta allierade utanför det egna landet... kanske finns det en annan stormakt i regionen som ogillar ockupanternas expansionism och är redo att stödja motstånd mot den.

Om spelarna kör taktik nummer ett så är ju dels varje stöld ett mindre äventyr dels kan du när de hållit på ett slag skicka någon från ockupationsmakten efter dem som undersöker stölderna.

Kör de taktik nummer två åker någon av smederna dit och måste befrias från fängelset alt. avrättningsplatsen något som kräver mycket stor list av spelarna att lyckas med.

kör de på taktik nummer tre så kan man dels köra en del smugglingståg (vapnen ska ju trots allt hämtas) dels kan de som ger RP vapnen kräva tjänster för att fortsätta.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Drunok invaderat av Jargien är vad jag tänker mig. Andra möjligheter är Soldarn under Damarien, norra Consaber under Thalamur eller Tokon under elaka Consaber.

Poseur

Swashbuckler
Vad de gäller utmaningar tänker jag mej att en av de största utmaningarna för en grupp "vanligt folk" som vill slå tillbaks mot en ockuptionsmakt är att få tag i bra vapen. Högafflar i all ära men det finns en anledning till att svärdet och det tunga armborstet uppfanns...
Vanligt folk slår tillbaka med just högafflar, vedyxor, jaktspjut och bågar för att dom inte har tillgång till "riktiga" vapen.

Svärdet var iofs en förlängning utav dolken.
Tunga armborstet uppfanns för att döda riddare i sina rustningar och var heller inget som gemene skytt hade först långt in på senmedeltiden(way before mundana, i mångt och mycket)

1: stjäla från ockupanterna. Lura i en soldat massor av sprit och ta hans vapen när han somnat t ex
2: engagera smeder i kampen som kan "extraknäcka" genom att producera vapen åt motsåndsrörelsen
3:hitta allierade utanför det egna landet... kanske finns det en annan stormakt i regionen som ogillar ockupanternas expansionism och är redo att stödja motstånd mot den.
1 soldat. Njae, nu är ju gruppen flera individer så dom lär lura i massa soldater massa sprit. Varför bara inte använda sina egna vapen(se upp.) och sedan när någon fiende är nergjort byta upp sig.

2. Nu råkar ALLA smeder som KAN smida vapen redan jobba med detta och säljer sina vapen till högst bjudande på båda sidorna i konflikten. Bysmeder kan inte smida vapen andra än högaffalar och pilspättsar. Men men kolla här, bönder har ju redan bågar och högafflar, vilket tur.

3Allierade, det är sådant man har diplomater och adelsmän för att hitta. Helt enkelt sådant folk som är värt att lyssna på och som har kontakter. Inte RP´s i detta fall

/poseur gnäller som Krille

tull

Hero
Kul, Soldarn är ett land jag tänkt mig redan tidigare. Det är väll just ockupationsmakten i äventyret där som blir svårt, Skulle Damarien resursmässigt klara av att ta över och hålla soldarn under en längre period? Tanken är just att äventyret skall utspela sig under en längre tid då landet är ockuperat, eventuellt ska RP ha växt upp under ockupationen.
Sedan så är väll Soldarn allierad med Asharien och Västmark, någon ide på varför bundsförvanterna inte kommer?

Ett alternativ är att låta det cirefaliska samväldet känna sig sugen på expansion, men jag vet inte om det känns tillräckligt troligt. (sen älskar jag cirefalierna och jag skulle aldrig kunna gestalta mina älsklingar i dålig dager. :p)

Perine som blir attackerad av Thalamur (ca 30år efter frihetskriget) vad tror ni om den? Perine har tyvär ingen skog att nämna, ingen europeisk medeltid. Sedan är Thalamur för mig ett stort frågetecken.

Soldarn är nog ett bra alternativ, eller varför inte västmark?
Man vill ju välja ett land som har en stark kultur och få fram nationalromantiken i ett svagt läge för dess folk. Får nog lägga till en punkt 5, landet skall vara svagt militärt.

mr_si

Warrior
Nu när Poseur har kommit med sina invändningar och jag tänkt lite till kommer dessa förslag:

Det är ju just efterssom bönder endast har högafflar som de behöver fixa bättre vapen!!

1: visst kan man även lura in en vakt in en mörk gränd och slå han i bakhuvet t ex det är ytterligare en metod att sno dem från ockupationsmakten

2:Sweet då har man bysmeder till att göra nya pilar åt motståndsrörelsen då jag misstänker att de inte har "oändlighetens pilkoger". Sedan kan man också försöka hitta sätt att övertyga en vapensmed om att producera vapen åt motståndsrörelsen, ska RP försöka spela på hans patriotiska känslor eller ska de förfalla till metoder som utpressning?

3: Om detta nu ska bli en lång kampanj och RP faktiskt vill lyckas med något så kommer det antagligen handla ganska så mycket om att bygga upp motståndsrörelsen. Kanske kan man rekrytera en adelsman? Eller göra en så pass stor rörelse att eventúella grannländer lägger märke till den och erbjuder sitt stöd?

Ytterligare en sak som RP skulle kunna ägna sig åt är att försöka få information om ockupationsmaktens planer, som liten motståndsrörelse måste de ju veta var de ska slå om de ska göra någon skada.

Myrcht

Veteran
Tycker inte västmark stämmer in så bra på dina punkter, Soldarn är det ultimata för din kampanj tycker jag. Alternativt Drunok nu då ifall du lägger till punkten om "svagt militärt".

Poseur

Swashbuckler
Forumet är faktiskt trådat. OT

Även om det faktiskt ibland är svårt att komma ihåg. (jag gör också det misstaget ibland)
Svarar man direkt längst ner på "inläggsidan" utan att klicka på ett specifikt inlägg så svarar man på det sista inlägget.

Vill inte gnälla men jag börjar förvirra mig :gremcrazy:

/poseur gnäller lite för mycket

tull

Hero
mm Soldarn har många saker jag gillar, tex så tror folket där inte på Daak utan samorismen, vilket jag gillar.

Men skulle Damarien verkligen kunna invadera Soldarn och hålla landet? (visst jag kan ju alltid "ändra om lite")
Vilka potentiella yttre hot har Soldarn? En Jargisk invasion är ju ganska svårmotiverad, om jag nu inte väljer att låta Jargien anfalla fler länder än Soldarn.
Hur ser mundanas internationella politiska stämning ut? Kallt krig? allianser?

Det är nog en möjlighet att RP väljer att skaffa sig vapen, jag funderar på att i äventyret "klippa" lite historiskt så de har haft tid i skogen eller var de nu gömmer sig för träning.
Så de efter träningen har mellan 9-11 i valfri vapenfärdighet.

Annars tänkte jag dela upp äventyret i olika tidsmässiga delar.
Där det kommer börja med att deras by som jag döpt till "Gräsgård" i brist på bättre namn blir ockuperat, här tänkte jag bygga upp stämningen av "fan vad vi hatar ockupanterna" genom att försätta rp i situationer där deras karaktärer blir upprörda.
Ifall cirefalierna attackerade så hade jag tänkt planera in en kupp mot de cirefaliska ockupanterna, i form av förgiftning av soldaterna under nydaningen (1 april va?) där rp blir inbjudna att delta.
Sedan får de fly ut i skogen. (här tänkte jag klippa av historiskt så de får ett grundläggande värde i något närstridsvapen och i pilbåge)
Sedan får de mer fria händer hur de vill hantera det.
Vill rp slå tillbaka? eller fly ut ur landet?

Vad tror/tycker ni?

Nabu

Warrior
Personligen anser jag att Damarien är ditt bästa val som ockupationsmakt, om du väljer att ha Soldarn som det ockuperade landet. Jargien är för långt bort och skulle, som du säger, behöva ockupera fler områden (antingen skulle de behöva gå havsvägen vilket är svårt med tanke på att deras marina makt är väldigt liten, eller genom Damarien vilket är lite problematiskt med tanke på att Damarien är Daaktroende och troligen inte skulle vilja släppa igenom Jargien - de är ju trots allt ute efter området själva, eller genom Asharien vilket ställer till oerhörda logistiska problem om inte annat).

Damarien håller ju på att rusta upp, eller har rustat upp ifall du låter Damarien ockupera Soldarn, och då är det ju relativt lätt som Spelledare att motivera en plötsligt väldigt stor Damarisk här. Sedan så har ju Damarien lång erfarenhet av förtryck.

Sedan så brukar jag personligen föredra att låta länder som Damarien vinna inte genom överlägsen numerär, men genom att vara smarta och inte så traditionsbundna (plus såklart att de har en yrkesarmé om jag inte glömt bort mig). Soldarns starkaste kort är ju helt klart riddarna, så att spela på deras övertro i sig själva för att lura in dem i en fälla är vad jag skulle göra (även om det krävdes en del offer av legoknektar). Är riddarna väl utslagna (så att de som är kvar inte är ett militärt hot längre) så bör det inte vara så svårt för en yrkesarmé att besegra en bondearmé (och kanske Damarien kunde få Soldarns rikskonung som en bonus med riddarna?).

Känner du för att göra det (än) mer troligt så kan du ju säga att det länge förväntade inbördeskriget i Soldan bröt ut för ett tag sedan, det skulle ju försvaga deras militär ganska nämnvärt.

//Nabu, korta funderingar

tull

Hero
Det var väldigt bra ideér Nabu, samma cred till Poseur och Mr_Si. Jag funderar på att spalta upp konflikten så här:

(Damarien har rustat upp)
Det börjar spricka i riket Soldarn, där upprorsmännen kommer på den "geniala ideén" att klä ut sig till Damariska soldater och med armborstar skjuta ned ett par Zorianriddare. Sedan när kriget börjar mellan Soldarn och Damarien så var tanken att man skulle utropa sig självständiga. (Behöver läsa på mer om grunderna till inbördeskriget, finns det i Geografica mundana eller i Asharien och Soldarn?)
Upprorsmännen lyckas med sin plan och Damarien anfaller, vad man dock inte räknat med är det starka övertaget har i konflikten.

Myrcht

Veteran
Står nog mest i "Asharien och Soldarn" om inbördeskriget men även i "Krigsherren" om du har den.

tull

Hero
Har Krigsherren men den är utlånad, får kräva tillbaka den sen ska jag köpa "Asharien och Soldarn" till veckan om den fortfarande finns i butik..
Det jag undrar över är om jag ska styra in rollpersonerna mot att stödja upprorsmännen i inbördeskriget som leds av hertigen Aramis (?) eller om de ska stödja kronan och Leijon.
Antar också att det hela understöds av var i Soldarn de är bosatta.

ripperdoc

Myrmidon
I en av mastodontkampanjerna jag spelledde så var ett viktigt element Jargiens utförande av korståget mot Soldarn. De tågade genom Damarien, och det politiska introgspelet var förstås enormt.

Thamas ville inte ha Jargien där, men fick foga sig. Damariska prästerskapet såg det som en karriärmöjlighet. Andra religioner i Damarien motarbetade det. Och cirefalierna hoppades på ett svagare Damarien. Det var en kul bakgrund för politik snarare än upprorsmän :gremsmile:

tull

Hero
Jo, tanken är väll att när kriget börjar så kommer Jargien stötta Damarien med motiveringen om korståg.

I bakgrunden till kampanjen så kommer "stor politiken" att ske, vilket kommer påverka rollpersonerna positivt och negativt.

Håller på bygga upp byn Gräsgård där de börjar nu, hus för hus, person för person. Känns lite overkill men otroligt roligt.
Ni har möjligen inte tips på en länk sida med 100 lämpliga namn för män och kvinnor i soldarn?